• Rosenbarn

Phil & Ted syskonvagn del 15

Välkommen till 15:e Phil and Ted´s tråden!

Text kopierad från Missy Cat Phil and ted tråd nr 14

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS!
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m38661776.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40914001.html

Kortfattad beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic: (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

Demofilm av en sport V1

Bild och text jämförelse mellan de snarlika modellerna Sport V2 och första modellen av Dash familjen-axelsson.blogspot.com/2009/02/sport-...

Lägg ut era bilder på vagnen, tillbehör och tips och trix

BILDTRÅD 1: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

BILDTRÅD 2: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40276206.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 00:47
    BILDTRÅD 3: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496899.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 21:32
    Senaste tråden Nr 14 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496646.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:40
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:41
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 11:51
    Mönster till dynor

www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.php

• Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 15
  • Fiansess
    Superhero skrev 2009-10-28 15:55:27 följande:
    hade bestämt mig för en babytravel..... men nu börjar det luta lite åt en P&T.... en fråga: nån som vet hur det funkar med service o sånt när man beställer på internet? kan man ändå få hjälp om det händer nåt i ex en babyproffsen affär som säljer P&T
    Nej garantin gäller bara där du köper den, men en bra affär skulle säkert ta in och kolla på vagnen mot betalning om ngt skulle vara knas.
    Dock inte i vår stad för här hatar dom PT och snäser bara av en när man frågar ngt. Trist!
  • SandyL

gottmebulle och honeypie

Jag säger bara en sak... KÖPT PHIL AND TED kan inte va nöjdare!!
    Vad med osäker o nojjig innan vi började använda den...
    Men är SÅ nöjd!

Dom sover (iaf mina barn) perfekt även fast det inte är fullt liggläge! Inga problem....

Vi har precis satt Saga i syskonsitsen där bak! Hon blir 5 månader den 9/11! Hon sitter jättebra...

Ja o där bak , som sagt, följer det med ett plastskydd som skyddar mot regn, blåst o.s.v..... Bebis ligger jätteskyddad!

Vi beställde vår vagn från www.kopbarnvagn.se jättebra service.

• Superhero
    babyfia skrev 2009-10-28 19:12:04 följande:
    Nej garantin gäller bara där du köper den, men en bra affär skulle säkert ta in och kolla på vagnen mot betalning om ngt skulle vara knas. Dock inte i vår stad för här hatar dom PT och snäser bara av en när man frågar ngt. Trist!
    mhm.. men då verkar ju allt lite meckigt om nåt går fel.... nån med erfarenhet av att handla från babybee?
  • Superhero
    SandyL skrev 2009-10-28 19:33:15 följande:
    Ja o där bak , som sagt, följer det med ett plastskydd som skyddar mot regn, blåst o.s.v..... Bebis ligger jätteskyddad!
    vad är det för plastskydd? inte sett det på nån bild....
  • Fiansess
    Superhero skrev 2009-10-28 19:52:59 följande:
    vad är det för plastskydd? inte sett det på nån bild....
    När du har bebisläget (dvs plant liggläge) blir det öppet mellan sufletten och hela vägen ner till liften. Där sätter man fast plastskyddet så barnet är väl skyddat från blåst, men ändå så du lätt kan se bebisen.

Någon här inne handlade från Babybee och var jättenöjd. Jag tyckte däremot dom var riktigt svåra att få tag på eftersom de enbart har mail och ingen telefon. Tog flera dagar innan jag fick svar på mina frågor, och kan tänka mig att de är svåra att nå vid reklamationer och annat. Pratat med en tjej som det tog flera månader för innan hon fick en ny sits då de skickat fel.
    Jag hade inte vågat beställa därifrån, men som sagt, det är jag det.

