• Pellepellepelle

Weleda Förberedelseolja

Har köpt weledas förberedelseolja, har någon erfarenhet av den, sprack ni trots att ni använt den? Det stod att man skulle massera in den ca 4ggr/v i 10 minuter! Jag kommer knappt åt så är glad om jag orkar ett par ggr i veckan i ett par minuter, kan det hjälpa ändå? Kan man ha den under själva förlossningen också och den hjälper?

Hoppas någon har erfarenhet!

• Svar på tråden Weleda Förberedelseolja
  • Sirendes

Vet inte, smörjde inget med första barnet och sprack "halvmycket".

Nu hoppas jag på att inte spricka eller bara spricka ytterst lite med andra barnet, vi får se hur det går med den saken, men jag har köpt apotekets mandelolja och smörjer och masserar mellangården 1-2 min varje kväll innan jag går och lägger mig (står upp och kommer åt med handen bakifrån :P).

Min BM sa att när hon jobbade på förlossningen smörjde hon alltid in mamman med massor av gel innan barnet skulle krystas ut, det låter ju betryggande, men jag tänkte ändå ha med min egen olja och om vi har långtråkigt kanske killen kan smörja lite (om han vågar).

• Pellepellepelle

Ha ha, ja det kräver lite mod min man vågar inte har jag fått veta, men nog lika bra det, vet inte om jag vill att han ska utföra det jobbet...

Lycka till!

• Marlene123

Hej. Har använt denna olja vid båda mina tidigare grav och har inte spruckit något, trots att den senaste förlossningen bara tog 30 min. Hade med mig oljan att smörja med innan bebisen skulle ut också :)

• Pellepellepelle

Marlene123: Använde du de som det stod, 4ggr/v sedan v.34 och 10 min/gg? Jag masserar inte alls lika länge, eller ofta men hoppas det gör någon skillnad ändå!

• Veronika

Jag masserar med den oljan och hoppas på att slippa spricka. Ett tips: jag brukar halvsitta/halvligga i soffan framför tv på kvällen och lägga upp benen på soffbordet så att jag kommer åt det området som ska smörjas Tiden går rätt så fort när man tittar på något bra tv program :)

• Pellepellepelle

Ha ha, jag kan se mig själv ligga så! Inte så sexigt (men så är väl inte det syftet heller ) Tack för tipset, ska prova det.

• Tingeling85

Jag har också funderat på den där oljan, men alltså, lite borta är jag pinsamt nog, mellangården? Alltså varken långt inne eller utanpå eller? {#lang_emotions_embarassed}

• jayne doe

Själva massagen är en ganska viktig del av att inte spricka, så försök komma åt och göra det så ofta som möjligt. Om det inte går alls kanske en partner kan tänka sig att hjälpa till?

För att undvika att spricka så be bm hålla mot perineum med en varm handduk precis när barnet kommer.

Mellangården är biten mellan slidan och anus.

• Begga

Jag använde denna olja för att massera (mellangården) innan förlossningen 2005. Var jätterädd för att spricka så jag ville göra ALLT jag kunde för att hjälpa att det inte hände. Om du följer instruktionerna så ska du själv kunna känna av när det börja funka. Man kan succesivt töja och hålla lite längre varje gång. Man känner svaga stickningar (som inte gör ont) när man håller på så jag kände att dom avtog ganska snabbt efter ett par gånger.
    Tror att jag masserade 3 ggr veckan kanske. Tog inte oljan med på förlossningen dock, dom använder egna grejer därinne ;)

Sprack knappt någonting även om barnmorskan fick använda sugklocka. Han var ute ganska snabbt dessutom på bara 3 kryst. Stod ett helt team med läkare och väntade på att sy ihop mig (händer oftare när sugklocka används) men dom fick snabbt lämna rummet ! :) Barnmorskan var väldigt förvånad över hur lite hon fick sy (bara ett par småstygn, ytligt) så jag hoppas verkligen att oljan och massaget hade någonting att göra med saken.

Kommer att göra om detta inför nästa förlossning i jan 2010 !!

• Marlene123

Hej. JAg masserade inte så värst mycket, hade oljan framme och smörjde in efter varje toabrsök för att inte glömma. Har varit och inhandlat en ny flaska som jag snart ska börja använda igen...är i v 32 nu. Hoppas att det funkar lika bra denna gången me.

• Lillskrutta2010

Använde också och slapp sy.

• AnnaH

Jag använde den enligt anvisningarna. Blev förvisso klippt för att dotterns hjärtljud sjönk men jag sprack inget. Några glesa stygn som jag inte hade besvär av och en månad senare kunde jag knappt varken se eller känna vart klippet var lagt.

Olja finns på förlossningen också, men inte just den. Jag skrev i förlossningsbrevet att jag ville att de skulle smörja med olja och hålla emot med varma handdukar under krystningen och barnmorskan hade tagit till sig det så hon sa till när hon tog fram oljan och de varma handdukarna vilket kändes tryggt för min del. Det visade att hon hade koll på hur jag ville ha det.

Kan tillägga att jag har jättesköra slemhinnor, blöder nästan alltid efter samlag exempelvis eftersom det uppstår sprickor. Efter förlossningen har jag fortsatt använda oljan men bara till att smörja någon gång per vecka, inte till att massera. Mina slemhinnor är inte alls lika sköra nu som de var innan. Kommer definitivt att fortsätta med den och börja massera med den när nästa förlossning närmar sig.

♥ Evina 080509 ♥ BF 100111 ♥ → annaharr.se
  • MaryMalou

Köpte olja men orkade aldrig använda den. De var bra på att hålla emot med handduk på förlossningen så jag sprack bar lite ytligt, räckte med två stygn. Tror ni att det är vettigt att använda olja under andra graviditeten eller är det onödigt när det gick så pass bra utan förra gången?

Svar på tråden Weleda Förberedelseolja