Inlägg från: Esping |Visa alla inlägg
  • Esping

Pelletsbrännare-hur funkar det?

Om man kan bygga ett pelletsförråd och få pellets som bulk, så behvöer man aldrig fylla på pellets manuellt, utan tankbilen kommer en gång per halvår ca. Idag finns också helautomatiska anläggningar som sotar sig själva och inte kräver något underhåll.

Pellets ryker betydligt mindre än vedeldning, bara lite fin vit rök konstant ur skorstenen.

• Esping

Några ytterligare kommentarer:

Om beskattningen ökar på pellets så tror de flesta energirådgivare att beskattningen ökar i motsvarande grad på el, dvs det drabbar dem som har bergvärme eftersom dessa anläggningar kräver el. Pellets är också en förnybar råvara och skog är en av sveriges största tillgångar och inget vi kommer behöva att importera. Det är också mycket miljövänligt att elda pellets.

Om huset tidigare varit oljeeldat så mår det bäst av att man fortsätter värma upp skorstenen, eftersom ventilationen är beroende av detta. Vid byte till bergvärme el luftvärmepump så kan det också bli kallt i källaren och extra element krävas, eftersom oljepannan värmer.

Sen tycker jag det är lite läskigt att borra en massa hål i backen, men det är en helt irrationell icke-underbyggd känsla jag har bara

Och som ni förstår kommer vi inom kort byta ut vår oljepanna mot pellets...

• Esping

Eftersom jag trodde att vår oljepanna gått sönder nu ikväll (fast det var bara brännaren som stannat) så googlade jag lite och hittade en nyare undersökning på råd&rön

www.radron.se/templates/test____4708.asp

Någonstans läste jag också att i septembernumret av R&R skulle det finnas en ny test. Tidningen är dock en prenumerationstidning så jag har inte kunnat köpa den, men den kanske finns på biblioteket.

• Esping

Jösses vad du är påläst SVejsan! Imponerande! Är du månne i branschen?! Jag kanske får återkomma till dig i vidare pellets/värmefrågor....

• Esping

Jag är oerhört imponerad! Det är verkligen en länk till årets budget!! Om vi sparar 30% av 100-125 tusen på att byta efter årsskiftet, så är jag nästan skyldig dig lite 'mäklararvode'!

Kan du inte dela med dig lite om vad du kommit fram till i dina kontakter med installatörer odyl? Nu kanske du inte träffat på pelletsinstallatörerna, men du kanske har lite allmänna tips?

Svar på tråden Pelletsbrännare-hur funkar det?