• Rondellen

    Utomkvedes - vad händer sedan?

    Jag har igår fått konstaterat utomkvedeshavandeskap. Men eftersom jag inte har ont så ansåg läkaren att jag inte behövde akutvård, utan ska komma tillbaka på måndag för en cytostatikabehandling, och slipper därmed skada min äggledare ytterligare.

    Jag är givetvis livrädd att det är kört för mig att bli gravid. Var urgald för det positiva testet, det kom efter bara två månaders försök... så händer detta... Jag vet att bara för att en äggledare kan vara skadad så betyder itne det att den andra är det, men jag misstänker att anledningen att jag råkade ut för utomkveds är för att jag ahde klamydia när jag var tjugo. Då skulle ju potentiellt båda äggledare kunna vara skadade! Ställer in mig på att göra IVF nästa år, så blir allt annat som händer en positiv överaskning.

    Någon mer som fårr utomkveds som vill dela med sig lite? Tråden är för alla som råkat ut för detta och som ororar sig för vad som händer sedan...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-27 22:53
    Denna tråd fortsätter här

    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html

  • Svar på tråden Utomkvedes - vad händer sedan?
  • vixon

    Jag fick lämna ett hcg två veckor efter op, då var det på 100, innan op var det på 7000 (en ssk sa 70.000 men det kan ju aldrig stämma). Enl ssk ska man ha 2 i värde. Men då det sjunkit till 100 ansåg de väl att det var så pass på rätt väg att det är lugnt. Ska också ta ett gravtest som sagt.

    Usch vilka grejer du har varit med om.

  • Stella 78
    vixon skrev 2009-08-21 18:40:12 följande:
    Jag fick lämna ett hcg två veckor efter op, då var det på 100, innan op var det på 7000 (en ssk sa 70.000 men det kan ju aldrig stämma). Enl ssk ska man ha 2 i värde. Men då det sjunkit till 100 ansåg de väl att det var så pass på rätt väg att det är lugnt. Ska också ta ett gravtest som sagt.Usch vilka grejer du har varit med om.
    7000 är nog mer korrekt annars har det verkligen sjunkit med raketfart!
    Hoppas du får negativt snart på testet! Helt sjukt att man hoppas på det... men jag gjorde det som sjutton och tittade på långt håll för att hoppas se det svagare. Och nu är det tvärtom igen... kisar och vänder och vrider för att hoppas på minsta lilla skugga trots att jag antagligen inte ens hade ÄL denna månad
  • gmt

    jag hade utomkvedshavandeskap 1977 o jag blev akutopererad - man tog bort den skadade äggledaren

    - i maj 1979 fick jag en pojke o i oktober 1980 en flicka

    1981 steriliserade jag mig

  • vixon

    Jag tog ett idag, men inte morgonurin och det visade -. Ska ta ett med morgonurin också och se. Är så rädd bar att det kan gå upp igen efter att ha varit nere om det skulle vara att rester finns kvar och växer. Men det kanske aldrig blir så lågt att grav.tester visar - för att sedan höjas igen?

    Jag trodde inte jag kunde bli gravid, vet inte hur jag kommer att reagera sedan. Tror nog (tyvärr) att förhoppningen kommer att finnas där att det kommer att hända igen och att besvikelsen kommer som ett brev på posten varje gång jag får mens. På det viset var det "enklare" förut då jag levt i föreställningen att jag inte kan bli gravid. Har läst på några ställen att kroppen kan ha lättare att bli gravid då den varit det en gång och det kommer nog att göra att hoppet är lite extra stort i början. Nej usch, ser inte fram närmsta månaderna. Och första mensen, har hört att den ska vara ruggigt jobbig. Hur var det för dig (och andra som läser i tråden)?

  • Stella 78
    vixon skrev 2009-08-21 18:50:01 följande:
    Jag tog ett idag, men inte morgonurin och det visade -. Ska ta ett med morgonurin också och se. Är så rädd bar att det kan gå upp igen efter att ha varit nere om det skulle vara att rester finns kvar och växer. Men det kanske aldrig blir så lågt att grav.tester visar - för att sedan höjas igen?Jag trodde inte jag kunde bli gravid, vet inte hur jag kommer att reagera sedan. Tror nog (tyvärr) att förhoppningen kommer att finnas där att det kommer att hända igen och att besvikelsen kommer som ett brev på posten varje gång jag får mens. På det viset var det "enklare" förut då jag levt i föreställningen att jag inte kan bli gravid. Har läst på några ställen att kroppen kan ha lättare att bli gravid då den varit det en gång och det kommer nog att göra att hoppet är lite extra stort i början. Nej usch, ser inte fram närmsta månaderna. Och första mensen, har hört att den ska vara ruggigt jobbig. Hur var det för dig (och andra som läser i tråden)?
    Första mensen jag hade efter bara 2 veckor var till att börja med lugn men på dag 3 så fick jag ont och blödde en vecka. Sen den riktiga mensen som kom efter ytterligaren en månad var vedervärdig... hade ont i svank, magen, benen och ryggen. Blödde dock som en vanlig mens. Däremot var min första ÄL väldigt oväntat smärtsam. Var nästan säker på att jag hade fått blindtarmen då det gjorde så sjukt ont. Tur sambon inte var hemma för det hade inte varit skönt om jag hade tvingat mig själv till sex i det läget Denna månad hade jag som sagt var ingen ÄL eftersom jag inte kände något alls och igår bekräftade läkaren när han kollade på vul att det inte såg ut som något ägg släppt. Så runt tisdag visar det sig om mensen blir lite mer normal igen
  • vixon

