• Nindë Amandil

Harry Potter - bättre på engelska eller svenska?

Ja, det är vad jag undrar. Känner att jag blev så sugen att läsa böckerna från början när jag såg senaste filmen på bio. Det känns som en hel del grejer fattas liksom. Vet ju att det gör det också om man frågar de som läst böckerna. Men som frågan lyder, är böckerna bättre på svenska eller engelska? Är duktig på engelska men den kanske kan vara lite svår att förstå ibland?

• Svar på tråden Harry Potter - bättre på engelska eller svenska?
  • Clobberella

Engelska. Allt är bättre på engelska.
    Potter är ju ungdomsböcker så de är inte så värst svårlästa.

• Mandragora
    Clobberella skrev 2009-07-29 17:22:47 följande:
    Engelska. Allt är bättre på engelska. Potter är ju ungdomsböcker så de är inte så värst svårlästa.
    Just precis. Litteratur är ALLTID bäst på originalspråk.
  • spacebeare
    Mandragora skrev 2009-07-29 17:27:15 följande:
    Just precis. Litteratur är ALLTID bäst på originalspråk.
    håller med!
  • Callistrate

Absolut engelska! Har bara läst den första på svenska, och den är absolut inte dålig, men inte som på engelska! Språket är absolut inte speciellt svårt precis som Clobberella skriver så är det ju barn/ungdomsböcker.

• Nindë Amandil

Okej. Ja, men då läser jag på engelska. Föredrar ju som ni säger böcker på originalspråket så. Åh, kliar i fingrarna efter att börja läsa! :D

• spacebeare

ska läsa om dom innan jag ser sista filmen ser väldigt mkt fram emot det som är suveräna!

• nano

Håller med att engelska är best. Själv gick jag i 7:an tror jag när 3:an kom ut och jag orkade bara inte vänta på att den skulle översättas så jag började tragla mig igenom den på engelska. Nu är jag väldigt dålig på språk och låg väl "efter" lite i eng-kunskaperna men det gick ändå, ett lexikon för de svåraste orden så gick det bra.

• Clobberella
    nano skrev 2009-07-29 17:34:35 följande:
    Håller med att engelska är best. Själv gick jag i 7:an tror jag när 3:an kom ut och jag orkade bara inte vänta på att den skulle översättas så jag började tragla mig igenom den på engelska. Nu är jag väldigt dålig på språk och låg väl "efter" lite i eng-kunskaperna men det gick ändå, ett lexikon för de svåraste orden så gick det bra.
    Ett bra sätt att bättra på sina engelskakunskaper dessutom!
  • Nindë Amandil

Det finns ju fler engelska utgåvor per bok? Första boken finns med 3-4 olika omslag, alla på engelska. Varför är det så?

• Clobberella

Nindë Amandil skrev 2009-07-29 17:44:45 följande:

Det finns ju fler engelska utgåvor per bok? Första boken finns med 3-4 olika omslag, alla på engelska. Varför är det så?
    För att man ska börja samla på en utgåva och sen bli förbannad när man inser att de inte har gett ut alla böckerna med just den framsidan, och så står man där med böcker som inte matchar i hyllan...

De har nån vuxenvariant och nån barnvariant (+nån till? ) , men om du ska köpa dem så kolla att alla böcker finns i samma utgåva...
Svar på tråden Harry Potter - bättre på engelska eller svenska?