• vänat

Blocket pruta?

hur mycket är de okhej att pruta på vararor som är lagt ut på exvis blocket eller anndra annoser?

Möbler? eller andra saker vist skicket på möbelen är väl avgörnade men i övrigt?

Hur resonera ni andra som säljer eller köpa via blocket eller andra annonser då de är beganat och att pruta?

• Svar på tråden Blocket pruta?
  • Bast

Såklart kan man pruta! Om en säljaren väljer att inte acceptera budet, ja då blir det så. Det hänger ju helt och hållet på vad man som säljare bestämt sig för!
    Jag har en kompis som prutar på det mesta, vare sig det är i butik eller på Blocket. Nu senast köpte han en Hemmabioanläggning på Blocket. Det var ute för 8000 kr, men han fick ner den till 2500. Säljaren var ju inte TVINGAD att sälja för 2500 utan hade ju valet att ta det eller avstå pengarna och hoppas på bättre bud.

• Aminah

Man ska självklart pruta om man tycker att priset är för högt, men lite fånigt att pruta för att man är snål ;)

Säljaren får ju avgöra om han/hon vill sälja eller inte.

Jag prutade ner min bil med 2000 kr, eftersom service inte var utförd på ett drygt år och bilen snart efter köpet skulle besiktigas.

• Akilla

Jag tycker att pruta är bra. Om man har ett hum om vad varan har för marknadsvärde så tycker jag alltid att man kan lägga sig på marknadsvärdet eller lite under beroende på varans skick utan att skämmas! Dock gillar jag inte skambud, det funkar inte och går inte hem här iaf. Men pruta hör till affären tycker jag =)

• vänat

Tack för al aera savr!! menhur mycket tycker ni är ok hej att pruta ner en vara då?? Ni som nu tycker at pruta är ok?

• Akilla
    vänat skrev 2009-08-01 15:26:51 följande:
    Tack för al aera savr!! menhur mycket tycker ni är ok hej att pruta ner en vara då?? Ni som nu tycker at pruta är ok?
    men jag skrev ju det ovan. Räkna ut marknadsvärdet på varan och sen kolla ev slitage, produktionsår etc etc. Så har du ett rimligt pris
  • Samsmamma

Vill man pruta så får man väl göra det, man kan inte få mer än ett nej. Det ska dock göras innan man är på plats för att köpa, tycker jag. Oförskämt att börja pruta när det är dags att betala.

• Akilla
    Samsmamma skrev 2009-08-01 16:28:02 följande:
    Vill man pruta så får man väl göra det, man kan inte få mer än ett nej. Det ska dock göras innan man är på plats för att köpa, tycker jag. Oförskämt att börja pruta när det är dags att betala.
    Det tycker inte jag är oförskämt, det är ju så man prutar bäst ;) Man får ha lite is i magen och vara bestämd om man inte vill sälja till ett lägre pris än man bestämt.
  • Samsmamma
    Akilla skrev 2009-08-01 16:30:58 följande:
    Det tycker inte jag är oförskämt, det är ju så man prutar bäst ;) Man får ha lite is i magen och vara bestämd om man inte vill sälja till ett lägre pris än man bestämt.
    Men säg att du ska köpa nånting av mig. Du ringer, frågar om den finns kvar, och får komma och titta på den. Du tittar och grejar och frågar i ungefär en halvtimme, säger att du vill ha den men vill betala mindre än jag begärt. Jag tänker inte acceptera ett mindre pris, och du vill inte betala mer än du själv erbjuder. Jag tycker att det är oförskämt att ta upp min tid på det viset. Därför tycker jag att man kommer överrens om priset INNAN man kommer. Om det inte finns en bra anledning, tex att det finns en skada eller liknande som inte framgick i annonsen.
  • Akilla
    Samsmamma skrev 2009-08-01 16:41:13 följande:
    Men säg att du ska köpa nånting av mig. Du ringer, frågar om den finns kvar, och får komma och titta på den. Du tittar och grejar och frågar i ungefär en halvtimme, säger att du vill ha den men vill betala mindre än jag begärt. Jag tänker inte acceptera ett mindre pris, och du vill inte betala mer än du själv erbjuder. Jag tycker att det är oförskämt att ta upp min tid på det viset. Därför tycker jag att man kommer överrens om priset INNAN man kommer. Om det inte finns en bra anledning, tex att det finns en skada eller liknande som inte framgick i annonsen.
    Jo det beror som sagt på lite hur man pratat innan, ifall du har lovat att hålla varan till mig, ifall det finns andra intressenter etc.. då kanske det inte är läge att pruta.
    Men oftast så vill man ju jävligt gärna bli av med grejen man sätter ut, jag tycker man får räkna med att folk prutar om det är så att varan är värd mindre än det pris som står där. Om man ser till marknadsvärdet.

Och jag tycker inte det är oförskämt att ta upp någons tid ifall priset man erbjuder ändå ligger på en ok nivå. Det ingår liksom i affären från bådas sida när ma nsätter ut en annons. Om man absolut inte vill att folk ska pruta så kan man ju även skriva det i annonsen.
  • skorpionen80

Pruta på! Det värsta som kan hända är att du får ett nej. Vissa har ju prutmån när de lägger ut saker (alltså lägger ut de för mer än de tänkt att de ska få just för att folk ska pruta och känna sig nöjda med köpet) andra lägger ut varan för det de vill ha och accepterar inte prutning.

Hur mycket man prutar beror ju på pris, skick mm. Jag brukar kolla vad andra tar för samma vara och utgå från det. om säljaren vill bli av med varan snabbt kanske han/hon sänker priset om du kan hämta den direkt.

Tycker du priset är på tok för högt, dvs du kan absolut inte tänka dig att ge 2000kr utan max 15000, då tycker jag man tar det när man ringer. Man kan ju alltid fråga varför priset är så högt, vem vet, varan är kanske pedantiskt skött.

Svar på tråden Blocket pruta?