• Leora

Höst- och vinterkläder till 1-åring & 6-åring?

Det börjar bli dags att kolla runt efter höst- och vinterkläder till barnen nu. Helt galet att sitta och fundera på det i slutet av juli egentligen, men jag vet av erfarenhet att det är bra att vara ute i god tid! =) Men vad ska man köpa?

1-åringen:
    * Galonkläder - vilken storlek tror ni blir bra? 86 (alt. 86/92)? De ska helst passa hela hösten, ev. vintern (beror ju på vädret) och under våren. Vad finns det för smidiga regnställ? Jag tycker att många galonkläder blir rätt klumpiga på de minsta. Bästa märket?
    * Gummistövlar - hur mycket större kan man ta? 1½cm? (Han går inte än, men kommer antagligen att göra det under hösten)
    * Vinterkläder: overall + tvådelat? Storlek? (Han har stl. 80 nu) Bästa märket enligt er?
    * Höstskor? Tips på bra höstskor? Kavat?
    * Vinterskor?

6-åringen:
    * Regnkläder, vad finns det? Det ska vara lätt och smidigt för honom att ha med sig till skolan själv, och gärna slitstarkt.
    * Vinterkläder: overall eller tvådelat?
    * Höstskor?
    * Vinterskor? Vi brukar köpa KAVAT, men man kanske ska testa något annat i år, vad finns det? De ska vara varma och vattentäta.

• Svar på tråden Höst- och vinterkläder till 1-åring & 6-åring?
  • saris2008

Till en 6 åring vet jag inte, men till min 1 ½ åring som börjar dagis kommer vi att köpa detta

Skaljacka från didriksson i strl 90
    Skalbyxor från ullared i strl 86/92
    Overall från didriksson strl 90
    fleccefodrat regnställ från didriksson strl 90
    Ett 2 delat set med vinterjacka och byxor från ulllared
    Regnkläder strl 86/92 från ullared,
    Lite grövre höstskort och vinter kängor och stövlar
    Mössor av olika slag (syr själv)

Om du bor i närheten av ullared har de jättemycket bra kläder där, tänk dock på att deras regnkläder verkar vara enorma i storleken, min kille drunknar för tillfälligt i regnstället i 86/92.

Det där med storlek till en 1 åring tycker jag är svårt, i den åldern hade min killa bara 86, så då hade jag köpt 92. Sen är ju en del ytterkläder så himla stora i storleken, tex didriksson. det enklaste måste vara att prova på barnet och sen får man försöka göra nån uppskattning om han kommer att kunna ha det hela vintern. går du till tex polarn och pyret är de duktiga på att hjälpa till. Dock skulle det aldrig falla mig in att köpa deras ytterkläder till det hutlösa priset.

Till din 6 åring är nog tipset att kolla didriksson, tycker de har jättebra ytterkläder, jag har själv haft det i flera år och de är kanonbra, både skaljackor, regnkläder och vinterjackor. Dessutom är de inte allt för dyra.

• Leora

saris2008: Tack för dina svar! Man kanske skulle prova Didriksson i år. Jag har tyvärr haft lite taskig erfarenhet av Didriksson, ett fodrat regnställ som var helt uselt. Reflexer som lossnade, och resårer som pajade. Men jag har hört av andra som också varit väldigt nöjda med just Didriksson. Vi köper alltid ytterkläder på polarn o. pyret annars. Men jag är lite trött på deras enformiga utseende, även om jag älskar deras service och kvalitet.

• Parvens syrra

Bra tips du har, har själv kollat in didrikssons regnkläder. Och jag tänkte ta 80 i dom när jag fråga i affären så var det 80-90cm och byxorna e lite större så att man ska kunna ha dom över overall eller skalbyxor vid riktigt slakskigt väder på vintern (brukar dom använda på dagis)

Vinterjackan tänkte jag köpa i 86 av märket polarn o pyret men blir nog begagnad skaljacka och fleece och nya skalbyxor. Köpa allt nytt skulle ju kosta 1500kr ungefär och känns lite väl när dom behöver så mycket annat. och begagnat kan jag nog spara 500kr och dom är i gott skick då.

Extra regnkläder set hem vet jag inte vilket märke jag ska ta och är inte säker på om jag ska ha en overall men ett extra set vinterkläder kan ju vara bra att ha eller en jacka iaf.

Skorna funderar jag på av märket kavat.

Mössa och vantar vet jag inte ännu

• Bobbenn

Kan bara säga att dubbelstorlekarna 86/92 är GIGANTISKA.