Vi beställde från fritidsportalen. Känner flera som har jättebra erfarenheter av dom.
  • JohannaL

Måste bara säga att jag e så nöjd med vagnen, skulle iväg idag slängde då in lillatjejen i fullt liggläge och stora tjejen ovanpå med syskonsitsen, lilldamen där nere somna på 1 min hon va jätte nöjd tror 15 mån gammal och envis. Stora tjejen satt bra uppe också trots sina 102 cm. Och den va så himla smidig på bussarna...

dock hade vi problem att fälla den har aldrig testat innan vi stod 4 vuxna oc diskuetarde och slet innan vi kläckte den =/ men det va ju simpelt värre.

• Superhero
    babyfia skrev 2009-10-28 20:02:49 följande:
    När du har bebisläget (dvs plant liggläge) blir det öppet mellan sufletten och hela vägen ner till liften. Där sätter man fast plastskyddet så barnet är väl skyddat från blåst, men ändå så du lätt kan se bebisen. Någon här inne handlade från Babybee och var jättenöjd. Jag tyckte däremot dom var riktigt svåra att få tag på eftersom de enbart har mail och ingen telefon. Tog flera dagar innan jag fick svar på mina frågor, och kan tänka mig att de är svåra att nå vid reklamationer och annat. Pratat med en tjej som det tog flera månader för innan hon fick en ny sits då de skickat fel. Jag hade inte vågat beställa därifrån, men som sagt, det är jag det. Vi beställde från fritidsportalen. Känner flera som har jättebra erfarenheter av dom.
    tackar
  • kalmar brud
    JohannaL skrev 2009-10-28 20:52:11 följande:
    Måste bara säga att jag e så nöjd med vagnen, skulle iväg idag slängde då in lillatjejen i fullt liggläge och stora tjejen ovanpå med syskonsitsen, lilldamen där nere somna på 1 min hon va jätte nöjd tror 15 mån gammal och envis. Stora tjejen satt bra uppe också trots sina 102 cm. Och den va så himla smidig på bussarna... dock hade vi problem att fälla den har aldrig testat innan vi stod 4 vuxna oc diskuetarde och slet innan vi kläckte den =/ men det va ju simpelt värre.
    Detta låter väldigt lovande för mig...
    Då jag har lagt ut min babytravel nu på blocket och ska se om jag får sen såld och sen köpa en P&T

Vi har ju samma ålder på våra barn
  • Bondfia

Ja, hur funkar det med tvillingar? Mina är 8 mån, undrar om man kan alternera platserna, eller om den som en gång suttit överst alltid vill göra det t.ex.?

(¯`°?.¸ ♥ Mor till Anton-00, Nils-03, Carl-06, Elon-09 och Ida-09 ♥ ¸.?°´¯)
  • Alf

Hej,

Vi har haft vår Vibe sen juni 2008, och är sjukt missnöjda med den. Själva funktion och design, dvs att den är snygg och smidig med barnen "staplade" på varandra är inga problem. Den är smidig inne i stan, och barnen trivs bra i vagnen, vare sig de sitter fram eller bak.

Dock är kvaliteten på vagnen under all kritik. Vårt framhjul började vobbla efter ca 3 månader, och sen dess har Babyland bytt hjul två gånger och monterat distans 1 gång. Inget har hjälpt och vagnen vobblar fortfarande när man kör den tom eller med bara minsta barnet i. Dessutom gav ena dragkedjan upp i förra veckan, vilket kändes lite som grädde på moset.

Babyland vägrar att ta i vagnen och säger att garantin gått ut, när det i själva verket är en reklamation enligt konsumentköplagen.

Om jag fick göra om allt nu skulle jag köpt en Urban Jungle istället. Bred, inte så snygg men i alla fall hållbar.

Vi krigar med Babyland just nu om att få en ny vagn eller pengarna tillbaka. philandtedvibe.blogspot.com/

• MM82

Hej!

Är det någon som vet om man kan ha brio babyskydd på PT, hammerhead?

• TeamCaz

Hej!

Nu vet jag inte hur länge sedan någon skrev i denna tråd men hoppas ändå att det är någon som följer den än. Jag har en fråga angående vibe - vilket pris är rimligt? Med regnskydd o UV-skydd. Just syskonvagn.

Jag Älskar Min Fina Familj
Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 15