• happy family

Fläder?

Var hittar man fläder? Bor i jönköping. Någon som vet något bra ställe?

• Svar på tråden Fläder?
  • Kastrullresan

De brukar ofta finnas planerade i kommunala områden, parker, kyrkogårdar, flygplatser. Man får hålla ögonen öppna när de blommar i juni då är det lättast attt känna igen dem. Om du är ute efter fläderblommor så har de blommat över för detta år och du får vänta till nästa.

• Mrs Winter
    Kastrullresan skrev 2009-07-29 21:34:51 följande:
    De brukar ofta finnas planerade i kommunala områden, parker, kyrkogårdar, flygplatser. Man får hålla ögonen öppna när de blommar i juni då är det lättast attt känna igen dem. Om du är ute efter fläderblommor så har de blommat över för detta år och du får vänta till nästa.
    Men man får väl inte plocka på kyrkogårar el i parker?
  • happy family
    Kastrullresan skrev 2009-07-29 21:34:51 följande:
    när blir det bär då?
  • mannehund

Bären används inte, men blommorna. Och jag vill "varna" dig lite för att plocka fläder i naturen för det finns en fläder somkallas druvfläder eller vildfläder som inte är användbar. Men du kan se skillnad på att druvflädern har mer druvformade klasar och vanlig äkta fläder har bredare blomställningar. Druvflädern blommar också tidigare.
    Här i Västra Götaland var den äkta fläderns blommor användbara för 2-3 veckor sedan, då gjorde vi underbar saft!

• happy family
    mannehund skrev 2009-07-29 21:52:04 följande:
    Bären används inte, men blommorna. Och jag vill "varna" dig lite för att plocka fläder i naturen för det finns en fläder somkallas druvfläder eller vildfläder som inte är användbar. Men du kan se skillnad på att druvflädern har mer druvformade klasar och vanlig äkta fläder har bredare blomställningar. Druvflädern blommar också tidigare. Här i Västra Götaland var den äkta fläderns blommor användbara för 2-3 veckor sedan, då gjorde vi underbar saft!
    tack för tipset!
  • Kastrullresan

Själv plockar jag vid en kommunal idrottsplats som har enorma buskage av fläder. Personalen där har bara kommit fram och frågat om det är dags för årets flädersafttillverkning.

Man behöver ju inte tömma hela buskarna utan kan sprida ut sitt plockande. Hittills har vi inte varit så många intresserade av blommorna att jag har känt något dåligt samvete.

Man kan göra saft på bären också men om du inte är säker på var fläderbuskarna finns så skulle inte jag tordas vara säker på om det är äkta eller falsk fläder.

• mannehund

Det är inte samma färg på bären. Druvfläder/falsk fläder har röda bär (de riktigt lyser). Äkta fläder har mörka/svarta bär. Så det är ingen risk att förväxla....

Men en fläderbuske växer i rekordfart, vi sågade ner en av våra jämns med fotknölarna och på andra året efter var den frodigare än någonsin och gav finfin skörd, så vill du sätta fläder hemma ( om du har trädgård vill säga) kommer du få god utdelning och slipper springa ute och leta blommor (eller bär, även om jag inte hört någon använda dem ännu...)

• happy family
    mannehund skrev 2009-07-31 17:55:31 följande:
    Det är inte samma färg på bären. Druvfläder/falsk fläder har röda bär (de riktigt lyser). Äkta fläder har mörka/svarta bär. Så det är ingen risk att förväxla.... Men en fläderbuske växer i rekordfart, vi sågade ner en av våra jämns med fotknölarna och på andra året efter var den frodigare än någonsin och gav finfin skörd, så vill du sätta fläder hemma ( om du har trädgård vill säga) kommer du få god utdelning och slipper springa ute och leta blommor (eller bär, även om jag inte hört någon använda dem ännu...)
    Får nog ta och plantera lite
Svar på tråden Fläder?