• jennan34

Tandvärk

Hej!
    Några snabba tips om hjälp mot tandvärk..Huskurer vad som,har bara alvedon hemma o dom hjälper ju inte..

Har inte råd o gå till tandläkaren,är det nån som vet nån tandläkare i göteborg som man kan ta det på räkning??

Blir så arg att man som fattig inte ens kan gå till en tandläkare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-09 14:06
    Jaha ja nu behöver jag ännu mer hjälp..Dom drog ut fel tand..Var visdomstanden som var helt trasig..Nu tycker dom jag ska betala för hela kalaset 2000 kr..Så jag får alltså betala för dom gjort fel?? Jag borde ju få ersättning för det här istället..

Vart vänder jag mig nu??

• Svar på tråden Tandvärk
  • qwerty66

far på akuten om du inte ens kan sova... eller ring och kolla om du kan få nått utskrivet... kan man inte sova gör det bara ondare oxå... trötthet gör allt till det sämre...

• jennan34

Nä ibland missar man lätt lite text =) Jag ska dra ut den om det nu är den tanden..Känns som det iaf...

• Mickis 1

Maler, dunkar och värker det och är tanden dessutom halv så ring till en tandläkare i morgon, oavsett om du har råd eller inte. Det kan leda till infektion som går in i benet. Jag har haft jättemycket problem med mina tänder och jag vet att det blir bara värre och dyrare ju längre man väntar. Hoppas du får sova i natt!

• jennan34

Jo det maler,dunkar o värker så det får bli o ringa runt imorrn då...Har ju gått med det i några veckor o det blir ju inte direkt bättre..

• o0o MissJuli o0o

Jag säger bara ta dej råd o gå till tandläkaren..
    visst de svider efteråt men sen kommer du vara nöjd
    + att du slipper ha tandvärk o de finns inget värre än de........

Så GÅ till tandläkaren.....

♥ Igår ,Idag ,Imorgon för alltid ♥ Bf 090809 ♥
  • jennan34

Tack för alla svar!!! Var hos tandläkaren igår akut o fick ta på räkning...800 kr usch...Men det värker fortfarande hoppas det bara är för eftervärk så det inte är inflammerat..

• Mickis 1

Vad var det som var fel då? Blev du av med tanduslingen? Om så är fallet är det inte så konstigt att det värker lite i ett par dagar. Värktabletter brukar hjälpa.

• qwerty66

800 spänn låter som en dragning av tand-uslingen :)

• jennan34

dom sa inte var det var för fel...Ja dom drog ut den..Men ska man verkligen ha ont fortfarande? Drog ju ut den i Måndags...

• qwerty66

blir ju en del "inverkan" och svullnader och sånt... kan nog ta några dagar... det är ju ett stort hål med tandkött som skall läka ihop. så länge det är "normal" värk... vad det nu är :) men börjar den se/kännas inflammerad så kanske det är läge med penicillin .. är du orolig...ring och kolla...

• o0o MissJuli o0o

å fan de var ju billigt för mej gick de på över 1600 för att dra ut en tand..
    så jag e ju inte så glad fast hade ju inte använt bidraget från Försäkringskassan så 600 kr gick ju bort där,..
    o de gör ont ännu men de e bara för att de läker o tanden som e framför värker e la för att de ska sätta sig lr nåt...
    men vet ju sen när de e klart att då slipper jag känna att de gör ont iden tanden nå mer för nu finns den inte {#lang_emotions_wink}

♥ Igår ,Idag ,Imorgon för alltid ♥ Bf 090809 ♥
  • Menhir

Det kan göra ont i flera dagar. Om det först blir bättre men efter några dagar börjar göra mer ont eller om du får feber så har det blivit en infektion i "hålet" efter tanden. Det är ganska vanligt efter kindtänder i underkäken men kan uppkomma efter alla tänder. Då behövs en antibiotikakur och ibland behöver man spola rent i hålet eller få igång blödningen igen.

Vad du gör - gräv inte runt i hålet själv, varken med tungan eller med tandborsten! Då skadas det fina blodkoaglet som utgör läkningen och det blir mycket lättare infekterat.

Om du inte fått värktabletter av tandläkaren så ta en 400mg Ipren (eller motsvarande) och en alvedon. Var generös med smärtstillande läkemedel när det rör sig om en kortare period (några dagar). Givetvis gäller det inte om du har några njursjukdomar eller annat där man inte ska överdosera.

Lycka till!
    Menhir, leg tandläkare

Svar på tråden Tandvärk