• Mittilvet

Mitt barns halvbror

llinaa skrev 2009-08-02 16:37:46 följande:
    de är syskon trots att de bara har samma pappa.
    Halvsyskon ja, helt korrekt.
  • Mittilvet
    Dessie skrev 2009-08-02 16:38:22 följande:
    Sluta med påhopp!!!!VEM spelar dum?Så länge barnen har EN gemensam förälder är de syskon oavsett vad du tycker - PUNKT!
    Halvsyskon, helt riktigt.
    Punkt.
  • Mittilvet
    2timearound skrev 2009-08-02 16:39:37 följande:
    Jag är så stolt över ts sambo som står på sig.
    Han står på sig lika mycket som jag och vi kommr nog lösa det genom att han/de får säga brorsan då och då men att namnet blir det vanligaste.
    Tråkigt om det inte blir lösningen, kommer bli en vändning för mig att börja kalla dem halvbrorsor öppet men jag kommer nog in i det tillslut. ifall så krävs.
  • Mittilvet
    AdriansMum skrev 2009-08-02 16:40:13 följande:
    så vad är mina söner som jag har med 2st olika män då?
    Troligen oplanderade.
  • Mittilvet
    MaryD skrev 2009-08-02 16:51:38 följande:
    Men ts, fattar du inte att vi reagerar på att din sambos son inte får kalla er gemensamma son för "brorsan"??Vi skiter väl i ordens (hel - och halvsyskon) korrekthet.
    ...men det gör inte jag.

Rätt ska vara rätt.

Ibland gör ingenting ifall situationen "kräver" (finns väl ingen situation som kräver att ett barn ljuger med uppmuntran från vuxna) det men "halvbrorsan" tar en mikrosekund längre att säga, det är inte så mycket begärt.
  • Mittilvet
    Mymlan80 skrev 2009-08-02 16:52:35 följande:
    TS, ja din sambo hade barn innan ni träffades, det visste du troligen innan ni beslutade att skaffa ett gemensamt barn (din bonus-sons bror)Jag tror att du måste bearbeta dina känslor angående att han hade barn innan. Låt inte din son och hans bror sitta imellan. Du är vuxen, deal with it!
    Och jag verkar vara en utav de få vuxna som klarar av en sanning.

Inte klokt vad ni kan smutsa ner halvsyskonrelationer, det var sådana som er som omvände ordet neger till negativt, ordet fitta till negativt...

Istället bara för att låta orden vara neutrala och faktabaserade.
  • Mittilvet
    Lillfjompa skrev 2009-08-02 16:52:52 följande:
    Men snälla TS, Koppla bort allt som har med halv att göra.. SYSKON ÄR DOM JU ELLER HUR?
    Japp

Halvsyskon.
  • Mittilvet
    OMWF skrev 2009-08-02 16:53:17 följande:
    Alltså, helsyskon eller halvsyskon spelar ingen roll, dom är syskon.
    Näe.
  • Mittilvet
    blinkalilla skrev 2009-08-02 16:54:03 följande:
    Har inte läst hela tråden men undrar varför TS stör sig så mycket på att halvbrodern kallar din son för bror?Vare sig man är hel eller halvsyskon med någon så är det oerhört skönt att ha ett syskon och halvbrodern känner sig väl så pass nära till din son att han kallar honom för bror och bara det borde vara något att glädjas över istället för att bli störd av.Har du själv syskon TS?
    Japp, en syster och en halvbror
  • Mittilvet
    ElviraSofia skrev 2009-08-02 16:54:13 följande:
    Varför tror du att begreppet har ordet syskon i sig? Hel eller halv, så är dom syskon! kommer du incistera på att era framtida barn kallar varandra för HELsyskon?
    Syskon är ett kärnbegrepp gällande barn som har samma föräldrar, även kallat helsyskon efter att halvsyskon började produceras.

Syskon för mig är syskon (hel) och sedan finns det avvikelsen halv.
Svar på tråden Mitt barns halvbror