• Nyfiken gul

Vilket ord använder ni för saker o ting?

Ja det här ligger under irriterande istället för språk även om det är språkbruket jag irriterar mig på...

vad använder ni för namn på saker och ting? Jag tycker att det är mycket fånigt när man hör folk prata om sakerna vid namnet på tillverkaren istället för att säga vad saken ÄR..

Det klassiska är ju att säga scotchbrite istället för disksvamp... eller wettex istället för disktrasa osv...  ja ni fattar...

oerhört fånigt!

visst förstår jag att vissa märken är mer präglade hos folk än andra men jag tycker det går till överdrift när man säger tex "Fanta" om all läsk som är gul oavsett vad det egentligen är för smak...

så vad säger just DU för benämning på sakerna omkring dig? Säger du tillverkarens namn eller säger du vad saken ÄR?

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Svar på tråden Vilket ord använder ni för saker o ting?
  • Kazeer

Jag säger nog oftast vad saken ÄR. Känner i alla fall inte igen mig i exemplen i TS.

Däremot har/hade vissa personer i min familj en tendens att hitta på egna namn på saker. När min mormor på 50- eller 60-talet fick en visp med vev, så kallade hon den för elvisp. När hon sedan fick en elvisp, så kallade hon den för mojäng Min mamma gick en gång in på en bensinmack och frågade efter en tångsak och fick låna en polygrip, vilket var precis det hon ville ha

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Liziz

För mig beror det på lite olika saker...
    För just de specifika sakerna så:
    Är det en scotchbrite så säger jag kanske det, men oftast så har vi vanliga tvättsvampar hemma så så heter de det. När det gälelr disktrasor säger jag disktrasa om man inte diskuterar disktrasor rent allmänt. En Wettextrasa (aldrig bara wettex!) är enligt mig bättre än de där randiga tunna sakerna som bara drar runt vattnet.

Jag tror att jag kan säga märket, men ALLTID tillsammans med föremålet, som i fallet med Wettextrasan

• Twilight

Säger vad det. Vet nog ingen som säger märket faktiskt. Scotchbrite har jag aldrig hört talas om, finns det folk som säger det istället för disksvamp?

Förresten, jag säger nog Fanta om all gul läsk när jag pratar med dottern, annars skulle hon inte veta vad det var.

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Twilight

Säger vad det ÄR förstås

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Bullpup

Det enda jag kan komma på att jag syndar med i denna fråga, är nog att jag säger frigolit om all cellplast.

Jag retar mej däremot på folk som kallar alla inlines för rollerblades :) Töntigt men sant!

• baffies

jag säger Keso.
    trots att jag inte ens äter Arlas utan Willys.
    helt enkelt för att det för mig är ett svenskt namn och jag inte tycker att det flyter att säga cottage cheese i vanligt tal. Men jag kanske borde börja säga stugost. Undrar om de fattar på ICA vad jag vill handla?

• Samsmamma

oftast säger jag vad saken är, inte märket. Men vissa saker har ju fått namn från det största märket, som Termos, Svinto tex. Dessa saker kallar jag för just det.

• Februarii
    baffies skrev 2009-08-01 11:12:20 följande:
    jag säger Keso. trots att jag inte ens äter Arlas utan Willys. helt enkelt för att det för mig är ett svenskt namn och jag inte tycker att det flyter att säga cottage cheese i vanligt tal. Men jag kanske borde börja säga stugost. Undrar om de fattar på ICA vad jag vill handla?
    Haha, pröva!

Jag säger nog oftast vad det är. Lypsyl är undantaget möjligtvis. Den här tråden får mig att tänka på "How I met your mother"
  • annama

Säger Tippex - vet inte vad det heter på svenska?

• mammaflickan

Jag säjer ordet för allt jag kan ordet. Frigolit visste jag inte va ett märke, jag trodde det va ordet för materialet. Så då är väl divinisell inte heller ett material då, utan ett namn. Men dom säjer jag, annars säjer jag va det är.
    Min sambo envisas med att kalla kaffefilter för Melitta. O nej nu har vi inga melittor kvar! Jag retar mig enormt på det, det heter ju KAFFEFILTER!

Svar på tråden Vilket ord använder ni för saker o ting?