Samsmamma skrev 2009-08-01 16:41:13 följande:
Men säg att du ska köpa nånting av mig. Du ringer, frågar om den finns kvar, och får komma och titta på den. Du tittar och grejar och frågar i ungefär en halvtimme, säger att du vill ha den men vill betala mindre än jag begärt. Jag tänker inte acceptera ett mindre pris, och du vill inte betala mer än du själv erbjuder. Jag tycker att det är oförskämt att ta upp min tid på det viset. Därför tycker jag att man kommer överrens om priset INNAN man kommer. Om det inte finns en bra anledning, tex att det finns en skada eller liknande som inte framgick i annonsen.
Jo det beror som sagt på lite hur man pratat innan, ifall du har lovat att hålla varan till mig, ifall det finns andra intressenter etc.. då kanske det inte är läge att pruta.
Men oftast så vill man ju jävligt gärna bli av med grejen man sätter ut, jag tycker man får räkna med att folk prutar om det är så att varan är värd mindre än det pris som står där. Om man ser till marknadsvärdet.
Och jag tycker inte det är oförskämt att ta upp någons tid ifall priset man erbjuder ändå ligger på en ok nivå. Det ingår liksom i affären från bådas sida när ma nsätter ut en annons. Om man absolut inte vill att folk ska pruta så kan man ju även skriva det i annonsen.