mewe skrev 2009-08-11 13:01:17 följande:
Hoppar in och frågar er som verkar veta - hur gör man för att ett barn, fött utomlands av svensk mamma, ska få sitt svenska medborgarskap? Har försökt ringa Migrationsverket och fråga men det är helt omöjligt att komma fram!
Hej för mig var det sà här:
Jag ringde till ambassaden och efter 2 dagar vara alla papper här, för att kunna söka samordningsnr (personnr) för barnet, behövs det att du fyller i pappret och skickar med föddelsebeviset. det dröjer ca 2 v- 1 màn tills det kommer,
sedan tar du med det pappret som du fàr fràn "skattemyndigheten" registerings beviset med föddelsebeviset med till Ambassaden, helst ska pappan vara med om han inte kan ska intyg skrivas att du fàr söka svenskmedborgskap för barnet + 2 personer ska intyga. ta med pengar. och sen tar de kortet där pà plats, med hjälp av datorn. helt smidig faktiskt.
men du kontakta ambassaden för att kolla om de kan skicka dig pappret. det finns säkert att printa ut via datorn ocksà, men jag tyckte att det var bekvämt att de bara skickade....
sen kan du hämta det pà ambassaden eller konsulatet, alltsà personligt.
För mig gick det jätte snabbt, jag bor làngt i fràn Paris, sà jag gjorde det i Bern och Laussane, även om jag bor i Frankrike, smidigt eller... lycka till.