• o0guatii0o

hjalp!

Hej!

Jag behover hjalp.

Jag bor pa Malta och har en son som nu ar 6 maander. Han har fatt sitt personnummer ifran Sver ige nu men nu till fragan,betyder det nu att han ar fullt registrerad dar eller ar det nagot mer jag maste gora?

Vad maste man tanka pa nar man bor utomland och foder utomlands men maste registera och sant i Sverige? Vad ar det viktigaste man maste gora och kontakta?

Tacksam for svar!

• Svar på tråden hjalp!
  • Örnie

Det finns en hel del papper de brukar vilja ha, men om han nu t o m har fått svenskt personnummer, så har du ju faktiskt anmält honom. Namnanmälan och så. Sen är det ingen stress, i alla fall inte om han har något annat medborgarskap. Håller själv på med "rekvisition för samordningsnummer" och "prövning av medborgarskap" för mina två dubbelmedborgare som är betydligt äldre än din bebis.

• bolbol

Men, du behöver väl inte göra något mer... eller? Jag har en son på 5 månader och vi har fått hans personnr och pass, alltså namnreggat honom i sve. behövs väl inte något mer eller??

• odin09

Trevligt med malta, sjalv har jag bott pa sicilien som inte ar sa langt borta=)

Jag gick precis igenom samma process och nu har min son fatt sitt svenska pers nr, jag dubbelkollade med handlaggaren om jag behovde gora nagot ytterligare for medborgarskapet svaret var nej. Dock var jag tvungen att fylla i en namnanmalan som likjornaja namner ovan...

• sweden italy

Jag gick igenom det här med samordningsnr och medborgarskaps prövning, och fick pass sen, gick hur smiddigt som helst, tack vet jag det svenska systemet, det italienska kan man ju glömma, den är helt konstigt och opraktiskt...

• mewe

Hoppar in och frågar er som verkar veta - hur gör man för att ett barn, fött utomlands av svensk mamma, ska få sitt svenska medborgarskap? Har försökt ringa Migrationsverket och fråga men det är helt omöjligt att komma fram!

• bolbol

gå till svenska ambasaden där du bor och gör en namnanmälan, både du och pappan måste närvara med giltiga pass och födelseattestet på bebis. De skickar det till skattemyndigheten och sen när ni fått det och ett sammordningsnummer= personnr (fast de lägger på 60 dagar på födelsedagen, tex min son är född 22 feb så det står 82 feb... konstigt men sant! det ändras om ni flyttar hem till sverige igen,det är bara för att se vilka som är födda utomlands).
    När ni fått sammordningsnr så ansöker ni om svenskt pass, voila färdigt, svenskmedborgare!!!

• sweden italy
    mewe skrev 2009-08-11 13:01:17 följande:
    Hoppar in och frågar er som verkar veta - hur gör man för att ett barn, fött utomlands av svensk mamma, ska få sitt svenska medborgarskap? Har försökt ringa Migrationsverket och fråga men det är helt omöjligt att komma fram!
    Hej för mig var det sà här:
    Jag ringde till ambassaden och efter 2 dagar vara alla papper här, för att kunna söka samordningsnr (personnr) för barnet, behövs det att du fyller i pappret och skickar med föddelsebeviset. det dröjer ca 2 v- 1 màn tills det kommer,
    sedan tar du med det pappret som du fàr fràn "skattemyndigheten" registerings beviset med föddelsebeviset med till Ambassaden, helst ska pappan vara med om han inte kan ska intyg skrivas att du fàr söka svenskmedborgskap för barnet + 2 personer ska intyga. ta med pengar. och sen tar de kortet där pà plats, med hjälp av datorn. helt smidig faktiskt.
    men du kontakta ambassaden för att kolla om de kan skicka dig pappret. det finns säkert att printa ut via datorn ocksà, men jag tyckte att det var bekvämt att de bara skickade....
    sen kan du hämta det pà ambassaden eller konsulatet, alltsà personligt.
    För mig gick det jätte snabbt, jag bor làngt i fràn Paris, sà jag gjorde det i Bern och Laussane, även om jag bor i Frankrike, smidigt eller... lycka till.
  • mewe

bolbol och sweden italy - tack för infon! Ungefär hur lång tid tod allt för er från det att första pappret fylldes i till dess att ni hade passet i handen?

• JANniela

Hej,
    bor i Holland och för oss gick det ganska eller egentligen väldigt smidigt.
    Jag ringde ambassaden och dom föreslog att printa ut formuläret för namnändring på Skatteverkets hemsida, fylla i det och skicka till ambassaden. Dom skickade vidare det till Skatteverket i Sverige. Ca 1 och en halv vecka senare fick jag samordningsnummer från Skatteverket skickat hem till mig i Holland.
    Sen åkte vi hem till Sverige på semester och då passade jag på att söka pass till min dotter. Om du söker pass från utlandet, tex via ambassaden kostar det efter juli i år 1500 kr, men om du gör det hemma i Sverige kostar det bara 400 kr. Killen på ambassaden föreslog att jag skulle göra det hemma i Sverige när jag väl var där för att spara pengar.
    På passexpeditionen behöver dom samordningsnumret, födelsebevis och ditt pass, och din mans eller partners pass. Om din mans eller partners pass inte är svenskt måste du också ha nån som kan skriftligen kan vittna om att han eller hon är den dom är. Blanketter för det finns oxå på passexpeditionen. För oss var det tur att mamma var med.

