• Anonym

kliar i halsen /svårt att andas

Min hals kliar och det känns väldigt obehagligt. Som jag får svårt att andas ungefär inte jätte allvarligt. Dvs det känns påverkat men inte så att jag inte får någon luft.
    Vad kan det vara? Har troligen astma men då vid ansträgning. Det har dock blivit mycket värre senaste tiden. Har fått medicin men den tar jag bara när det behövs dvs efter att jag sprungit eller liknande?

• Svar på tråden kliar i halsen /svårt att andas
  • Anonym
    Callistrate skrev 2009-07-29 23:56:14 följande:
    Det låter som om du är allergisk mot någonting. Kontakta VC så kan de testa allergier.
    Brukar det ge sådana symptom? Jag kanske får överväga det, men VC har inte tid på några månader...
  • Anonym

Som sagt så är det någon månads tid i kö. När jag ville ha en astmakontroll så vägrade de boka en tid med hänvisning att det inte fanns några kvar. Åter kom om någon vecka och se om det finns någon längre fram...
    Då kanske jag ska nämna att 1177 tyckte det var rätt allvarligt.Istället fick jag gå till en läkare samma kväll. Och det här är ju klart mindre allvarligt så jag kan nog bara drömma om att få en tid.

• Anonym
    blinkalilla skrev 2009-07-30 12:42:44 följande:
    Vet du vad....ibland får man överdriva lite för att få komma till en läkare. Annars kan det hända att man inte blir tagen på allvar.
    mmm jag har märkt det. men "svårt att andas" tycker jag borde räcka men...
  • Anonym

misstänker damm eller katter om det är allergi :(

• Anonym

Anonym (C) skrev 2009-07-30 17:33:36 följande:

Om du har svårt att andas ska du på en gång ta din astma medicin den som är luftrörsvidgande. Har du zyrlex hemma eller betapred så ta det, det stoppar allergireaktionen i kroppen. DIREKT!!! Sedan kan du ju börja fundera på vad som du har reagerat på, nyklippta gräsmattor, parfym något du ätit osv. Sedan försöker du i möjligaste mån undvika detta. Så här är det att ha astma, ibland uppkommer det nya saker man reagerar mot, då gäller det att vara försiktig. Du kan kontrollera om det var det du trodde genom att utsätta dig för detta en gång till men sedan vet du och då undviker du detta. Att ha astma är ingen dans på rosor och du bör alltid vara uppmärksam på förändringar.
    Anonym (C) skrev 2009-07-30 17:35:39 följande:
    Att ha astma är ingen dans på rosor och du bör alltid vara uppmärksam på förändringar .... och självklart om du är allergisk också
    jag vill inte ta medicinen i onödan och det var ju inte så akut.
  • Anonym

Snälla du, har du svårt att andas är det AKUTEN som gäller, särskilt som astmatiker, inget att fundera på. På dagtid ska du inte ens ringa vårdcentralen utan det är bara att åka dit akut, så har vi gjort när våra flickor blivit sjuka och då har det ändå inte handlat om liv eller död men däremot hade ena flickan väldigt ont i ena örat fick vi veta när deras pappa, tillika min sambo, hämtade barnen på förskolan.

Vid ett annat tillfälle sa personalen på förskolan åt sambon vid hämtningen att de tyckte vi skulle söka akut på vc då de sett att ena dottern fått röda utslag på kroppen, syntes dock inget när vi lämnade flickorna på morgonen men tydligen kan det gå väldigt fort enligt vc (visade sig vara scharlakansfeber den gången). Båda gångerna var det eftermiddag och att ens hinna komma fram i telefonkön då till vc kunde vi glömma så vi åkte dit och blev hur bra bemötta som helst. Lycka till!

• Anonym

allergi. så får jag om jag äter jordnötter, morötter eller äpplen!

• Anonym
    Bevabus skrev 2009-08-01 02:35:26 följande:
    Jag är allergiker och får sådär ibland, vet att det känns otäckt men att åka in till akuten är lite överdrivet. Börja med att köpa hem Cetirizin, det är ett allergipiller för ALLA sorters allergier. Det är kanonbra för tex. mig som har flera allergier och det tar bort klådan och svullnaden. Det är jättebra att ha hemma ifall detta händer igen. Och de är väldigt milda men effektiva så det gör inget om man tar ett i "onödan". Är du astmatiker så tycker jag du ska berätta det för din läkare när du ber om att få Cetirizin och be om remiss för att ta allergitest!
    Hejsan!

Det var jag som rådde TS att åka till akuten då jag tolkade det som att andningen var jobbig och TS inte kunde komma tillrätta med det själv. Klarar man sig inte med sina astmamediciner och inte kan andas kan det ju vara minst sagt väldigt farligt.
  • Anonym
    jagälskarallaminabarn skrev 2009-08-01 12:06:33 följande:
    Har du inte fått någon medicin att ta i förebyggande syfte, t ex Pulmicort? Man måste ju behandla den underliggande orsaken, d v s luftrören, det räcker inte med att bara gå på själva symptomen men det borde din läkare känna till annars skulle jag vilja rekommendera dig att byta läkare. Ett tips är att ta din nuvarande medicin 20 - 30 min INNAN du anstränger dig, det rådet fick jag från flera olika läkare i början. Har haft astma i 16 år och tycker att följande länk är väldigt användbar då sidan beskriver astma och allergi otroligt bra om man bläddrar runt lite (är inte involverad i astma och allergiförbundet annat än som "vanlig" medlem om någon tror jag försöker göra reklam av någon annan orsak): www.astmaoallergiforbundet.se/
    det var en akut tid, min vc vägrar hjälpa.. nej träffa mig. de hade inte tid.... så medicinen är utskriven på ett akutbesök.
    Jag kanske ska tillägga att asman vart värre och värre och jag i slutändan funderade på att ringa ambulans snarae då jag låg på gräset och hade supersvårt att andas när ajg sprungit. folk kom och kollade till mig och det var inte alls behagligt på en fläck.
    sedan spårang jag inte mer innan ajg fick tag i en läkare.

