• Newbride2008

Ont i svanskotan, någon mer?

Sen jag blev gravid så har jag fått så himla ont i svanskotan och jag har inte slagit mig där. Det var samma förra graviditeten innan jag fick missfallet, då fick jag också ont där. Det är värst när jag suttit i en ställning och ska ändra tex från bakåtlutande till framåtlutande eller tvärtom är egentligen värre. När jag ska sätta mig i bilen, eller resa mig därifrån tex. Ibland när jag reser mig så känns det som att jag "tappar" svanskotan, som att det knakar till.

Är det en typ av foglossning eller vad sjutton beror det på? Jag har frågat barnmorskan men hon såg bara ut som ett frågetecken och trodde jag slagit mig fast jag intygade att jag inte gjort det.

Någon mer som lider av detta eller vet vad det kan bero på?

• Svar på tråden Ont i svanskotan, någon mer?
  • Sazee

Så började mina foglossningar. Så kontakta en sjulgymnast så han/hon kan hjälpa dig. Finns bälten att köpa, övningar att göra osv.. :) Lycka till och grattis till bebisen. :)

• iamari77

Jag hade ont i svanskotan, precis som du beskriver, i början av min graviditet - typ mellan vecka 12-20. Sen gick det mirakulöst över... vilket jag är oerhört tacksam för! Jag antog att det var foglossning och jag läste om andra som haft det.

Jag hade hjälp av en kudde (med hål i mitten - antagligen tänkt för hemorrojder), denna kan man låna av MVC eller arbetsterapeuter i din kommun. Fråga din barnmorska! Lycka till... och hoppas det blir bättre snart.

• Newbride2008

Tack för svar! Det konstiga är att jag har pratat med min barnmorska men hon förstod inte vad det kunde vara som gjorde att jag fick ont i svanskotan. Jag tycker iofs ofta att jag möts med nonchalans inför de frågor jag har hos barnmorskan, det är som att "äh, så är det, du är gravid" ungefär och jag är ingen hypokondriker.

Iamari77:
    Undra varför det försvann och vad det var som gjorde att du hade det från just v.12-20? Jag har haft det i princip sen v.7-8 någongång.

• Sazee

Byt barnmorska direkt! Den känslan ska du absolut inte ha!

• Newbride2008
    Sazee skrev 2009-07-29 15:29:39 följande:
    Byt barnmorska direkt! Den känslan ska du absolut inte ha!
    Ja kanske, jag har inte haft jättebra upplevelser av barnmorskor faktiskt. Jag blir därför så förvånad när jag ser "Barnmorskorna" på tv och de verkar helt annorlunda och trevliga och vänligt bemötande. Det är som att man inte får några svar på sina frågor känner jag. Jag frågade förra graviditeten om MA var vanligt, för jag hade hört talas om det här på FL och var lite orolig och då sa hon att på 3 år hade hon haft 4 såna fall eller liknande och att det var väldigt ovanligt. Sen får jag veta att det är den vanligaste orsaken till missfall (?) Sen fick jag ju dessutom ett MA tillråga på allt...
    När jag sa att jag mådde illa på kvällarna av att jag hade trög mage så sa hon bara att det inte gick att göra något åt det, bara äta små portioner ofta vilket jag redan gör utan att det hjälper. *suck*
  • Ofir1

Det hade jag med och nu har jag en svans. Vet inte vad det berodde på, men nu jag har blivit ganska fäst vid den.

• Newbride2008
    Ofir1 skrev 2009-07-29 15:37:56 följande:
    Det hade jag med och nu har jag en svans. Vet inte vad det berodde på, men nu jag har blivit ganska fäst vid den.
    Hahaha
    Aj då, kanske borde vara ännu mer orolig?
  • Ofir1

Nädå, den är ganska söt. Fast du får jobba på hållningen för den är inte så bekväm att sitta på i soff-potatis-ställning.

• Newbride2008
    Ofir1 skrev 2009-07-29 15:50:55 följande:
    Nädå, den är ganska söt. Fast du får jobba på hållningen för den är inte så bekväm att sitta på i soff-potatis-ställning.
    Den ställningen har jag sällan, hur är det med kontors-stols-ställningen?

