Inlägg från: Miracle Cats |Visa alla inlägg
  • Miracle Cats

Varför blir man bitter?

Det Eisa skrev stämmer så bra

Annars kan jag säga att jag blev väl bitter när jag genomgick en kris. Väl ute ur den börjar jag få mer perspektiv men känner sting.
    Jag kan känna bitterhet då jag känner att jag får kämpa så för att få en del saker medan andra inte alls behöver kämpa.
    Å andra sidan kan de säkert känna samma gentemot mig, men av helt andra anledningar.
  • Miracle Cats

Jag fick höra något fint för ett tag sen,

"Bitterhet är frusen sorg"  
  • Miracle Cats
    Gulletroll skrev 2009-08-01 10:35:29 följande:
    Miracle Cats skrev 2009-08-01 10:30:07 följande: J a det tror jag stämmer......stämmer bra in på mig själv hur jag upplevt det.....man förtränger all sorg o istället blir man lite hatisk....
    Jo tyvärr...arbetar på det
  • Miracle Cats
    Zaria skrev 2009-08-05 02:04:28 följande:
    Tror också så.Tyvärr ses det som något väldigt negativt, tror egentligen det är ganska naturligt när man dunkat huvudet i väggen och blivit besviken för många gånger. Då blir man bitter som ett slags "försvar" i hopplösheten tror jag.
    Jo, en del använder ordet bitter som ett skällsord, men det är inget fel i att känna bitterhet. Det kan behövas att man befinner sig i den känslan, stannar upp och sorterar. Precis som du skriver så fungerar det som ett skydd när det är för mycket.
  • Miracle Cats

Du får inte din vilja igenom, det låter istället bortskämt. Där skulle jag vilja säga att saker man hoppades så innerligt på, inte blev sanning och därför känner man bitterhet på livet. En del saker väljer man, andra inte, men man måste behandla det för att kunna gå vidare utan att vara bitter.

• Miracle Cats
    Gulletroll skrev 2009-08-05 11:14:59 följande:
    Miracle Cats skrev 2009-08-05 11:13:03 följande: Hur menar du med att behandla det? bearbeta? Vad menas isåfall med det?
    Precis, bearbeta . Jag har själv känt att jag har behövt få stanna kvar i bitterheten medan jag har behandlat, tänkt igenom händelser, för att sen kunna gå vidare. De gånger det har gått snett, är de gånger jag bara har stängt ute känslan och gått vidare. Då har de saker jag lämnat obearbetade ändå hunnit ikapp även efter den värsta krisen har blåst över.
    Man är inte sann mot sig själv utan tränger undan känslor.
Svar på tråden Varför blir man bitter?