Inlägg från: Mandragora |Visa alla inlägg
  • Mandragora

Vilket ord använder ni för saker o ting?

Jag säger för det mesta vad det är och inte märket. En termos är en termos liksom (även om vår termos råkar vara en termos).

• Mandragora
    Samsmamma skrev 2009-08-02 19:30:34 följande:
    fast en termos är ju inte en termos, det heter inte termos på "ren svenska". Jag kan dock inte komma på vad det faktiskt heter nu hihi
    Säger "man" inte termos om man menar termos?
    Jag menar inte TV-kanna.
  • Mandragora
    Mamma 2b skrev 2009-08-02 19:35:22 följande:
    Cerat ska det väl heta annars? Men jag säger iofs lypsyl också även om jag inte använder just lypyls smörja.
    Jag säger alltid cerat. Men jag använder ju (försvarets) hudvårdssalva på läpparna ... låter ju mys.
  • Mandragora
    Lostic skrev 2009-08-03 00:17:16 följande:
    En kollega till mig kallar kaffekannorna på jobbet för ''pumpor''. Nog för att dem har en droppform....men ändå?
    Det beror inte på att man pumpar fram kaffet då?
  • Mandragora
    Lostic skrev 2009-08-03 00:48:59 följande:
    nej, detta är själva glaskannan...Den kaffet samblas i när det är bryggt. jobbar på resturang. gissar att du set sånna kannor stå på kaffe'er ;)
    Jaha. Konstigt att hon kallar kannorna för pumpor.

Ja kannor som man pumpar från finns ju lite varstans - offentliga miljöer och hos folk.
  • Mandragora
    maggsan skrev 2009-08-08 05:33:03 följande:
    tv-kanna = kaffekanna framför tvn?
    En TV-kanna är en helt vanlig kanna liksom - utan att vara en klassisk termos. En sådan som man häller kaffe i och har på bordet. I och med att folk skaffade TV kom massa nya ord som bland annat just TV-kanna och TV-middag.

Bilder:
    images.google.se/images&q=TV-kanna&btnG=S%C3%B6k+bilder&gbv=2&aq=f&oq=
Svar på tråden Vilket ord använder ni för saker o ting?