Vad äter ni till era Langos?
Skall göra Langos idag och undrar vad ni brukar äta till dem. Räkor, lök, gräddfil och rom är ju vanligast sedan riven ost och skinka. Men finns det mer man kan ha till?
Skall göra Langos idag och undrar vad ni brukar äta till dem. Räkor, lök, gräddfil och rom är ju vanligast sedan riven ost och skinka. Men finns det mer man kan ha till?
Åh va gott med langos! Jag har inte ätit det på länge, men brukar äta med rödlök, ost och gräddfil. Langos är väl lite en rätt där man tager vad man haver.. Salami, skinka, kalkon, kräftstjärtar, tomat, gurka, sallad.. Jag fick tipset en gång att breda vitlökssmör på den nyfriterade varma langosen för att få en god vitlökssmak =)
En liten fråga, vad exakt är langos?
Virriga Vera skrev 2009-07-30 09:51:22 följande:
Åh vad gott med langos Var evigheter sen jag åt det... Har du recept att dela med dig av?
Jag brukade ha vitlök, gräddfil, rödlök, räkor, rom. Men jag har även ätit efterrättslangos med sylt och grädde. Jag har även smakat med fetaost och nånting annat på (kommer inte på vad mer just nu). En kompis till mig brukade ha gräddfil, vitlök, rödlök, räkor, ananas och curry på sina.
Här kommer recept
Lángos/Laangåsch
2 mjöliga potatisar
25 g färsk jäst
3 dl mjölk
3 msk florsocker
5,5 - 6 dl vetemjöl
3 msk fett
salt
olja att fritera i
Koka potatisen med skal. Skala och mosa eller riv potatisen medan den är varm.Värm mjölken till 37 grader (fingervarm). Lös upp jästen och sockret i lite av mjölken, låt stå en stund. Häll upp 5-5,5 dl av mjölet i en skål, gör en grop i mitten och häll i jästblandningen. Blanda i den mosade/rivna potatisen, lite salt och resten av mjölken. Knåda till en slät deg och strö över lite mjöl. Jäs övertäckt i c:a en timme, gärna varmt.
Hetta upp olja i en panna med höga kanter. Forma tunna kakor (använd gärna mjöl till utbakningen), ungefär som små pizzor, och fritera dem en i taget tills de är gyllene, vänd. Servera med gräddfil/creme fraiche eller gnid in vitlök.
Virriga Vera skrev 2009-07-30 11:14:18 följande:
Jag brukar pressa vitlök i gräddfilen! Blir supergott. Sedan så är jag vegetarian så då brukar jag ta oliver och soltorkade tomater på ! Å va sugen jag blev på Langos nu!
Virriga Vera skrev 2009-07-30 11:18:37 följande:
Virriga Vera skrev 2009-07-30 11:36:06 följande:
Märkte också att det inte var bra att göra på sommar/nypotatis. de är inte mjöliga nog. Fick ta mer mjöl, men de blev goda tillslut.
Tack för receptet
Min man brukar ha tacoköttfärs på sina langos.. vitlöksmör, rödlök, gräddfil,
jag har samma men ingen köttfärs och med räkor och stenbitsrom på
vi har gräddfil med vitlök i och räkor o rom...ibland har vi ost på
mmm...måste göra langos imorgon!