• vänat

Blocket pruta?

hur mycket är de okhej att pruta på vararor som är lagt ut på exvis blocket eller anndra annoser?

Möbler? eller andra saker vist skicket på möbelen är väl avgörnade men i övrigt?

Hur resonera ni andra som säljer eller köpa via blocket eller andra annonser då de är beganat och att pruta?

• Svar på tråden Blocket pruta?
  • Gurkan

Klart man ska pruta!
    Speciellt när det är begagnade saker det rör sig om. Självklart ska man även få titta på varan innan man gör upp om priset, ingen vill köpa grisen i säcken! Jag prutar alltid, vill inte säljaren sälja det till det priset så är det ju helt okej ibland kan man mötas på vägen.
    Även dyrare nya saker prutar jag på som bilen och huset (japp vi fick det billigare än vad säljaren hade lagt ut det för). Igår prutade jag på marknaden jag var på. Det är roligt att pruta, speciellt om säljaren är med på det!

• vänat

Tack! b Någornon annan som har ideer eller tycker kring detta med att pruta? Då man handlar på blocket.

Samt hur mycket man i så fall prutar??

Att hänvisa till marknsvärde kan ju bli rät fel oavestt de handlar om en bil ett hus enn byrå eller likande.

Alla hus i samm område är olika mycket värda beroden på skick. alla bilar oliak vaädra oavsett de är samma årsmodel de kan ju var prepor lacken på en bil som säm nker värde lite meden en anna bil i samm årmodel är helt rp och rost fri.

Eller en byr kan ju även de varier i skick även om de skulle var samma ikea byreå eller vad de nu är.
    Så hur då avgöra markanddsvärdet?
    Menar de är är ju lättare sagt ängjort för så väl säljare som köpare att de köpa eller sälja till de rätta markands vädet.

Ja bilar och bostdärde är väl oftare läattar at få reda på markandsvärdet en en beganad byrå eller annadra möbler.

• Donno

klart man ska försöka pruta men räkna med ett nej.

Jag och mitt ex sålde en plastbåt en gång... gubben börja pruta och av ngn anledning *visslar* betala han 500kr mer än utgångspriset.
    Undrar vad han sa när han kom på det.
    Så man kanske ska nöja sig med beslutet om man vill ha varan och gilla priset eller leta efter ett billigare allternativ

To cute to blend in...
  • Akilla
    vänat skrev 2009-08-02 15:11:57 följande:
    Tack! b Någornon annan som har ideer eller tycker kring detta med att pruta? Då man handlar på blocket. Samt hur mycket man i så fall prutar?? Att hänvisa till marknsvärde kan ju bli rät fel oavestt de handlar om en bil ett hus enn byrå eller likande. Alla hus i samm område är olika mycket värda beroden på skick. alla bilar oliak vaädra oavsett de är samma årsmodel de kan ju var prepor lacken på en bil som säm nker värde lite meden en anna bil i samm årmodel är helt rp och rost fri. Eller en byr kan ju även de varier i skick även om de skulle var samma ikea byreå eller vad de nu är. Så hur då avgöra markanddsvärdet? Menar de är är ju lättare sagt ängjort för så väl säljare som köpare att de köpa eller sälja till de rätta markands vädet. Ja bilar och bostdärde är väl oftare läattar at få reda på markandsvärdet en en beganad byrå eller annadra möbler.
    ja allt det som du tar upp måste man ta hänsyn till för att avgöra marknadsvärdet! Och det är klart att det kan diffa lite beroende på vem som räknar men man får ett ungefärligt värde, så man vet att man inte är helt ute och cyklar iaf.. och det är väl det viktigaste tycker jag. Om säljaren inte vill sälja till det pris du erbjuder tycker jag sedan är upp till honom men enligt min mening behöver du iaf inte skämmas om du håller dig till den mallen..
  • Akilla
    vänat skrev 2009-08-02 15:11:57 följande:
    Tack! b Någornon annan som har ideer eller tycker kring detta med att pruta? Då man handlar på blocket. Samt hur mycket man i så fall prutar?? Att hänvisa till marknsvärde kan ju bli rät fel oavestt de handlar om en bil ett hus enn byrå eller likande. Alla hus i samm område är olika mycket värda beroden på skick. alla bilar oliak vaädra oavsett de är samma årsmodel de kan ju var prepor lacken på en bil som säm nker värde lite meden en anna bil i samm årmodel är helt rp och rost fri. Eller en byr kan ju även de varier i skick även om de skulle var samma ikea byreå eller vad de nu är. Så hur då avgöra markanddsvärdet? Menar de är är ju lättare sagt ängjort för så väl säljare som köpare att de köpa eller sälja till de rätta markands vädet. Ja bilar och bostdärde är väl oftare läattar at få reda på markandsvärdet en en beganad byrå eller annadra möbler.
    vad gäller begagnade byråer och dyl så kan man ju kolla vad andra på blocket tar för liknande produkter. Man behöver inte göra det så svårt för sig ;)
  • vänat
    Akilla skrev 2009-08-02 16:16:10 följande:
    vad gäller begagnade byråer och dyl så kan man ju kolla vad andra på blocket tar för liknande produkter. Man behöver inte göra det så svårt för sig ;)
    nej menar inte at göra de svårt för sig men bara för att exvis 10 st annonera ut en byrå på blocket för exvis 50kr och tre stycken annosners ut en en byå förr 500kr är de ju trots allat inte säkert att varken de 10st som satt 50kr eller den tre som satt 500kr är vad marknasvärdet är på just en begnad byrå.

