AnnaH skrev 2009-08-07 09:26:32 följande:
Att man behöver ha bra lön, alt 2 lite lägre heltidslöner, för att kunna vara hemma länge / dela föräldraledigheten är rent skitsnack. Det beror helt på vilka utgifter man drar på sig och var man vant sig vid för levnadsstandard. Vi bor i hyrestvåa så inga bolån eller överdrivet hög hyra (5200 kr). När dottern föddes valde vi att vara hemma tillsammans i 3 månader, jag tog inte ut någon föräldraledighet förutom när maken tog sina 10 pappadagar + semester. Nettoinkomst inkl barnbidrag ca 17000 kr vilket för oss är riktigt bra med pengar. När dottern var 3 månader gick jag tillbaka till mitt jobb 40% och maken till sitt 66%, sparade många föräldradagar och hade ungefär samma inkomst som under första månaderna. Jag helammade för övrigt vilket var ett pusslande men ändå fungerade. I höstas varslades maken så hela detta år har han varit föräldraledig/arbetssökande. Jag jobbar fortfarande bara 40% och totala inkomsten ligger på ca 16000 kr netto. Fick erbjudande om dagisplats för hösten men vi tackade nej, vill ha dottern hemma tills hon är minst två år. Skulle det knipa, att maken inte hittar jobb närmsta åren eller så, då säljer vi bilen. Även om vi lägger till hyrbil en helg i månaden och busskort tjänar vi en tusenlapp på det. Kan också dra ner ytterligare på konsumtionen då vi fortfarande köper allt nytt och gärna märkesprylar/-kläder. Varken jag eller maken planerar att jobba heltid innan barnen börjat skolan, förutsatt att det inte blir ett måste för att behålla/få jobb.
Visst beror det på vilka utgifter man har. Ni verkar att ha löst det på ett sätt som passar er, vilket är utmärkt. Jag gillar verkligen att ni satsar på barnen framför annat!
Jag och min sambo jobbar också deltid, hon har jobbat 50% och jag 25-50% för att kunna ha barnen hemma. Vi kommer förhoppningsvis att slippa jobba heltid under överskådlig tid.