• Meli

Ni som är hemmaföräldrar längre tid..

Finesse skrev 2009-07-31 00:13:53 följande:
    Jag tycker det är bra att ni vill vara hemma länge.. men tänk på att riktigt aktivera era barn och att dom har kompisar (alltså bland dom barn som dom börjar förskoleklass med). Min sambo var hemma tills han var 6 år.. han har berättat hur fruktansvärt det var att börja förskoleklass utan att ha varit på dagis och inte alls känna nån. Han stammade väldigt mkt när han var liten och fruktansvärt blyg.. det sitter fortfarande kvar..Kan tillägga att han vill inte att vår dotter ska vara med om samma sak.. (nu går ju ändå inte det då hon har gått hos dagmamma sen hon var 12 månader.. men det har inte med saken att göra egentigen).
    Jag tror inte det är någon skillnad om man är 1, 2 år. Då gråter ju barnen ibland hjärtskärande och får slitas loss från föräldern.... HUr tror du att dessa barn skulle berätta om sina upplevelser om de hade kommit ihåg dem? Skillnaden är bara att de inte kommer ihåg för de var för små.

Nu tycker jag nog ändå att dagis i måttliga doser är bra, och visst är det viktigt att aktivera barnen. Vår äldsta kille går i ettan. Men min tvåa och trea är hemma med mig. Tvåan är född 06 och går på kyrkans barntimme som hon tycker är jättekul. Sen är vi på öppna förskolan några gånger i veckan. Eller så leker vi med andra barn privat.

Jag tror inte det är må¨nga hemmamammor som känner att barnet ska isoleras
  • Meli
    Finesse skrev 2009-09-16 14:00:25 följande:
    Alla 1-2 åringar behöver inte slitas loss från sina föräldrar utan trivs hos dagmamma/dagis.. men det var egentligen inte det jag skrev heller.. Utan att man ska aktivera sina barn och låta dom träffa jämnåriga.. inte bara syskon.
    Det vet jag. Men många gör det. Och det är de barnen jag skrev om.

Många 5-6 åringar som börjar första gången har helelr inte några problem alls att börja. Det är ju precis som att byta klass och komma till en ny sammansvetsad klass.
    Många har lätt för att skaffa nya vänner, andra är blygare.
Svar på tråden Ni som är hemmaföräldrar längre tid..