Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Vad äter ni till era Langos?

Virriga Vera skrev 2009-07-30 09:51:22 följande:

Skall göra Langos idag och undrar vad ni brukar äta till dem. Räkor, lök, gräddfil och rom är ju vanligast sedan riven ost och skinka. Men finns det mer man kan ha till?
    Åh... guud vad gott. Fast jag har aldrig gjort själv... har du recept?
    Vi brukar äta Langos på marknader och festivaler. Framförallt på Malmöfestivalen eftersom en vi känner har Langosvagn där. Så då kan vi äta hur mycket vi vill.... hur gratis som helst och med exakt precis det vi vill på.

Då tar jag alltid
    Vitlök (vitlökssmör...?), rödlök, gräddfil, lite räkor, mycket kräftstjärtar (sååå gott!!!!) och lite riven ost.
    Det är supersmarrigt och nu blev jag sugen!
  • Lalalong

Virriga Vera skrev 2009-07-30 11:14:18 följande:

Här kommer recept Lángos/Laangåsch 2 mjöliga potatisar 25 g färsk jäst 3 dl mjölk 3 msk florsocker 5,5 - 6 dl vetemjöl 3 msk fett salt olja att fritera i Koka potatisen med skal. Skala och mosa eller riv potatisen medan den är varm.Värm mjölken till 37 grader (fingervarm). Lös upp jästen och sockret i lite av mjölken, låt stå en stund. Häll upp 5-5,5 dl av mjölet i en skål, gör en grop i mitten och häll i jästblandningen. Blanda i den mosade/rivna potatisen, lite salt och resten av mjölken. Knåda till en slät deg och strö över lite mjöl. Jäs övertäckt i c:a en timme, gärna varmt. Hetta upp olja i en panna med höga kanter. Forma tunna kakor (använd gärna mjöl till utbakningen), ungefär som små pizzor, och fritera dem en i taget tills de är gyllene, vänd. Servera med gräddfil/creme fraiche eller gnid in vitlök.
    Tack!
    Hur många räcker det till ungefär? Så man vet hur stora man ska göra...
  • Lalalong

Virriga Vera skrev 2009-07-30 11:18:37 följande:

Vi är 3 vuxna och det räcker till oss med en grönsallad till. Man kan inte äta för mycket, det är ju rätt mäktigt.
    Okej. Men hur många gör ni då?
    Jag undrar bara hur stora jag ska göra de tunna kakorna nämligen och det kan jag ju lista ut om jag vet hur många det bli
  • Lalalong

Virriga Vera skrev 2009-07-30 11:36:06 följande:

har ingen aning om hur många det blir, men jag gör dem ganska små, i storlek som en assiett.
    Okej! Tack för svar
    Det blir till att prova snart! Tyvärr är inte min man så förtjust i det, men jag tänkte att han kunde ju äta med sylt och grädde... det hade han garanterat gillat!! Så kan jag och min dotter äta med lök och kräftor och allt det andra goda. Mumma
Svar på tråden Vad äter ni till era Langos?