• vänat

Blocket pruta?

hur mycket är de okhej att pruta på vararor som är lagt ut på exvis blocket eller anndra annoser?

Möbler? eller andra saker vist skicket på möbelen är väl avgörnade men i övrigt?

Hur resonera ni andra som säljer eller köpa via blocket eller andra annonser då de är beganat och att pruta?

• Svar på tråden Blocket pruta?
  • angeni

Jag tycker man kan pruta på saker.

Men definitivt inte djur som jag var med om när vi sålde vår hund. Det är sjukt... Dock fick han världens bästa hem men det är inte rätt att pruta på något som lever....

• angeni

Några hundra är väl lämpligt om man vill göra en snabb affär.

• vänat
    angeni skrev 2009-08-01 11:40:34 följande:
    Jag tycker man kan pruta på saker.Men definitivt inte djur som jag var med om när vi sålde vår hund. Det är sjukt... Dock fick han världens bästa hem men det är inte rätt att pruta på något som lever....
    pruta på nej tack där går vekligen gränsen skulle inte ens falla mig in att tänka den tanken.

Ok några hundra säger du på sakerna är då 500kr eller är de 200kr du talar om?

Tänker man köper två grjor som de vill tillsaman ha 2000kr för

skulle de vara ok hej att försöak pruta ner de till 1500kr??
  • Smultron ett

Nej. Men ska inte pruta. Man sätter ju ut ett pris man vill ha för varan.. duger det inte får ni väl hitta grejjen nån annanstans. jag går aldrig med på prutning. Och skullejag inte få den såld så lägger jag ut den för lägre pris senare. Men pruta är oförskämt i sverige.

• Indiansommar

Det är ok att pruta, men man få acceptera om inte säljaren går med på det och inte bli sur. Tex bilar brukar man väl ha en viss prutmån på när man lägger ut dom på blocket. Men man ska respektera när det står puk (prutat o klart) i annonsen. Och man ska defenetivt inte pruta per telefon!!

• Moonis

Självklart ska man pruta! Men är något uppenbart väldigt billigt för en vara så prutar jag inte.
    Brukar själv sätta något högre än priset jag vill ha så det finns lite prutmarginal. Prutar även på marknader vilket har fungerat rätt bra denna sommaren

• vänat
    Indiansommar skrev 2009-08-01 12:22:43 följande:
    Det är ok att pruta, men man få acceptera om inte säljaren går med på det och inte bli sur. Tex bilar brukar man väl ha en viss prutmån på när man lägger ut dom på blocket. Men man ska respektera när det står puk (prutat o klart) i annonsen. Och man ska defenetivt inte pruta per telefon!!
    Men om säljer inte skrivigt pruta och klart utan enbart sätt er ut en annosn där de står bäädsofa säljes för 2000kr. eller vad de nu är de säljer för något.

Nej sen pruta per telfon tycker inte jag om när folk inte sett saker vist i bland finns de med bilder men de säger ju int allt och om de inte finns bilder allas och personen inte ens sett skarena i verklgen hetten och börjar prta på telfon tycker jag de gör helt fel.

Man bör väl se de man ska köpa först inan man börja prat om ev pruta på en vara via blocket.

Att man inte pruta i sveige nej i i butikerna men nu prat jag om annoser och där är de väl ändå skiland mot att hadla i en butik? eller?
  • vänat
    Moonis skrev 2009-08-01 12:27:16 följande:
    Självklart ska man pruta! Men är något uppenbart väldigt billigt för en vara så prutar jag inte.Brukar själv sätta något högre än priset jag vill ha så det finns lite prutmarginal. Prutar även på marknader vilket har fungerat rätt bra denna sommaren
    beror nog på vart i svegie man är och vad man köper på markander är alla fall min personliga erfarnhet.
  • Meee

Beror helt på vad man köper och hur man pratar innan med den som säljer. Säger man att man vill ha varan så tycker jag man har accepterat priset, säger man att man vill komma och titta på den så tycker jag man kan pruta om man är osäker eller varan inte helt uppfyller ens krav.

• mammaNena

tycker inte man kan lägga ut något på blocket utan att det ska prutas, och ibland prutas mycket!
    Och att då köparen (den intresserade) blir sur om man inte vill sälja sin t.ex. soffa för 1000:- när man vill ha 3000:-, vart ligger då problemet!?! Tycker inte det respekteras alls om det står p & k . finns även dom som kommit överens om ett pris och när dom sen kommer och ska hämta då försöker dom ändå pruta...

Svar på tråden Blocket pruta?