• ViljaDrömma

    gravid efter adoption eller snarare inte...

    Hej!

    Man får ju ofta höra om fördomen att bara man adoptera så blir man gravid sen... Undrar därför om det finns någon här på FL som är (var innan adoptionen alltså...) oförklarligt barnlös, som sedan adopterat, fortsatt med oskyddat sex och som INTE blivit gravid?

    Anyone?

  • Svar på tråden gravid efter adoption eller snarare inte...
  • Manchester

    Jag har ju själv blivit gravid och fött barn och ser man sig omkring här så verkar det ju vara mer regel än undantag. I mina andra "adoptionsvärldar" ser det dock inte alls ut så. Bland alla de familjer (drygt ett tjugotal) vi träffat på genom vår landsförening så är det vi och en till som fått bio-barn efter adoptionen. Dessutom finns en familj som hade bio-barn innan, men det är ju inte riktigt samma sak. Alla andra har antingen nöjt sig med ett barn eller adopterat igen. Majoriteten tycks idag ha ett barn från Ukraina och ett från Ryssland, i och med att Ukraina bara fanns som adoptionsland under kort tid.

    Bland dem som gick samma adoptionskurs som vi var det två familjer (enligt rykten möjligen tre) som fick bio-barn innan de hann adoptera - och att några "spänningar" skulle släppa just medan man håller på med utredning eller står i kö för att få adoptera verkar ju mer än lovligt tramsigt. Utöver oss är det sedan, såvitt jag vet, en till som fått bio-barn och det har en högst naturlig förklaring. Paret skildes och den som inte hade några problem med fertiliteten fick ett biologiskt barn med sin nya partner. Dessutom har en familj fått barn med hjälp av äggdonation, men det är väl närmast att jämställa med adoption i de här sammanhangen.

    Vad det är för något "graviditetsvirus" som härjar på den här sidan vet jag inte, men det är inte så det brukar vara!

  • MammaTillPrinsessor

    Statistiskt så lär det vara så att lika många som är ofrivilligt barnlösa som väljer att adoptera och inte väljer att adoptera senare får bio-barn så att en adoption skulle släppa späningar så att man senare blir gravid är ju bara skitsnack!!! Gör mig lika irriterad varje gång någon säger så till oss. Ofta har man mindre chans att bli gravid men det kan ju vara en på hundra och då kan det ju bli barn någon gång och det är inget konstigt. Av de som jag känner som har fått bio barn utan assisterad befruktning av något slag har alla haft PCO av olika grad inklusive jag själv och det ligger i den hormonstörningens natur att det blir lättare att bli gravid ju äldre man blir...till en viss gräns såklart...
    De flesta jag känner som adopterat barn har inte blivit gravida med bio-barn senare, utan adopterat ett eller fortsatt med en eller två adoptioner senare beroende på vad ålder, ekonomi och ork tillåtit. Att få bio-barn efter adoption är ovanligt bland de jag känner till.

  • mammamys06
    MammaTillPrinsessor skrev 2009-07-28 00:48:34 följande:
    Statistiskt så lär det vara så att lika många som är ofrivilligt barnlösa som väljer att adoptera och inte väljer att adoptera senare får bio-barn så att en adoption skulle släppa späningar så att man senare blir gravid är ju bara skitsnack!!! Gör mig lika irriterad varje gång någon säger så till oss. Ofta har man mindre chans att bli gravid men det kan ju vara en på hundra och då kan det ju bli barn någon gång och det är inget konstigt. Av de som jag känner som har fått bio barn utan assisterad befruktning av något slag har alla haft PCO av olika grad inklusive jag själv och det ligger i den hormonstörningens natur att det blir lättare att bli gravid ju äldre man blir...till en viss gräns såklart...De flesta jag känner som adopterat barn har inte blivit gravida med bio-barn senare, utan adopterat ett eller fortsatt med en eller två adoptioner senare beroende på vad ålder, ekonomi och ork tillåtit. Att få bio-barn efter adoption är ovanligt bland de jag känner till.
    Håller med!!!! Visst, här på FL finns det flera som har blivit gravida och fått biobarn efter de adopterat och flera av oss har haft PCO eller inte haft helt omöjligt att bli gravid innan adoptionen heller men av någon anledning har de inte blivit det när de försökte innan de adopterade eller hur man ska uttrycka sig....Man kan väl säga att vi lyckats samlas här på samma forum, några av de ynka 3-5% som detta händer....Alltså, det har inget med adoptionen i sig att göra utan dessa personer hade blivit gravida vare sig de adopterat eller ej. Jag känner också väldigt många som har adopterat, aktiv i flera föreningar och det är endast ett par som fått biobarn efter adoptionen.
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • Vimsa2

    Jag håller med om att det är skitsnack att man skulle bli gravid när spänningen släpper. Som om man skulle kunna gå och vara spänd i 15 år!!??.

    Däremot har jag hört från läkarna när jag gick på Carlanderska fertilitetcentrum att när kvinnan blir äldre och närmar sig 40 och över 40 år, så händer något med kroppen. Man börjar att närma sig klimateriet och kroppen "tappar" lite kontrollen över äggen. De som tidigare inte haft ägglossning kan börja få det, man släpper ibland flera ägg samtidigt (större chans/risk för tvillingar), vissa månader släpper man inget ägg (även de som haft regelbunden ägglossning innan) osv. Det är då som många blir gravida och tror att det är spänning som släppt när det egentligen är ålder som gör sitt. Men var och en blir salig på sin tro .

