• Mandarina

Varför blir man bitter?

Varför blir man bitter? Någon som vet?
    Är det för att man inte tar hand om sitt känsloliv på rätt sätt? För känslorna måste ju vårdas "rätt" annars så kan dom orsaka en massa ex sjukdomar osv och summan kan bla. bli att man blir bitter - förstår ni hur jag tänker?

• Svar på tråden Varför blir man bitter?
  • Eisa

Bitter blir man när man inte följer sina egna känslor utan istället gör det som förväntas av en.

Kan inte förklara djupare än så tror jag.

• Mandarina
    Eisa skrev 2009-07-31 19:19:54 följande:
    Bitter blir man när man inte följer sina egna känslor utan istället gör det som förväntas av en. Kan inte förklara djupare än så tror jag.
    Ok I get it
  • jaghopparhögt

Ordet bitter är väl dock väldigt missbrukat.
    Och i vissa fall inte direkt konstigt heller. Jag förstår att vissa människor som har någon svår sjukdom blir bitter t ex, det är naturligt.

• Miracle Cats

Det Eisa skrev stämmer så bra

Annars kan jag säga att jag blev väl bitter när jag genomgick en kris. Väl ute ur den börjar jag få mer perspektiv men känner sting.
    Jag kan känna bitterhet då jag känner att jag får kämpa så för att få en del saker medan andra inte alls behöver kämpa.
    Å andra sidan kan de säkert känna samma gentemot mig, men av helt andra anledningar.
  • Mandarina

Bitter - vad betyder det egentligen då??

• isisisis

Man kan bli bitter bara av att konstatera att samhället blir värre och värre....

• Miracle Cats

Jag fick höra något fint för ett tag sen,

"Bitterhet är frusen sorg"  
  • Mandarina

Miracle Cats skrev 2009-08-01 10:30:07 följande:

Jag fick höra något fint för ett tag sen,
    "Bitterhet är frusen sorg"  
    J a det tror jag stämmer......stämmer bra in på mig själv hur jag upplevt det.....man förtränger all sorg o istället blir man lite hatisk....
  • ica

Man blir väl bitter för att man inte tagit de chanser man haft i livet. Utan gjort det som förväntats av en. Jag tror man måste lyssna på sig själv.

• fruis

Bitterhet är ledsenhet och vrede som inte fått tillräcklig respons eller utrymme. Den aggressiva, hårda attityden är ett skydd mot att bli sårad ytterligare.

Svar på tråden Varför blir man bitter?