Ett fel verkar vara att du bara fått medicin vid akuta besvär och inte förebyggande, förstår inte vad det är för läkare som är så fruktansvärt dåligt påläst då t o m en läkare under utbildning gav mig både och när min astma uppdagades så vad du gör, gå inte till den läkaren igen. Vad är det för medicin du har fått förresten? Är ingen läkare eller överhuvudtaget sjukvårdsutbildad men väldigt påläst ändå eftersom jag själv fick astma för länge sedan. Din akuta medicin, som du tycks ha, kan du vid ansträngningsastma, med bra resultat, ta i förebyggande syfte som jag skrev om i mitt tidigare inlägg. Det är även den du ska ta när du känner att du har svårt att andas.
Den förebyggande tas dagligen, i mitt fall 2 gånger/dag, finns säkert variationer på det men den ska leda till att den kroniska inflammationen i luftrören, som ju faktiskt astma är, hålls i schack. Målet är att den förebyggande medicinen ska räcka så att du inte ska behöva ta så mycket av din akuta medicin. Hjälper inte akutmedicinen när du behöver den är du tvungen att söka hjälp annars riskerar astman att förvärras. Lyssnar inte vårdcentralen på dig så åk in på akuten för astma kan vara livshotande.
Här är förresten en till bra länk om astma, tycker sidan är väldigt lättförståelig och välskriven:
astma.episerverhotell.net//upload/utbildning/astma/index.html
Det viktiga är att du både har rätt mediciner och lär dig så mycket du någonsin kan om din sjukdom så att du styr sjukdomen och den inte styr dig. Av den anledningen är det otroligt viktigt att du kommer i kontakt med en läkare som verkligen vet hur astma fungerar och som kan förmedla det på ett bra sätt samt att du inte bara blir hemkastad med mediciner som du inte vet hur de fungerar och ska tas. Det finns både allergisk och icke-allergisk astma, vill inte ge mig in på att förklara skillnaden utan tycker det är bättre att du läser om det själv på nätet men hursomhelst är det av största vikt att du också får veta vad som utlöser din astma.
För mig, som har icke-allergisk astma, är det i första hand tobaksrök, vissa lukter, en del parfymer och avgaser som är problemet men vissa perioder kanske jag tål en parfym medan jag kan få astmaanfall av den bara från ingenstans senare. Åtminstone förvärras astman rejält för mig vid förkylningar, det hoppas jag läkaren berättar mer om, får själv dubbla dosen av min förebyggande medicin under förkylningar. Har för egen del lätt astma men svårighetsgraden varierar också mellan olika människor och dessutom får man ju lättare kontroll över sin astma genom mer kunskap. I början begränsade astman mitt liv något fruktansvärt, idag är det betydligt bättre även om jag inte kan vara hos någon som vare sig röker eller har rökt inomhus.
Jag lovar att du tjänar inget på att vänta med att söka hjälp utan ring så fort du kan för ju tidigare, desto bättre med tanke på att astman inte hålls i schack enbart med akut medicin. Lycka till!