• Nalle Puh73

Hjälp. Hållbarhet på räkor och kräftskärtar i burk.

Hur länge håller räkor och kräftskärtar sen man öppnat burken? Har köpt hem 2 st burkar med räkor och kräftor i lake och började fundera hur länge dom håller sen man öppnat burken. Någon som vet? Var sugen på en räksallad men vet inte om jag törs äta dom.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Svar på tråden Hjälp. Hållbarhet på räkor och kräftskärtar i burk.
  • Anova

2 dagar brukar man säga.. men det går givetvis äta den efter 3-4 dagar.
    Mitt tips är att kolla på lagen, där den grumlig och luktar illa så ät inte skaldjuren.
    Använd alltid rena redskap då du tar upp skaldjuren och absolut inga fingrar.

Resterna går ju faktiskt att frysa, då håller det i ungefär 2 månader.

• Nalle Puh73
    Anova skrev 2009-07-31 19:05:39 följande:
    2 dagar brukar man säga.. men det går givetvis äta den efter 3-4 dagar.Mitt tips är att kolla på lagen, där den grumlig och luktar illa så ät inte skaldjuren. Använd alltid rena redskap då du tar upp skaldjuren och absolut inga fingrar. Resterna går ju faktiskt att frysa, då håller det i ungefär 2 månader.
    Ok, då är det bara kasta. Luktar ok och ser bra ut men det är kanske 5-6 dagar sen jag öppnade den och magsjuka vill jag inte riskera. Tänkte inte på frysa i det dum som jag var. Synd burken är nästan full men, men.  Jag törs inte chansa med skaldjur. Får bli skinksallad istället.
    Tack.
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Anova
    Nalle Puh73 skrev 2009-07-31 19:13:03 följande:
    Ok, då är det bara kasta. Luktar ok och ser bra ut men det är kanske 5-6 dagar sen jag öppnade den och magsjuka vill jag inte riskera. Tänkte inte på frysa i det dum som jag var. Synd burken är nästan full men, men.  Jag törs inte chansa med skaldjur. Får bli skinksallad istället. Tack.
    Då skulle jag vara lite varsam, men det går ju alltid att prova en bit och se om det smakar dåligt. Skaldjur som är dåliga smakar äckligt.

Frys nästa gång, och gör det gärna tillsammans med lagen.

Men skinksallad är också gott!

/ Anova, som jobbar i fiskdisk.
  • Anova
    Nalle Puh73 skrev 2009-07-31 19:13:03 följande:
    Ok, då är det bara kasta. Luktar ok och ser bra ut men det är kanske 5-6 dagar sen jag öppnade den och magsjuka vill jag inte riskera. Tänkte inte på frysa i det dum som jag var. Synd burken är nästan full men, men.  Jag törs inte chansa med skaldjur. Får bli skinksallad istället. Tack.
    Då skulle jag vara lite varsam, men det går ju alltid att prova en bit och se om det smakar dåligt. Skaldjur som är dåliga smakar äckligt.

Frys nästa gång, och gör det gärna tillsammans med lagen.

Men skinksallad är också gott!

/ Anova, som jobbar i fiskdisk.
  • Cia o krabaten

Oj, jag har ätit efter bra mycket längre tid än så utan problem.
    Vet inte, men 2v kasnke?

• LeifiLiten

Hallå! Jag hade en halv burk Garants kräftstjärtar i lake med ingående konserveringsmedel E202 E211, som hade öppnats för åtminstone 4.5 veckor sedan och stått i normalkall kyl på närmare 8°C sedan dess. Jag åt dem i går kväll och har mått finfint sedan dess :) Såhär gjorde jag:

Jag läste här och på massa andra ställen innan jag tog mod och rationalitet till mig och bestämde mig för att testa.

* Jag förstod det som att det inte var permanent farligt utan bara risk för väldigt obehaglig magsjuka eller annat som ändå är övergående.

* Jag läste ett inlägg från en som jobbar i fiskdisk att skaldjur som är farliga faktiskt smakar dåligt. Då luktade jag på dem och åt stjärtarna var och en så att jag kände smaken av varje innan jag svalde den, men ingen smakade konstigt.

* Jag förstod det som att magsjuka av dåliga skaldjur skulle märkas efter kanske 15 minuter så jag åt tre och väntade en halvtimme medan jag åt annat. Sedan åt jag femton och väntade 40 minuter till medan jag gjorde annat och till sist när jag inte kände mig alls påverkad av det åt jag resten av burken också.

• LeifiLiten

Förlåt, jag glömde lägga till att burken dessutom gått ut för snart två veckor sedan.

Svar på tråden Hjälp. Hållbarhet på räkor och kräftskärtar i burk.