• Mittilvet

Mitt barns halvbror

grodanboll85 skrev 2009-08-02 17:32:06 följande:
    jösses TS du säger att andra är omogna å inte vet någonting vet du något själv ens? Vet du att du kränker din egen styvson när du säger som du gör du kränker din son ännu mera. Vare sej de är hel eller halvsyskon så är de ändå bröder.Du verkar gilla dessa barnlekar som du håller på med nu å fryser ut en stackars liten pojke som faktsiskt är din STYVSON.
    Kränker jag dem för att de är halvsyskon?

Ev kommer det gemensamma barnet hålla med när han växt upp men jag tror inte det andra barnet gör det.

Jag har ingen styvson, däremot har min sambo ett barn från ett tidigare förhållande son är hos honom varannan vecka.
  • Mittilvet
    Mymlan80 skrev 2009-08-02 17:33:55 följande:
    Tappat målföret, TS?
    Hade viktigare saker för mig, ska gå snart igen
  • Mittilvet
    PetraDeliu skrev 2009-08-02 17:49:49 följande:
    ts kanske ska inse att hon inte har så rätt som hon tror eftersom INGEN här håller med henne.TS; oavsett om det är helBROR eller halvBROR så ser du väl ändå ordet BROR där va???
    Javisst, ordet ordning finns i oordning, ändå är det inte samma sak, konstigt va?

...eller nej, det är det inte alls.

HALVbror och bror finns
  • Mittilvet

Anonym (konstig ts) skrev 2009-08-02 17:58:18 följande:

Men om din halvbror kallar dig för syster...rättar du honom då??
    Varför skulle han kalla mig för syster?
  • Mittilvet
    Mamsis skrev 2009-08-02 18:01:04 följande:
    Ja, hur ska du gå till väga för att lära dig det nu Mittilivet? Jag menar, du är ju redan vuxen, eller ska föreställa vuxen iaf. Vilken halva är bror med brorsan då? Den nedre? Den övre? Högra? Så otroligt korkat på min ära så jag baxnar.
    Dina frågor förbryllar mig.

Tror du på riktigt att det är kroppsligt när det gäller "halv"

Känns som vi inte ligger på samma nivå ochjag hänvisar dig att söka på google ifall du vill ha en närmare förklaring på ordet halvbror då jag verkar ha svårigheter att på normalt sätt nå fram till dig.
  • Mittilvet

4 grabbar skrev 2009-08-02 18:02:21 följande:

du smutsar ner ordet halvsyskon genom att TYDLIGT visa barnen att de minsann inte är syskon utan HALVsyskon och får ordet att låta fult eftersom de inte får kallas SYSKON
    Din värdering, inte min.

Jag är neutral till släktband.
  • Mittilvet

4 grabbar skrev 2009-08-02 18:03:37 följande:

samma sak som att säga till en person att Nej du är inte svensk du är HALVsvensk och det ska du minsann presentera dig som om du kommer utomlands
    Tror inte ordet halvsvensk finns?

Men jag kan ha fel, även solen har sina fläckar
  • Mittilvet
    BubbelGuppie skrev 2009-08-02 18:08:58 följande:
    TShar du inget svar på min fråga om hur du ska kunna lära oss släktband osv när du inte kan dem själv??
    Jag verkar vara den enda som kan

Enkel (för normalbegåvade iaf) förklaring finns i tråden för de som inte gått grundskolan.
  • Mittilvet
    Odella skrev 2009-08-02 18:10:02 följande:
    Vadå låtsas? På vilket sätt är dina barn mindre syskon än om de skulle ha samma mamma? Förutom för dig då alltså?
    Eftersom de bara delar en förälder är de inte helt genetiskt knutna till varandra utan bara från ena sidan.

Det handlar inte om mitt tycke utan hur verkligheten ser ut, svårt för vissa det där tydligen
  • Mittilvet
    Mymlan80 skrev 2009-08-02 18:10:44 följande:
    Jag tar mig friheten att citera ur ditt ursprungliga inlägg. Det låter inte direkt som något inlägg i en språkvårdsdebatt utan synnerligen omoget och svartsjukt gentemot sambons äldste son:
    ...tar det bort fakta menar du att jag t.o.m understryker att jag inte har några som helst släktband till det barnet utan det bara är pappan som har det?

Det visar tydligt att de inte är syskon, utan halvsyskon.
Svar på tråden Mitt barns halvbror