Inlägg från: LeifiLiten |Visa alla inlägg
  • LeifiLiten

Hjälp. Hållbarhet på räkor och kräftskärtar i burk.

Hallå! Jag hade en halv burk Garants kräftstjärtar i lake med ingående konserveringsmedel E202 E211, som hade öppnats för åtminstone 4.5 veckor sedan och stått i normalkall kyl på närmare 8°C sedan dess. Jag åt dem i går kväll och har mått finfint sedan dess :) Såhär gjorde jag:

Jag läste här och på massa andra ställen innan jag tog mod och rationalitet till mig och bestämde mig för att testa.

* Jag förstod det som att det inte var permanent farligt utan bara risk för väldigt obehaglig magsjuka eller annat som ändå är övergående.

* Jag läste ett inlägg från en som jobbar i fiskdisk att skaldjur som är farliga faktiskt smakar dåligt. Då luktade jag på dem och åt stjärtarna var och en så att jag kände smaken av varje innan jag svalde den, men ingen smakade konstigt.

* Jag förstod det som att magsjuka av dåliga skaldjur skulle märkas efter kanske 15 minuter så jag åt tre och väntade en halvtimme medan jag åt annat. Sedan åt jag femton och väntade 40 minuter till medan jag gjorde annat och till sist när jag inte kände mig alls påverkad av det åt jag resten av burken också.

• LeifiLiten

Förlåt, jag glömde lägga till att burken dessutom gått ut för snart två veckor sedan.

Svar på tråden Hjälp. Hållbarhet på räkor och kräftskärtar i burk.