Menra att de kanske skulle har j kosta 125kr eler så.

Tänker jag liksom inte nebart at jag skulle köpa en vara uta lika väl att jag säljer en vara så du jag skriver pruta på blocket som sagt.

Men åndra sida skulel jag köpa en byrå på blocket skulle jag liksom aldrig tveka att om de vile ha enbart 50kr behövde jag byrån ville ha de skulel jag betala 50kr
  • eec82

pruta kan man göra tycker jag, de räknar jag med då jag lägger ut på blocket, tycker de är mer irriterande om man lägger ut en vara och skriver ej prutbart och folk ringer iaf och vill pruta. Det stör mig. El om man kommer överäns om ett pris och personen när personen kommer vill pruta ytterligare de hatar jag med. NEn tycker de är ok att fråga. Sen får man respektera om man får ett nej.

• Akilla
    vänat skrev 2009-08-02 16:24:16 följande:
    nej menar inte at göra de svårt för sig men bara för att exvis 10 st annonera ut en byrå på blocket för exvis 50kr och tre stycken annosners ut en en byå förr 500kr är de ju trots allat inte säkert att varken de 10st som satt 50kr eller den tre som satt 500kr är vad marknasvärdet är på just en begnad byrå. Menra att de kanske skulle har j kosta 125kr eler så. Tänker jag liksom inte nebart at jag skulle köpa en vara uta lika väl att jag säljer en vara så du jag skriver pruta på blocket som sagt. Men åndra sida skulel jag köpa en byrå på blocket skulle jag liksom aldrig tveka att om de vile ha enbart 50kr behövde jag byrån ville ha de skulel jag betala 50kr
    jo jag förstår hur du menar, men jag hävdar ändå att det går att göra så som jag sagt innan. Jag har både köpt (och prutat) och sålt massor på blocket och det har gått hur bra som helst.. förstår inte riktigt vart du vill komma med diskussionen..
  • vänat

Tack för era svar!!

Akilla skrev 2009-08-02 20:32:28 följande:
    jo jag förstår hur du menar, men jag hävdar ändå att det går att göra så som jag sagt innan. Jag har både köpt (och prutat) och sålt massor på blocket och det har gått hur bra som helst.. förstår inte riktigt vart du vill komma med diskussionen..
    vart jag vill komma med diutionen är om de ok hej att pruta och hur mycket i så fall??
    De var de som är frågan?
    Inge konstingt med den fråga eller vad är som är så kontigt med juts min fråga och funder?

Fråga är väl trots allat fri eller?
  • Akilla
    vänat skrev 2009-08-02 21:31:18 följande:
    Tack för era svar!! vart jag vill komma med diutionen är om de ok hej att pruta och hur mycket i så fall?? De var de som är frågan? Inge konstingt med den fråga eller vad är som är så kontigt med juts min fråga och funder? Fråga är väl trots allat fri eller?
    jo fast det finns ju inga givna svar på den frågan..
    men va bra att du verkar nöjd med alla svaren då :)

Lycka till med shoppandet
  • vänat
    Akilla skrev 2009-08-02 21:32:57 följande:
    jo fast det finns ju inga givna svar på den frågan.. men va bra att du verkar nöjd med alla svaren då :)Lycka till med shoppandet
    Shoppandet?? Funderar inte på att shoppa nu alla falla utan ställde enbart en allamän fråga!?

Men tack ändå för ditt svar och din lyck önskningar.
Svar på tråden Blocket pruta?