  • mammamys06
    Vimsa2 skrev 2009-07-28 08:16:13 följande:
    Jag håller med om att det är skitsnack att man skulle bli gravid när spänningen släpper. Som om man skulle kunna gå och vara spänd i 15 år!!??. Däremot har jag hört från läkarna när jag gick på Carlanderska fertilitetcentrum att när kvinnan blir äldre och närmar sig 40 och över 40 år, så händer något med kroppen. Man börjar att närma sig klimateriet och kroppen "tappar" lite kontrollen över äggen. De som tidigare inte haft ägglossning kan börja få det, man släpper ibland flera ägg samtidigt (större chans/risk för tvillingar), vissa månader släpper man inget ägg (även de som haft regelbunden ägglossning innan) osv. Det är då som många blir gravida och tror att det är spänning som släppt när det egentligen är ålder som gör sitt. Men var och en blir salig på sin tro .
    Ja, det är väl så. Men de jag känner som blivit gravida efter adoption är snarare 32-39 år så för dem stämmer det nog inte
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • Gnista

    Vi var oförklarligt barnlösa, har adopterat och har inte pluppat ut något barn från magen efter adoptionen

  • mammamys06
    Gnista skrev 2009-07-28 09:19:19 följande:
    Vi var oförklarligt barnlösa, har adopterat och har inte pluppat ut något barn från magen efter adoptionen
    Ni är väldigt ovanliga, för det vet du ju att ALLA som adopterar får biobarn eftersom då slappnar ni av!!!!
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • Ethi

    Pratar ni inte om kanske lite olika saker här i tråden? TS undrar väl hur många som varit _oförklarligt_ barnlösa innan adoptionen, och inte alla som haft en diagnos innan, eller? Det är ju en viss skillnad ändå känner jag... Statistiken som säger att exakt lika många blir gravida i gruppen som adopterat och som valt att leva utan barn, är också den gjord på just oförklarligt (biologiskt) barnlösa. I alla fall sa läkaren som refererade till den till mig just så. Och andra sidan har jag för mig att han sa att 10% blir gravida också, och de flesta verkar ju ha hört så mycket lägre siffror än så så kanske att procentsatsen är högre bland oförklarligt biologiskt barnlösa än totalt... Jag vet inte. Ibland undrar jag om den där undersökningen ens finns för det är som att ingen _själv_ läst den utan alla har bara hört om den

    När jag tänker på det så känner jag rätt många som adopterat vid det här laget, en handfull av dem kanske har blivit gravida och fått ett biologiskt barn men jag kan inte påminna mig om att någon av dem faktiskt var just helt oförklarligt biologiskt barnlösa innan... Så enligt det (men det säger ju inte mycket egentligen) verkar ju procentsatsen varit lägre bland oförklarligt barnlösa än hos de med diagnos Ja, utom diagnoser som bortopererad livmoder och sånt förstås Sen har förstås alla någon form av diagnos egentligen, det är bara det att man inte hittat den...

    Vi är klassade som oförklarligt barnlösa och har inte blivit så värst gravida efter adoptionerna.

  • Ethi
    mammamys06 skrev 2009-07-28 08:24:58 följande:
    Ja, det är väl så. Men de jag känner som blivit gravida efter adoption är snarare 32-39 år så för dem stämmer det nog inte
    När tycker du att man närmar sig fyrtio då, om inte ens 39(!) kan räknas dit?
  • mammamys06
    Ethi skrev 2009-07-28 11:14:15 följande:
    När tycker du att man närmar sig fyrtio då, om inte ens 39(!) kan räknas dit?
    Ethi skrev 2009-07-28 11:13:02 följande:
    Pratar ni inte om kanske lite olika saker här i tråden? TS undrar väl hur många som varit _oförklarligt_ barnlösa innan adoptionen, och inte alla som haft en diagnos innan, eller? Det är ju en viss skillnad ändå känner jag... Statistiken som säger att exakt lika många blir gravida i gruppen som adopterat och som valt att leva utan barn, är också den gjord på just oförklarligt (biologiskt) barnlösa. I alla fall sa läkaren som refererade till den till mig just så. Och andra sidan har jag för mig att han sa att 10% blir gravida också, och de flesta verkar ju ha hört så mycket lägre siffror än så så kanske att procentsatsen är högre bland oförklarligt biologiskt barnlösa än totalt... Jag vet inte. Ibland undrar jag om den där undersökningen ens finns för det är som att ingen _själv_ läst den utan alla har bara hört om den När jag tänker på det så känner jag rätt många som adopterat vid det här laget, en handfull av dem kanske har blivit gravida och fått ett biologiskt barn men jag kan inte påminna mig om att någon av dem faktiskt var just helt oförklarligt biologiskt barnlösa innan... Så enligt det (men det säger ju inte mycket egentligen) verkar ju procentsatsen varit lägre bland oförklarligt barnlösa än hos de med diagnos Ja, utom diagnoser som bortopererad livmoder och sånt förstås Sen har förstås alla någon form av diagnos egentligen, det är bara det att man inte hittat den... Vi är klassade som oförklarligt barnlösa och har inte blivit så värst gravida efter adoptionerna.
    Nej, det säger inte mycket egentligen....

    jag skrev fel nedan, jag menar ett spann på 32-37 år, men det är väl relativt vad man tycker är nära 40 och inte. De flesta jag känner säger inte att de är nära 40 när de är 37-38
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
Svar på tråden gravid efter adoption eller snarare inte...