Nej, nu blev det här en sandlådstråd, det är faktiskt ett seriöst problem.

• Ofir1

Vi återgår till ämnet.

En sjukgymnast sa att det kunde göra ont i svanskotan när bäckenett förändras under en graviditet. Redan innan min blev en svans (för jag var ärlig) var den väldigt utstickande (och lite sned). Så efter graviditet och förlossning så blev den ännu mer utstickande. Jag har numera inte ont i den förutom om jag sitter på den.

Hur sitter din?

• iamari77

Jag fick främst ont för att jag satt mycket - vid datorn, reste mycket etc. Vet faktiskt inte varför det gick över... Jag hade en del andra känningar av foglossning under samma period, men efter att tagit det rejält lugnt ett tag så gick det över. Vila och avlastning är väl den bästa medicinen, även om man vill vara lite aktiv och inte försoffas helt! Sen har jag hört att kalciumbrist kan förvärra smärtor vid foglossning, men jag vet inte om det stämmer...

• lovelyangel82

ja har oxå haft problem mme de men anv gärna nån mjuk kudde om du sitter länge så de inte blir så mycke tryck på den så gör de imndre ont.. de hjälpte mig..

• Fossa

Japp. Jag fick också ont i svanskotan min förra graviditet och den gör fortfarande ont från och till. Min bm fattade inte heller vad det var men efter att ha pratat med andra förstår jag att det är ett vanligt foglossningssymptom.

• Newbride2008
    Ofir1 skrev 2009-07-29 16:14:01 följande:
    Vi återgår till ämnet.En sjukgymnast sa att det kunde göra ont i svanskotan när bäckenett förändras under en graviditet. Redan innan min blev en svans (för jag var ärlig) var den väldigt utstickande (och lite sned). Så efter graviditet och förlossning så blev den ännu mer utstickande. Jag har numera inte ont i den förutom om jag sitter på den.Hur sitter din?
    Menar du allvar? Här är jag helt oupplyst, jag hade ingen aning om att man kunde råka ut för det? Jag har inte ens undersökt den möjligheten, men nu när jag känner efter så känner jag ingen utstickande svanskota iaf. Hur kommer det sig att man aldrig stött på det förut?
  • Newbride2008
    Fossa skrev 2009-07-29 17:27:14 följande:
    Japp. Jag fick också ont i svanskotan min förra graviditet och den gör fortfarande ont från och till. Min bm fattade inte heller vad det var men efter att ha pratat med andra förstår jag att det är ett vanligt foglossningssymptom.
    Ok, skönt ändå att höra att man inte är ensam om detta
  • Ofir1
    Newbride2008 skrev 2009-07-29 20:22:08 följande:
    Menar du allvar? Här är jag helt oupplyst, jag hade ingen aning om att man kunde råka ut för det? Jag har inte ens undersökt den möjligheten, men nu när jag känner efter så känner jag ingen utstickande svanskota iaf. Hur kommer det sig att man aldrig stött på det förut?
    Ja alltså, den är ju inte så att jag kan vifta på den precis och den är jätte liten. Står jag rätt upp så synd den knappt alls, men när jag lutar mig frammåt så sticker den ut lite. Jag har inte stött på någon annan med samma "problem" men min systers svanskota är likadan som min innan jag fick barn så vi får väl se vad som händer med henne när hon får barn. En anledning till att det säkert inte är så vanligt är att en del med utstickande svanskotor säkert har lite mer hull än jag. Mitt bmi är 17 så jag har ju inte så mycket fett att bädda in den i.  Min sjukgymnast trodde att jag brutit den i samband md förlossningen, men jag kände ju av den innan och hade inte ont efteråt så det håller inte riktigt.
  • Trynträ

Jag hade också ont i svanskotan i några veckor men det försvann spårlöst det med. Måste haft med graviditeten att göra men lustigt att det försvann dock. Nu känner jag mest av ryggen ibland.

Svar på tråden Ont i svanskotan, någon mer?