han sa att ajg bara skulle ta den när jag ansträngt mig, inget annat om den. eftersom det verkar vara nsträgningsatma är det vad jag läst på någon av de stora sidorna som behandlar just astma (minns inte adressen nu men kan leta upp den).
    Bevabus skrev 2009-08-01 02:35:26 följande:
    Jag är allergiker och får sådär ibland, vet att det känns otäckt men att åka in till akuten är lite överdrivet. Börja med att köpa hem Cetirizin, det är ett allergipiller för ALLA sorters allergier. Det är kanonbra för tex. mig som har flera allergier och det tar bort klådan och svullnaden. Det är jättebra att ha hemma ifall detta händer igen. Och de är väldigt milda men effektiva så det gör inget om man tar ett i "onödan". Är du astmatiker så tycker jag du ska berätta det för din läkare när du ber om att få Cetirizin och be om remiss för att ta allergitest!
    Borde nog göra ett sådant test först och främst. vet du hur de fungerar med amning?
    Anonym (C) skrev 2009-07-31 16:32:56 följande:
    Då tänker jag kalla dig korkad, har man svårt att andas så är det medicin som gäller. Men det är upp till dig. Tycker du då ska ta och lära dig lite om vad som händer i luftstrupen lite mer faktamässigt alltså och om astma. Då kanske du tänker till en gång extra när du tvekar att ta luftrörsvidgande. En liten fråga bara, hur mycket är akut? Är det när du får svårare att andas eller måste du bli blå i ansiktet först?
    ja aggresivt var det iaf :/
  • Anonym
    iacata skrev 2009-08-03 17:48:53 följande:
    Men du verkar ju inte haft speciellt svårt att andas iaf och det får du vara glad för. Vet du vad du reagerat mot? Sedan när man reagerar kan man uppleva det olika vissa tycker det är jätteobehagligt och kan få panik, då blir luftrören trängre. Hur länge hade du problem med andningen? Att vårdcentralen bara struntar i dig när du säger att du har andningssvårigheter är för mig väldigt främmande. Det är nämligen en akut sak som de tar tag i på en gång nämligen, antingen att du får snabbt komma dit eller att de rekommenderar dig till att åka/ringa till sjukhuset. 1. Vårdcentralen som struntar i dig. 2. Du vägrar ta medicin. Nä lite skumt är det i denna tråd tycker jag.
    varför vårdcentralen inte har tid med mig vet jag inte. jag har aldrig varit dit tidigare tror jag utan listade om mig för ett halvår sedan kanske. blir nog att lista om sig igen för att hitta något vettigare ställe...

vad är det kosntiga i att jag inte tar medicin? det gör jag extremt sällan.
  • Anonym
    iacata skrev 2009-08-03 18:39:00 följande:
    Det är en sak att inte ta sin medicin när man reagerar med "lite" kli eller eksem. Men när det kommer till just andningen som faktiskt är det viktigaste är det en annan sak. Blir det svårt att andas ska man ta medicin oavsett man tycker det är nödvändigt eller inte. Är det allergi så kan halsen svullna upp så du inte får luft och tuppar av. Är det astma kan halsen täppas till så du tuppar av. Och båda fallen kan vara livsfarligt. Läste att du har ett litet barn, om du inte oroar dig för dig själv så ska du kanske tänka på att din lill* behöver dig. Du skriver att du har ansträngnings astma, det betyder att du inte får tillräckligt med syre när du (om du är otränad) sätter igång och tex joggar. Om du tränar så har du kroppen i bättre trim och den orkar mer. Men astma är en kronisk inflammation i luftrören som du håller i chack med just mediciner. Tar du din antiinflammatoriska spray i förebyggande syfte precis som du antagligen ska och du är i god fysisk form så märks inte din astma. Då är du symptomfri-men- du har fortfarande astma. När det blir akut och luftrören täpps till, är det medicin som gäller. Att vårdcentralen inte tar dig på allvar kanske du ska ta och fundera på vad du sa till dem... inte för att jag misstror dig när du säger att de "inte har tid" men med det svaret måste de bedömt på det du sa inte akut.
    jag gillar inte att överdriva men kan inte påstå att jag underdrev heller. sa ungfär samma sak som till 117 och då skickade hon mig til en jourtid... jag tror ara de är stressad eoch trötta påa tt alla överdriver jämt och inte tar någon å alvar. men de hade säkert inga vanliga tider...

hur som så gällande medicinen så har jag inte fått det förklarat för mig så, intressant! jag förstod det som jag ska ta den när symptomen kommer...
    hur som så även om ajg tar den inna verkar jag få symptom? hur långtid innan man tränar bör amn anvädna den?
Svar på tråden kliar i halsen /svårt att andas