• Virriga Vera

Vad äter ni till era Langos?

Skall göra Langos idag och undrar vad ni brukar äta till dem. Räkor, lök, gräddfil och rom är ju vanligast sedan riven ost och skinka. Men finns det mer man kan ha till?

• Svar på tråden Vad äter ni till era Langos?
  • Miss Obsessive

Åh va gott med langos! Jag har inte ätit det på länge, men brukar äta med rödlök, ost och gräddfil. Langos är väl lite en rätt där man tager vad man haver.. Salami, skinka, kalkon, kräftstjärtar, tomat, gurka, sallad.. Jag fick tipset en gång att breda vitlökssmör på den nyfriterade varma langosen för att få en god vitlökssmak =)

• Bite me

En liten fråga, vad exakt är langos?

• Lalalong

Virriga Vera skrev 2009-07-30 09:51:22 följande:

Skall göra Langos idag och undrar vad ni brukar äta till dem. Räkor, lök, gräddfil och rom är ju vanligast sedan riven ost och skinka. Men finns det mer man kan ha till?
    Åh... guud vad gott. Fast jag har aldrig gjort själv... har du recept?
    Vi brukar äta Langos på marknader och festivaler. Framförallt på Malmöfestivalen eftersom en vi känner har Langosvagn där. Så då kan vi äta hur mycket vi vill.... hur gratis som helst och med exakt precis det vi vill på.

Då tar jag alltid
    Vitlök (vitlökssmör...?), rödlök, gräddfil, lite räkor, mycket kräftstjärtar (sååå gott!!!!) och lite riven ost.
    Det är supersmarrigt och nu blev jag sugen!
  • levandecharader

Åh vad gott med langos Var evigheter sen jag åt det... Har du recept att dela med dig av?

Jag brukade ha vitlök, gräddfil, rödlök, räkor, rom. Men jag har även ätit efterrättslangos med sylt och grädde. Jag har även smakat med fetaost och nånting annat på (kommer inte på vad mer just nu). En kompis till mig brukade ha gräddfil, vitlök, rödlök, räkor, ananas och curry på sina.

• Virriga Vera

Här kommer recept

Lángos/Laangåsch

2 mjöliga potatisar
    25 g färsk jäst
    3 dl mjölk
    3 msk florsocker
    5,5 - 6 dl vetemjöl
    3 msk fett
    salt
    olja att fritera i

Koka potatisen med skal. Skala och mosa eller riv potatisen medan den är varm.Värm mjölken till 37 grader (fingervarm). Lös upp jästen och sockret i lite av mjölken, låt stå en stund. Häll upp 5-5,5 dl av mjölet i en skål, gör en grop i mitten och häll i jästblandningen. Blanda i den mosade/rivna potatisen, lite salt och resten av mjölken. Knåda till en slät deg och strö över lite mjöl. Jäs övertäckt i c:a en timme, gärna varmt.
    Hetta upp olja i en panna med höga kanter. Forma tunna kakor (använd gärna mjöl till utbakningen), ungefär som små pizzor, och fritera dem en i taget tills de är gyllene, vänd. Servera med gräddfil/creme fraiche eller gnid in vitlök.

• Lalalong

Virriga Vera skrev 2009-07-30 11:14:18 följande:

Här kommer recept Lángos/Laangåsch 2 mjöliga potatisar 25 g färsk jäst 3 dl mjölk 3 msk florsocker 5,5 - 6 dl vetemjöl 3 msk fett salt olja att fritera i Koka potatisen med skal. Skala och mosa eller riv potatisen medan den är varm.Värm mjölken till 37 grader (fingervarm). Lös upp jästen och sockret i lite av mjölken, låt stå en stund. Häll upp 5-5,5 dl av mjölet i en skål, gör en grop i mitten och häll i jästblandningen. Blanda i den mosade/rivna potatisen, lite salt och resten av mjölken. Knåda till en slät deg och strö över lite mjöl. Jäs övertäckt i c:a en timme, gärna varmt. Hetta upp olja i en panna med höga kanter. Forma tunna kakor (använd gärna mjöl till utbakningen), ungefär som små pizzor, och fritera dem en i taget tills de är gyllene, vänd. Servera med gräddfil/creme fraiche eller gnid in vitlök.
    Tack!
    Hur många räcker det till ungefär? Så man vet hur stora man ska göra...
  • Virriga Vera
    Lalalong skrev 2009-07-30 11:15:42 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-07-30 11:14:18 följande: Tack! Hur många räcker det till ungefär? Så man vet hur stora man ska göra...
    Vi är 3 vuxna och det räcker till oss med en grönsallad till. Man kan inte äta för mycket, det är ju rätt mäktigt.
  • Bagarberta

Jag brukar pressa vitlök i gräddfilen! Blir supergott. Sedan så är jag vegetarian så då brukar jag ta oliver och soltorkade tomater på ! Å va sugen jag blev på Langos nu!

• Lalalong

Virriga Vera skrev 2009-07-30 11:18:37 följande:

Vi är 3 vuxna och det räcker till oss med en grönsallad till. Man kan inte äta för mycket, det är ju rätt mäktigt.
    Okej. Men hur många gör ni då?
    Jag undrar bara hur stora jag ska göra de tunna kakorna nämligen och det kan jag ju lista ut om jag vet hur många det bli
  • Virriga Vera
    Lalalong skrev 2009-07-30 11:24:17 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-07-30 11:18:37 följande: Okej. Men hur många gör ni då? Jag undrar bara hur stora jag ska göra de tunna kakorna nämligen och det kan jag ju lista ut om jag vet hur många det bli
    har ingen aning om hur många det blir, men jag gör dem ganska små, i storlek som en assiett.
  • Lalalong

Virriga Vera skrev 2009-07-30 11:36:06 följande:

har ingen aning om hur många det blir, men jag gör dem ganska små, i storlek som en assiett.
    Okej! Tack för svar
    Det blir till att prova snart! Tyvärr är inte min man så förtjust i det, men jag tänkte att han kunde ju äta med sylt och grädde... det hade han garanterat gillat!! Så kan jag och min dotter äta med lök och kräftor och allt det andra goda. Mumma
  • Virriga Vera
    Lalalong skrev 2009-07-30 11:37:48 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-07-30 11:36:06 följande: Okej! Tack för svar Det blir till att prova snart! Tyvärr är inte min man så förtjust i det, men jag tänkte att han kunde ju äta med sylt och grädde... det hade han garanterat gillat!! Så kan jag och min dotter äta med lök och kräftor och allt det andra goda. Mumma
    Det blev 12 st, jag friterade 7 st och bakade de andra i ugnen som bullar. Blev jättegott.
  • Virriga Vera

Märkte också att det inte var bra att göra på sommar/nypotatis. de är inte mjöliga nog. Fick ta mer mjöl, men de blev goda tillslut.

• levandecharader

Tack för receptet

• Mamma till bröderna bus

Min man brukar ha tacoköttfärs på sina langos.. vitlöksmör, rödlök, gräddfil,
    jag har samma men ingen köttfärs och med räkor och stenbitsrom på

• En Tjej

vi har gräddfil med vitlök i och räkor o rom...ibland har vi ost på

mmm...måste göra langos imorgon!

Svar på tråden Vad äter ni till era Langos?