• Rosenbarn

Phil & Ted syskonvagn del 15

Välkommen till 15:e Phil and Ted´s tråden!

Text kopierad från Missy Cat Phil and ted tråd nr 14

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS!
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m38661776.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40914001.html

Kortfattad beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic: (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

Demofilm av en sport V1

Bild och text jämförelse mellan de snarlika modellerna Sport V2 och första modellen av Dash familjen-axelsson.blogspot.com/2009/02/sport-...

Lägg ut era bilder på vagnen, tillbehör och tips och trix

BILDTRÅD 1: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

BILDTRÅD 2: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40276206.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 00:47
    BILDTRÅD 3: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496899.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 21:32
    Senaste tråden Nr 14 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496646.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:40
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:41
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 11:51
    Mönster till dynor

www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.php

• Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 15
  • Fiansess

Jahopp. Nu har jag varit och köpt reflexband, bävernylon & foder.
    Hittade oxå ett helt underbart tyg att sy dynor av, så det får jag slå till på en annan dag. Nu håller vi bara tummarna att det går som det ska haha.

Kan se mig själv sitta och svära vid maskinen . Har ju aldrig sytt annat än gardiner, dukar kuddar och lagt upp/sytt in ngt enstaka plagg.
    Är på jobbet nu, men ikväll ska jag skicka ut sambon i garaget när dottern somnat så jag kan få lugn o ro

Ska kolla in vilket mönster som är lättast med hos Lindadjo och värmlandsfrun .

• MayCai
    aok skrev 2009-10-17 10:23:55 följande:
    Maicai är det en sån här typ av dyna www.brio.net/BRIO_NET/Sverige/ du har i huvudsitsen?
    Precis! Jag har en svart blank dyna och den är som måttsydd till huvudsitsen, man får klämma ihop grendelen med spännena på för att få igenom den i hålet på dynan men det går.
  • MayCai
    Miniigirl skrev 2009-10-17 10:00:08 följande:
    hur ser en pannierbag ut?Sen undrar jag...såg en bild på en vagn som hade en mugghållare på sitt styre, med en liten fyrkantig väska på sidan om, där ma nkunde lägga plånbok och liknande...har sett ilika varianter, men just denna såg mycket bättre ut...vet inte ens om det var här jag såg den?! men, om någon vet vilken jag pratar om, så kan ni väll säga det till mig, vart man kan köpa en, och pris osv?!
    Pannierbag är phil´s egna sidoväskor som de säljer i par. Jag tycker själv att det räcker med en, annars är vagnen lika bred som en "vanlig" syskonvagn. Men det är bra att ha en så man får i lite shopping i vagnen även när båda barnen sitter i.
    Ang, det som du sett till styret så har jag sett nåt liknande på babyland som ska funka till de flesta vagnar. Kolla där om du har nån i närheten
  • Miniigirl
    MayCai skrev 2009-10-17 11:12:35 följande:
    Pannierbag är phil´s egna sidoväskor som de säljer i par. Jag tycker själv att det räcker med en, annars är vagnen lika bred som en "vanlig" syskonvagn. Men det är bra att ha en så man får i lite shopping i vagnen även när båda barnen sitter i.Ang, det som du sett till styret så har jag sett nåt liknande på babyland som ska funka till de flesta vagnar. Kolla där om du har nån i närheten
    Ah, det är dom som kallas pannierbag...mycket namn att hålla reda på:P
    Jag hade tänkt testa med min brioskötväska som ajg har just nu, och hänga på sidan...har även sett det här någonstans att någon gjort så! just nu har jag en väska i varukorgen, men eftersom min stora kille vägrar sitta fram, vill absolut sitta bak, så vill jag att han ska få bättre plats med fötterna där! Annars kanske man skulle köpta sig en (ja eller två blir det ju) pannierbag, men jag skulle nog bara använda mig av en jag med!
    Hm, dit ska jag åka och titta någon gång, synd bara det inte finns i den här staden, men någon gång åker man väll iväg härifrån:D
  • UllaBella
    babyfia skrev 2009-10-16 21:07:58 följande:
    Ingen som har tips på VAD jag kan fodra vindskyddet med?Funderar nu på att göra det i två lager, att göra ett fleecefoder som man kan knäppa i yttertyget. Vill ju som sagt ha det ganska tjockt för kalla dagar, men även kunna ha det tidig vår/höst när det inte är så kallt längre.

Hur pass sittande vill du ha henne då? Finns ju 4 lägen, sittläge (dragkedjor uppe och knäppen), viloläge (dragkedjor nere & knäppen), halvt ligg (dragkedjor uppe & öppna knäppen) och ligg (dragkedjor nere & öppna knäppen).
    Jag kör med Teutonias kombiåkpåse, som är smidig att "bygga på" när det blir kallare. När det inte är kallt och ingen åkpåse behövs har jag bara bakstycket fastsatt i selen som en extra sittdyna, sen sätter jag bara fast resten av åkpåsen med dragkedjorna när det behövs. Det går att öppna upp för fötterna också om hon har skor.
  • Rosenbarn

Jag skulle sy ihop bävennylon och ett tyg alt fleece och göra ett vindskydd. Sedan skulle jag ta och göra ett täcke av vadd som sys fast i tyg, fästa knappar på vindskyddet eller kanske band och sy fast så de knyts fast. Då har du ett vanligt vindskydd/fotsack som du kan bygga på... Kanske vore nå!

• Fiansess
    UllaBella skrev 2009-10-17 13:37:58 följande:
    Jag kör med Teutonias kombiåkpåse, som är smidig att "bygga på" när det blir kallare. När det inte är kallt och ingen åkpåse behövs har jag bara bakstycket fastsatt i selen som en extra sittdyna, sen sätter jag bara fast resten av åkpåsen med dragkedjorna när det behövs. Det går att öppna upp för fötterna också om hon har skor.
    Jo jag har med åkpåse man kan dela, men jag vill ha nya coola dynor som syns istället, dessutom har vi fårskinnsfäll till vintern .
    Rosenbarn skrev 2009-10-17 14:43:06 följande:
    Jag skulle sy ihop bävennylon och ett tyg alt fleece och göra ett vindskydd. Sedan skulle jag ta och göra ett täcke av vadd som sys fast i tyg, fästa knappar på vindskyddet eller kanske band och sy fast så de knyts fast. Då har du ett vanligt vindskydd/fotsack som du kan bygga på... Kanske vore nå!
    Ja jag har tänkt ungefär så. Ska sy ihop bävernylon med lite tunnare fleece. Och använda samma mönster och sy ihop vadd/täcke med fleece på båda sidor. På så sätt har jag vindskydd som passar hela året. Och är det fint väder, men ändå kallt kan jag ha bara det snygga "täcket". Rött med stjärnor .
    Bara det blir lika snyggt i verkligheten som i mina tankar!

Hoppas på att jag får det klart i helgen. Köpte inga tryckknappar, men gör det på måndag. Och blir det bra kommer det upp i bildtråden. Men jag hojtar till .
  • passau

jag har gjort 2 av lidanjos, dom blev kanon!
    jag har fodrat med teddy, men jag hoppade över vadden, eftersom teddyn är lite tjockare... jag tyckte det blev lagom, men vi har ju konstant blåst på västkusten

Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 15