jagälskarallaminabarn skrev 2009-08-01 12:06:33 följande:
Har du inte fått någon medicin att ta i förebyggande syfte, t ex Pulmicort? Man måste ju behandla den underliggande orsaken, d v s luftrören, det räcker inte med att bara gå på själva symptomen men det borde din läkare känna till annars skulle jag vilja rekommendera dig att byta läkare. Ett tips är att ta din nuvarande medicin 20 - 30 min INNAN du anstränger dig, det rådet fick jag från flera olika läkare i början. Har haft astma i 16 år och tycker att följande länk är väldigt användbar då sidan beskriver astma och allergi otroligt bra om man bläddrar runt lite (är inte involverad i astma och allergiförbundet annat än som "vanlig" medlem om någon tror jag försöker göra reklam av någon annan orsak):
www.astmaoallergiforbundet.se/det var en akut tid, min vc vägrar hjälpa.. nej träffa mig. de hade inte tid.... så medicinen är utskriven på ett akutbesök.
Jag kanske ska tillägga att asman vart värre och värre och jag i slutändan funderade på att ringa ambulans snarae då jag låg på gräset och hade supersvårt att andas när ajg sprungit. folk kom och kollade till mig och det var inte alls behagligt på en fläck.
sedan spårang jag inte mer innan ajg fick tag i en läkare.
han sa att ajg bara skulle ta den när jag ansträngt mig, inget annat om den. eftersom det verkar vara nsträgningsatma är det vad jag läst på någon av de stora sidorna som behandlar just astma (minns inte adressen nu men kan leta upp den).
Bevabus skrev 2009-08-01 02:35:26 följande:
Jag är allergiker och får sådär ibland, vet att det känns otäckt men att åka in till akuten är lite överdrivet. Börja med att köpa hem Cetirizin, det är ett allergipiller för ALLA sorters allergier. Det är kanonbra för tex. mig som har flera allergier och det tar bort klådan och svullnaden. Det är jättebra att ha hemma ifall detta händer igen. Och de är väldigt milda men effektiva så det gör inget om man tar ett i "onödan". Är du astmatiker så tycker jag du ska berätta det för din läkare när du ber om att få Cetirizin och be om remiss för att ta allergitest!
Borde nog göra ett sådant test först och främst. vet du hur de fungerar med amning?
Anonym (C) skrev 2009-07-31 16:32:56 följande:
Då tänker jag kalla dig korkad, har man svårt att andas så är det medicin som gäller. Men det är upp till dig. Tycker du då ska ta och lära dig lite om vad som händer i luftstrupen lite mer faktamässigt alltså och om astma. Då kanske du tänker till en gång extra när du tvekar att ta luftrörsvidgande. En liten fråga bara, hur mycket är akut? Är det när du får svårare att andas eller måste du bli blå i ansiktet först?
ja aggresivt var det iaf :/