Inlägg från: örtagård |Visa alla inlägg
  • örtagård

Pippi långstrump - enbart för flickor?

Precis samma erfarenhet. Min tvååring älskar pippi. Fick köpa mycket för stor. Trycket flagnade väldigt snabbt i tvätten. Det var också en besvikelse för han vill aldrig ta av tröjan. Kommer den på sitter den på i dagar och nätter. JAg tycker det är irriterande med denna ständiga uppdelning men letar ändå mest kläder till lillen på flick, så jag är van. Men jag tänkte verkligen häromdagen - "skäms Åhléns!"

• örtagård

Jag köper gärna "flickiga" kläder till både min pojke och flicka men köper rymliga kläder till båda så då får man gå upp i storlek ibland. Även lindex t-shirts är riktigt tight modell en del. De får inte sitta som tonårsmode på mina små!

• örtagård

Jag menar också att det som är irriterande är signalerna som sänds ut till barn. De sätter sig snabbt men än så länge är min tvååring härligt oförvanskad . Av oss fick han just en pippidocka i födelsedagspresent. Han får gärna ha hur typiskt flickiga kläder som helst och har det men det är just uppdelningen och budskapet om att det måste skilja sig åt som stör mig. Det är liksom inte ett besvär att handla på en viss avdelning, jag går alltid till flick först även när det gäller sonen men det är tanken bakom som är ledsam och tanken att flickkläder får vara lekhämmande för förvuxnande i form av tighta plagg och vuxna snitt. Framförallt borde Pippi lyftas fram på båda avdelningarna som förebild för barn då det de facto finns två avdelningar och många inte handlar crossover.

Det är jättemånga vuxna som reagerar på att han har sin systers finskor och glittertofsar i sitt sparsamma hår.

• örtagård

Bite me skrev 2009-08-02 21:10:44 följande:

Jag förstår inte varför du väljer att handla på Flickavdelningen om kläderna nu är så hemska?
    Jag letar . Alla är inte hemska och det skiljer från affär till affär. Jag tycker killkläderna förmedlar andra streorotyper som jag inte gillar heller. Så jag letar efter barnvänliga kläder helt enkel. Name-it har basic killjeans som båda mina får, tighta t-shirts kan köpas i några storlekar större och motivet kan vara ok som ex pippitröjan. Tyvärr blir det en del pop kläder för jag finner de passvänliga i formen. De är lite för dyra och variationen inte jättestor.

- Så jag letar men jag köper inte byxor som slutar vid troskanten eller sitter åt över låren till något av mina barn. Pojkavdelning är inte mycket bättre med truckar och bilar och traktorer och action men ofta är de rymliga i alla fall. En avvägning och letande. Om man vill ha blommor, hjärtan och rött och lila osv får man ofta leta på flick. Det är motiv och färger som jag gillar. Men jag är inte särdeles förtjust i texter med "cute-girl", "Little princess", "tuff guy", "little motorman" - osv.
  • örtagård

Bite me skrev 2009-08-02 21:45:24 följande:

Visst e det så, jag har själv en pojke o två flickor, så jag e van att navigera klädavdelningarna.
    Det allra viktigaste är ju trots allt att de kan leka obehindrat och inte frysa i kläderna - sen om dottern önskar sig allt från en spiderman tshirt (som jag helst ínte vill ta på något av mina barn för den är sååå FUL) eller att sonen har rejäla sandalar med blommor på - är ju inte det viktigast men visst tänker jag på vad kläderna signalerar och hur det påverkar barnen men den praktiska funktionen är viktigast.

Tänka sig att i samma prisklass och motsvarande modell av kavats vinterstövlar, hade pojkvarianten med gumering än flickvarianten. Varför? Skulle flickorna inte hoppa lika mycket i pölarna som pojkarna. Om jag inte höjt blicken till hyllan bredic (för jag tycker onekligen de röda med blommor var snyggast till både dottern och lillebror), hade jag inte sett att de svarta med traktor på var mer praktiska. Nu är det alltså de svarta som gäller!
Svar på tråden Pippi långstrump - enbart för flickor?