    Jag fick blödning en vecka efter ingreppet och det sa dem var att livmodern stötte ut hinnan som växt i livmodern. Hur lång tid tog det innan du fick ÄL? Jag har iofs haft lite mensvärk idag men väldigt lätt, kan inte tänka mig att jag kommer klara mig så lätt undan att det blir en "vanlig" mens även om mina mensar är jävligt smärtsamma och jobbiga.

    Hur kommer det sig att du fick göra vul nu (ursäkta om du skrivit men jag missat...)?

  • Stella 78
    vixon skrev 2009-08-21 19:05:28 följande:
    Jag fick blödning en vecka efter ingreppet och det sa dem var att livmodern stötte ut hinnan som växt i livmodern. Hur lång tid tog det innan du fick ÄL? Jag har iofs haft lite mensvärk idag men väldigt lätt, kan inte tänka mig att jag kommer klara mig så lätt undan att det blir en "vanlig" mens även om mina mensar är jävligt smärtsamma och jobbiga.Hur kommer det sig att du fick göra vul nu (ursäkta om du skrivit men jag missat...)?
    INgen fara! Man läser så mycket här inne så man glömmer vad alla skriver Gjorde vul igår då vi var på vårt första besök inför IVF. Han ville kolla mina äggblåsor för att bestämma om jag skulle köra långa eller korta protokollet.

    Jag fick min första ÄL 2 veckor efter den blödning första blödningen. Hade alltså ÄL i juli. Nu i augusti verkar den ha uteblivit... Första gången som jag inte känner av ÄL nämligen så det var lite skönt att få det bekräftat av läkaren igår för det måste ju innebära att jag känner min kropp ganska väl.
  • vixon

    Ah ok! Så du ska köra på ivf. Jag tvekar och mannen vill inte. Du kan väl berätta hur det går för dig under proceduren? Och du - jättemycket lycka till!

  • Mammiztill2

    Stella 78 skrev 2009-08-21 17:20:23 följande:


    Efter alla turer jag gjort med mitt utomkved så TROR jag (säkert olika på olika ställen) när det görs uppföljningar:1. Vid metrotexate (cellgift); hcg test dag 4 och 7 och sen 1 gång i veckan tills det är nere på 0.2. Vid op men där äggledaren lämnas kvar: hcg-test 1 gång i veckan tills hcg är nere på 03. Vid op där äggledaren avlägsnas: INgen uppföljning, bara grav.test hemma efter någon vecka. Så gick det iallafall till för mig GJorde ju alla 3 stegen...
    för mig:
    Nr 2: Lämnades blod prov efter Op och dagen efter, sen följde man upp tätt (var av där mitt steg så de även blev cellgifts tabletter.

    3)Hcg prov togs på mig samt undersökning någon vecka efter op

    ska nu efter Å-besöket efter min sista Op beställa tid för IVF tror tiden är kommen att försöka våga gå vidare, mot sista anhalten..

    Önskar dig all lycka till i Ivf försöket
  • Stella 78
    för mig:Nr 2: Lämnades blod prov efter Op och dagen efter, sen följde man upp tätt (var av där mitt steg så de även blev cellgifts tabletter.3)Hcg prov togs på mig samt undersökning någon vecka efter opska nu efter Å-besöket efter min sista Op beställa tid för IVF tror tiden är kommen att försöka våga gå vidare, mot sista anhalten.. Önskar dig all lycka till i Ivf försöket
    Läste din pres. Usch! Du har verkligen fått gå igenom massor! Hoppas ni får ett syskon genom IVF!

    Vixon; JAg ville göra IVF redan långt innan vi fick utomkved (bekosta själva). Vi gjorde utredning redan för 1,5 år sedan därav att i äntligen är framme i kön för distansstimulering här i Stockholm. Sambon har velat testa naturligt men inser nu i efterhand att mycket lidande hade kunnat hoppats över om han gett med sig... Lätt att vara efterklok. Men nu är vi iallafall på gång!

    I torsdags planerades vårt första IVF-försök så vi drar igång om en månad. Egentligen var jag perfekt i cykeln för att börja samma dag, men det fanns inga tider på Huddinge för äggplock förren v. 43. Så vi får ett eget försök till innan jag börjar med nedregleringen av mitt egna system. Undrar du något så är det bara att fråga! När livet var som mest pissigt så fick jag 80% av mitt stöd här inne på FL av folk som faktiskt gått igenom liknande grejer som jag själv och de kom inte med massa klyschor...
Svar på tråden Utomkvedes - vad händer sedan?