Detta blev lite långt men det är väldigt enkelt att fixa och allt gick smidigt och snabbt, komplimanger till passexpeditionen i Stockholm!!

Kom oxå ihåg att din barn automatiskt är svensk medborgare i och med att du är svensk medborgare. För oss så stod det redan i det holländska födelsebeviset.

o0guatii0o skrev 2009-07-30 13:10:50 följande:
    Hej! Jag behover hjalp. Jag bor pa Malta och har en son som nu ar 6 maander. Han har fatt sitt personnummer ifran Sver ige nu men nu till fragan,betyder det nu att han ar fullt registrerad dar eller ar det nagot mer jag maste gora? Vad maste man tanka pa nar man bor utomland och foder utomlands men maste registera och sant i Sverige? Vad ar det viktigaste man maste gora och kontakta? Tacksam for svar!
  • JANniela

Glömde att säga att det tog bara 2 dar att få passet. Jag fick både sms och email från polisen att passet var klart och jag kunde hämta ut det.
    Skitbra!

JANniela skrev 2009-08-18 12:25:17 följande:
    Hej, bor i Holland och för oss gick det ganska eller egentligen väldigt smidigt. Jag ringde ambassaden och dom föreslog att printa ut formuläret för namnändring på Skatteverkets hemsida, fylla i det och skicka till ambassaden. Dom skickade vidare det till Skatteverket i Sverige. Ca 1 och en halv vecka senare fick jag samordningsnummer från Skatteverket skickat hem till mig i Holland. Sen åkte vi hem till Sverige på semester och då passade jag på att söka pass till min dotter. Om du söker pass från utlandet, tex via ambassaden kostar det efter juli i år 1500 kr, men om du gör det hemma i Sverige kostar det bara 400 kr. Killen på ambassaden föreslog att jag skulle göra det hemma i Sverige när jag väl var där för att spara pengar. På passexpeditionen behöver dom samordningsnumret, födelsebevis och ditt pass, och din mans eller partners pass. Om din mans eller partners pass inte är svenskt måste du också ha nån som kan skriftligen kan vittna om att han eller hon är den dom är. Blanketter för det finns oxå på passexpeditionen. För oss var det tur att mamma var med. Detta blev lite långt men det är väldigt enkelt att fixa och allt gick smidigt och snabbt, komplimanger till passexpeditionen i Stockholm!! Kom oxå ihåg att din barn automatiskt är svensk medborgare i och med att du är svensk medborgare. För oss så stod det redan i det holländska födelsebeviset.
  • odin09
    JANniela skrev 2009-08-18 12:25:17 följande:
    Hej,bor i Holland och för oss gick det ganska eller egentligen väldigt smidigt.Jag ringde ambassaden och dom föreslog att printa ut formuläret för namnändring på Skatteverkets hemsida, fylla i det och skicka till ambassaden. Dom skickade vidare det till Skatteverket i Sverige. Ca 1 och en halv vecka senare fick jag samordningsnummer från Skatteverket skickat hem till mig i Holland.Sen åkte vi hem till Sverige på semester och då passade jag på att söka pass till min dotter. Om du söker pass från utlandet, tex via ambassaden kostar det efter juli i år 1500 kr, men om du gör det hemma i Sverige kostar det bara 400 kr. Killen på ambassaden föreslog att jag skulle göra det hemma i Sverige när jag väl var där för att spara pengar. På passexpeditionen behöver dom samordningsnumret, födelsebevis och ditt pass, och din mans eller partners pass. Om din mans eller partners pass inte är svenskt måste du också ha nån som kan skriftligen kan vittna om att han eller hon är den dom är. Blanketter för det finns oxå på passexpeditionen. För oss var det tur att mamma var med.Detta blev lite långt men det är väldigt enkelt att fixa och allt gick smidigt och snabbt, komplimanger till passexpeditionen i Stockholm!!Kom oxå ihåg att din barn automatiskt är svensk medborgare i och med att du är svensk medborgare. För oss så stod det redan i det holländska födelsebeviset.
    jattebra for med infon om pass. Vi ska aka hem sa smaningom men funderat pa det med hemresan rent praktiskt. Om min bebis ska fa aka hem pa sydafrikanskt pass eller svenskt. Det eller lite pest eller kolera over det hela...hehe...vi bor 4 timmars bilfard ifran svenska ambassaden och jag vet att man slapa odin anda till ambassaden vid ansokningstillfalle samt nar passet ska hamtas ut. Bilresa pa 8 timmar (fram och tillbaka) vid tva tillfallen vilket ar jattejobbigt for en liten bebis. Samt saftiga avgiften pa 1500 kr. Tror jag han far aka hem som sydafrikan och soka visum istallet och sedan fixa pass pa plats hemma. Tusen tack for infon om passet!
  • sweden italy

För mig tog det max 3 veckor.skickade in pappret och samordningsnr kom efter 1 vecka, fram och tillbaka, sen sökte vi pass och det tog mindre än 2 veckor, normalt kan allt ta upp till 2 mànader.

mewe skrev 2009-08-12 21:48:00 följande:
    bolbol och sweden italy - tack för infon! Ungefär hur lång tid tod allt för er från det att första pappret fylldes i till dess att ni hade passet i handen?
Svar på tråden hjalp!