22/3-08 föddes mitt livs stora kärlek. www.zoozan.blogg.se
  • Leora
    Bobbenn skrev 2009-07-28 10:57:54 följande:
    Kan bara säga att dubbelstorlekarna 86/92 är GIGANTISKA.
    Det beror ju lite på vilket märke det gäller. Just galonkläder kan ju vara lite stora utan att det stör. Och om det är dubbelstorlek så är ju 86/92 bättre än 74/80.
  • Bobbenn
    Leora skrev 2009-07-28 13:23:04 följande:
    Det beror ju lite på vilket märke det gäller. Just galonkläder kan ju vara lite stora utan att det stör. Och om det är dubbelstorlek så är ju 86/92 bättre än 74/80.
    utan att det stör?

Har fått ärva och 86/92 går till knäna och lite till på min dotter, hon kan knappt gå. Armarna är 5 cm för långa Hon är 80 cm nu.
    22/3-08 föddes mitt livs stora kärlek. www.zoozan.blogg.se
  • Leora
    Bobbenn skrev 2009-07-29 07:52:46 följande:
    utan att det stör?Har fått ärva och 86/92 går till knäna och lite till på min dotter, hon kan knappt gå. Armarna är 5 cm för långa Hon är 80 cm nu.
    Jag menade att det är ju bättre med en storlek som är lite för stora, än kläder som är för små. Sen beror det ju såklart på HUR stora de är också. För övrigt gillar jag inte dubbelstorlekar, eftersom det skiljer ganska mycket mellan 74/80 och 86/92 oftast. Min stora kille hade 86/92 på galonkläder när han var 1 år. Men lillebror är kortare än storebror. Han är bara 70 cm (snart 1 år).
  • Mosen08
    saris2008 skrev 2009-07-28 09:48:08 följande:
    Till en 6 åring vet jag inte, men till min 1 ½ åring som börjar dagis kommer vi att köpa dettaSkaljacka från didriksson i strl 90Skalbyxor från ullared i strl 86/92Overall från didriksson strl 90fleccefodrat regnställ från didriksson strl 90Ett 2 delat set med vinterjacka och byxor från ulllaredRegnkläder strl 86/92 från ullared, Lite grövre höstskort och vinter kängor och stövlarMössor av olika slag (syr själv)Om du bor i närheten av ullared har de jättemycket bra kläder där, tänk dock på att deras regnkläder verkar vara enorma i storleken, min kille drunknar för tillfälligt i regnstället i 86/92.Det där med storlek till en 1 åring tycker jag är svårt, i den åldern hade min killa bara 86, så då hade jag köpt 92. Sen är ju en del ytterkläder så himla stora i storleken, tex didriksson. det enklaste måste vara att prova på barnet och sen får man försöka göra nån uppskattning om han kommer att kunna ha det hela vintern. går du till tex polarn och pyret är de duktiga på att hjälpa till. Dock skulle det aldrig falla mig in att köpa deras ytterkläder till det hutlösa priset.Till din 6 åring är nog tipset att kolla didriksson, tycker de har jättebra ytterkläder, jag har själv haft det i flera år och de är kanonbra, både skaljackor, regnkläder och vinterjackor. Dessutom är de inte allt för dyra.
    hur stor är din 1½ åring? Tror nämligen att didriksons skaljackan i strl 90 kommer att vara superstor... Min 3-åring på ca 99cm har 90 i sin och den är lagom + kanske tom lite att växa i..
    Neo -06 & Moa -08
  • juzze

Skotips till 1-åringen - Vincent. Har köpt skor därifrån i omgångar som varit riktigt bra.
    Ang kläder så står även jag i valet och kvalet.. Har iaf köpt fodrat regnställ och så har han skaljacka + byxor från pop sedan i våras som han fortfarande kan ha till hösten.

Hu, blir nästan mörkrädd när man tänker på hur mycket det kostar allting man "måste" ha.

