Maria222 skrev 2009-08-02 10:03:40 följande:
Ja alla irriterar vi oss på olika
saker.Själv tycker jag inte att det är onödigt eller dumt att tycka att det är fel att tjejer ska ha tighta kläder redan i 2 års åldern. Att pippi långstrump - en förebild för alla barn - enbart ska finnas på flickavdelningen.
Istället för att köpa de kläder som är tighta, varför inte köpa andra kläder, andra storlekar, andra märken?
kotka skrev 2009-08-02 10:31:35 följande:
bite me: fast jag tycker det är en bra grej att irritera sig över. jag störs inte alls av att "behöva" gå på två avdelningar för att hitta snygga kläder till min son, men det är ju helt onödigt egentligen och ger så onödiga signaler till barnen, om inte annat. plus att det tydligen är lätt att gömma sig bakom det som förälder, när man vägrar köpa vissa färger till vissa barn pga kön. det finns många såna trådar där argumentet "men hallå, såna och såna kläder är för tjejer inte för killar, annars skulle dom väl ha hängt på pojkavdelningen" osv. och det där med storlekar, det är väl lite störigt att man plötsligt inte vet vad ens barn har för storlek, bara för att man har gått ett par meter i affären. varför inte ha lika stora kläder till alla barn som är lika stora. det är ju inte så att flickor och pojkar i fyraårsåldern har olika kroppar eller behov - egentligen.
Har aldrig sett det argumentet faktiskt, jag har sett när människor tycker att det är snyggare med rosa på tjejer än på killar, men aldrig att någon hävdar att de gör sina val enbart baserade på hur avdelningarna är avgränsade.
Inte heller förstår jag vad det är för onödig signal som skickas till barnen? De vet väl inte att det är storleksskillnad? O när de kommer upp i den ålder att de vet, ja då är det rätt självklart för de flesta hur de vill klä sig, oavsett indelningar.
Jag kan däremot hålla med om att det är löjligt att det är storleksskillnader mellan pojk/flick-kläderna, helt obegripligt, men inget jag stör mig på, då köper jag bara en storlek större eller två, jag kan ju se vad mitt barn behöver för storlek genom att titta på plagget.