Inlägg från: grön banan |Visa alla inlägg
  • grön banan

Ostsås! vad för ost??

Västerbottenost är supergod i ostsås, men dyr. Osten ska ha lätt att smälta. Inte för mager eller hård. Använder alltid riven ost.

• grön banan

Svart ros skrev 2009-07-27 23:23:33 följande:

Varför fungerade det inte med arlas hushållsost, vad var det som blev fel?
    Tror den är för fast. Den är liksom lite gummiaktig.
  • grön banan
    astalacasta skrev 2009-07-27 23:26:23 följande:
    Nej, hushållsost hör definitivt inte hemma i sås, inte någon annanstans heller om du frågar mig... Det ska vara helfet ost, 28% eller mer, och gärna lagrad. Vilken ost du tar beror på vilken smak du föredrar. Min favorit är också prästost. Cheddar, herrgårdsost och svecia funkar också bra.
    Finns riven ost i affären som har 17 procents fett. Beror på sorten mer än fetthalten.
  • grön banan
    astalacasta skrev 2009-07-27 23:29:20 följande:
    grön banan skrev 2009-07-27 23:27:43 följande:
    Bara för att det finns så betyder det ju inte att det smakar bra...
    Nej, men ts problem var inte smaken vad jag förstår.
  • grön banan

Ost till varm mat behöver inte va lagrad, men har bäst effekt om man river den.

• grön banan
    Queen70 skrev 2009-07-27 23:45:44 följande:
    Hushållsost...fy fan..borde förbjudas. Smakar ju ingenting. Bara som en klump smör eller nåt i munnen. Tacka vet jag västerbotten. Det e grejjer det. Eller en ost som heter 1878, eller viking finns det en som heter också.
    Jag gillar hushållsost. Västerbotten är ju dyrt som guld.
  • grön banan
    Queen70 skrev 2009-07-27 23:51:31 följande:
    Värt varenda öre. Hushållsost....vad e vitsen liksom. Helt smaklös ju. Borde inte få kallas ost ens grön banan skrev 2009-07-27 23:50:19 följande:
    Jag känner smaken iaf. Ja, Västerbotten är värd priset, nästan iaf. Men man har inte råd att köpa den ofta.
Svar på tråden Ostsås! vad för ost??