• Leora
    juzze skrev 2009-07-29 12:28:22 följande:
    Skotips till 1-åringen - Vincent. Har köpt skor därifrån i omgångar som varit riktigt bra. Ang kläder så står även jag i valet och kvalet.. Har iaf köpt fodrat regnställ och så har han skaljacka + byxor från pop sedan i våras som han fortfarande kan ha till hösten. Hu, blir nästan mörkrädd när man tänker på hur mycket det kostar allting man "måste" ha.
    Då ska jag kolla Vincent skor då. Jag är lite trött på KAVAT, rent utseendemässigt. Skalkläder + fleecejackor köpte vi till båda grabbarna på po.p i våras, och de passar nog under hösten också. Ja, det blir rätt mycket man "måste" köpa så det gäller att planera det väl.
  • eviskurren

Måste säga att det är sååå skönt att lillasyster (1) kan ärva av storebror (4). Det räcker med att köpa kläder till en. Tror tom hon kan ha gummistövlarna han hade, så till henne är det bara höstskor som behöver köpas och det blir förmodligen som vanligt från Vincent. Jag gillar deras suveräna service, de har snygga och funktionella skor och det mesta är i samma prisklass så storebror kan peka och välja själv med lite ledning.
    Regnset har vi från Didriksson i stl 80 till lillan och det är gigantiskt. Storebror har ett set från Abeko och ett från Ica Maxi. Kan inte se nån kvalitetsskillnad på dem, annat än att jackan från Ica är jättestor än medan byxorna passar. Köpte dem förra hösten för att ha som extra här hemma men jackan kommer fungera utmärkt även i år. Så nu behövs bara ett par nya galonbyxor som matchar den... Och fleecefodrade överdragsbyxor, toppen till en frusen kille!

• Leora
    eviskurren skrev 2009-07-29 14:42:58 följande:
    Måste säga att det är sååå skönt att lillasyster (1) kan ärva av storebror (4). Det räcker med att köpa kläder till en. Tror tom hon kan ha gummistövlarna han hade, så till henne är det bara höstskor som behöver köpas och det blir förmodligen som vanligt från Vincent. Jag gillar deras suveräna service, de har snygga och funktionella skor och det mesta är i samma prisklass så storebror kan peka och välja själv med lite ledning. Regnset har vi från Didriksson i stl 80 till lillan och det är gigantiskt. Storebror har ett set från Abeko och ett från Ica Maxi. Kan inte se nån kvalitetsskillnad på dem, annat än att jackan från Ica är jättestor än medan byxorna passar. Köpte dem förra hösten för att ha som extra här hemma men jackan kommer fungera utmärkt även i år. Så nu behövs bara ett par nya galonbyxor som matchar den... Och fleecefodrade överdragsbyxor, toppen till en frusen kille!
    Vi har gjort oss av med allt efter storebror, så det finns inget att ärva. På både gott och ont.
  • Dr Mupp

Så här ser det ut hos oss.

2-åring
    Nanook skalbyxor
    Helly hansen skaljacka
    Pop ws fleece
    Kavat vattentäta gympadojjor
    Reima vinteroverall
    Pop termojacka+byxor
    Viking vinterskor.
    Tretorn gummistövlar
    Fodrade gumistövlar (inte inköpta än så jag vet inte vilka det blir )

5 åring
    Nanook skalbyxor
    Hellyhansen skaljacka
    pop ws fleece
    Superfit gympadojjor
    Troll vinteroverall
    Everest vinterjacka + byxor
    Tretorn gummistövlar
    Viking allväderstövlar

6 åring
    Nanook skalbyxor
    Troll skaljacka
    Bergans Softshell
    Viking gympadojjor
    mikkline vinteroverall
    Everest vinterjacka+byxor
    Tretorn gummistövlat
    Fodrade gummistövlar

min har sen ett par extra billiga gummistövlar + glaonbyxor som hänger på skola och dagis, men det används typ aldrig.

• sarsparis
    Mosen08 skrev 2009-07-29 10:46:41 följande:
    hur stor är din 1½ åring? Tror nämligen att didriksons skaljackan i strl 90 kommer att vara superstor... Min 3-åring på ca 99cm har 90 i sin och den är lagom + kanske tom lite att växa i..
    Vi har köpt 90 både i overall och jacka till vår 1 ½ åring som är 83 lång, overallen blir bra till vintern, jackan är faktiskt inte jättestor, provade en 80 och den skulle han aldrig kunna ha till våren också, min kille har lång överkropp säkert därför det passar. Barn har ju så olika kroppsform....:)
  • Mosen08
    sarsparis skrev 2009-07-29 19:34:51 följande:
    Vi har köpt 90 både i overall och jacka till vår 1 ½ åring som är 83 lång, overallen blir bra till vintern, jackan är faktiskt inte jättestor, provade en 80 och den skulle han aldrig kunna ha till våren också, min kille har lång överkropp säkert därför det passar. Barn har ju så olika kroppsform....:)
    Ok
    Neo -06 & Moa -08
Svar på tråden Höst- och vinterkläder till 1-åring & 6-åring?