• jussi o lina

    när blir du för gammal

    hej jag är 43 år nu och min sambo är 35 och vi har planer på att skaffa barn nu är man för gammel då när man är 43 ??? mvh lina jussi

  • Svar på tråden när blir du för gammal
  • elinamedtheo

    Nja, det tycker jag väl inte att du är. Men jag kan tycka att det nästan är på gränsen.

  • Gnista

    Det finns ingen lag på hur gammal man får vara för att ansöka om adoption, men riktlinjen är ca 42-43 år. Ni måste också vara gifta. Läs mer på www.mia.eu.

  • Flicka88

    Menar du om jag tycker att du är för gammal åldersmässigt, eller om du är för gammal rent fysiskt?

  • Vimsa2

    Kroppen bestämmer när man är förgammal. Olika personer har olika "ålder" på kroppen, det genetiska bestämmer det mesta ang hormoner. Efter 35 år går fertiliteten ned drastiskt. Jag personligen har gjort många IVF, har blivit gravid och fått missfall eller barn på de flesta IVF försöken innan 35 års ålder, efter 35 var det för mig en magisk gräns, inget försök lyckades (gjorde 8 st försök efter 35 års ålder..). Så om du är förgammal vet bara din kropp och du själv. Lycka till!

  • Vimsa2

    Oj glömde skriva att familjerätten på kommunen vet om man är förgammal, suck! Tycker personligen att 42-43 år som de nu har som gräns är låg.

  • Solvår H

    Om det handlar om adoption så är det tyvärr varken ni eller vi som avgör om du är för gammal. Ring familjerätten snarast! Ni måste vara gifta för att kunna adoptera och ni måste ha genomgått en föräldrautbildning riktad mot adoption. Ni har bråttom!!!

  • Marma

    inte för gammla men om nu ts e kvinnan kan det ju försvåra tillverkningen då du e ganska gammal för barntillverkning (om nu första alltså) 40+ för kvinnor e ju ingen perfekt ålder direkt. men försöka kan man ju alltid o hoppas på det bästa

Svar på tråden när blir du för gammal