• beadis

Är ni föräldrar oroliga hur det blir när era barn blir tonåringar?

Jag är en mamma till tre barn, den äldsta är "bara" 7år än så länge, men kan inte sluta att oroa mig REDAN hur det kommer att bli när han växer upp och blir tonåring, all denna grupptryck...att man ska testa alkohol m.m

Hur tänker ni kring det?
    och ni som har tonåringar ni får gärna komma med era tips och ideer, hur ni gjort med detta kring alkoholen, tillåter ni att era tonåringar smakar, vad har ni för regler, är det nolltolerans?
    Kan man stoppa HELT ens tonåring att prova på alkohol, och hur gör man det?

Från en orolig mamma

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-03 21:26
    satt och tittade på denna dokumentären nyss och blev VÄLDIGT oroad av utvecklingen när det gäller våra ungas tankesätt kring alkohol

svtplay.se/v/1599505/dokument_inifran/ror_inte_min_sup_

• Svar på tråden Är ni föräldrar oroliga hur det blir när era barn blir tonåringar?
  • cicci85

Japp, jag är redan orolig och mina barn är bara 4 och 1 Sambons lillebror är 13 och har blivit en riktig bråkunge

Jag tror iaf på att man ska ge barnen mycket ansvar med allt hemma så har de nog inte samma behov av en revolt... Behandlar man barnet som en treåring fast han är 13 så blir de kanske som det blir...

• korven72

Tjena!
    Jag jobbar med tonåringar och "vet" alla dumma hyss som de faktiskt hittar på *ler*...
    Samtidigt hur underbara, härliga, nyfikna och kreativa de är den mesta tiden.... (när de inte är trötta och hatar sina föräldrar)

Mina barn är 1,5 och 5 år och jag har också funderingar i hur jag kommer bli som tonårsmamma... Kommer man bli den som alltid är ute och föräldrarvandrar, sitter med i hem och skolaföreningen och åker med på skolresor?

Det jag vet är att det är viktigt att prata med sina tonåringar, hitta på saker på tu man hand (egentid), och ibland låta dem göra misstag. Om man ser tillbaka på sin egen tonårstid så är det en tid när man utvecklas och lär sig en massa samt skapar sin egen värdegrund som för många håller i sig även som vuxen. =)

Det här med alkohol... forskning visar att de barn som får alkohol hemifrån också dricker mer på fester. Att köpa ut är aldrig ok enligt mig. Detta är jag tvärsäker på.

• beadis

svart tulpan skrev 2009-08-03 21:30:55 följande:

Tjena! Jag jobbar med tonåringar och "vet" alla dumma hyss som de faktiskt hittar på *ler*... Samtidigt hur underbara, härliga, nyfikna och kreativa de är den mesta tiden.... (när de inte är trötta och hatar sina föräldrar) Mina barn är 1,5 och 5 år och jag har också funderingar i hur jag kommer bli som tonårsmamma... Kommer man bli den som alltid är ute och föräldrarvandrar, sitter med i hem och skolaföreningen och åker med på skolresor? Det jag vet är att det är viktigt att prata med sina tonåringar, hitta på saker på tu man hand (egentid), och ibland låta dem göra misstag. Om man ser tillbaka på sin egen tonårstid så är det en tid när man utvecklas och lär sig en massa samt skapar sin egen värdegrund som för många håller i sig även som vuxen. =) Det här med alkohol... forskning visar att de barn som får alkohol hemifrån också dricker mer på fester. Att köpa ut är aldrig ok enligt mig. Detta är jag tvärsäker på.
    Här hemma dricker inte jag något alls, över huvudtaget, så från mig kommer de aldrig att lära sig, jag kommer aldrig att köpa ut heller.
    Men är det bra med att vara "sträng", att ha nolltolerans, typ vad ska man säga när ens tonåring kommer hem och luktar alkohol?

Svårt detta, man vill ju göra det på rätt sätt, för när jag växte upp, min mamma är kristen, så där var det ju helt uteslutet att komma hem och ha druckit, så jag drack inget alls innan jag flyttade hemifrån vid 19års ålder och då bröt jag alla gränser rejält, söp varje helg helt hejdlöst.

Nu vill jag inte dricka alls istället, konstigt
  • beadis
    cicci85 skrev 2009-08-03 21:27:35 följande:
    Japp, jag är redan orolig och mina barn är bara 4 och 1 Sambons lillebror är 13 och har blivit en riktig bråkunge Jag tror iaf på att man ska ge barnen mycket ansvar med allt hemma så har de nog inte samma behov av en revolt... Behandlar man barnet som en treåring fast han är 13 så blir de kanske som det blir...
    hur menar du detta med att ge barnen ansvar så har de inte samma behov till revolt? kan du förklara lite kring det, ge gärna tips
  • Sirendes

Ja, jag är redan orolig trots att min älsta är två år bara och den yngste inte ens är ute ur magen än! Och trots att det bara är fem årsen jag själv var tonåring :P allt man kan göra är att försöka utveckla en så bra relation som möjligt till sina barn och göra dem så trygga i sig själva som möjligt redan från början, försöker "trösta mig" med det.

• Mamma 0406

Jag oroar mig inte, men jag har märkt att barn nu för tiden blir "vuxna" mycket tidigare än när jag var barn. Det tycker jag känns lite tråkigt och det tar väl inte lång tid förrän dottern börjar sminka sig och skaffar pojkvänner kan jag tro...

• korven72

Jag tror att de flesta tonårsföräldrar komma hamna i den sitsen som du beskriver. Att barnet kommer hem och luktar alkohol mer eller mindre ung. Jag tror på bra kommunikation. Att man tar hand om sitt barn. Tar diskussionen dagen efter när barnet är nyktert och känner sig tryggt. Att själv vara nykter och kunna hämta barnen när/om de ringer och behöver/vill bli hämtade är också en trygghet för sig själv som vuxen.

Man kan även ha ok relation med barnens vänners föräldrar. Det behöver inte vara mer än att man ringer och dubbelkollar om de ska sova över hos någon. I en del klasser gör föräldrarna gemensamma "kontrakt" tex vilka tider barnen ska vara hemma på vardagar och helger...

• beadis

svart tulpan skrev 2009-08-03 21:56:06 följande:

Jag tror att de flesta tonårsföräldrar komma hamna i den sitsen som du beskriver. Att barnet kommer hem och luktar alkohol mer eller mindre ung. Jag tror på bra kommunikation. Att man tar hand om sitt barn. Tar diskussionen dagen efter när barnet är nyktert och känner sig tryggt. Att själv vara nykter och kunna hämta barnen när/om de ringer och behöver/vill bli hämtade är också en trygghet för sig själv som vuxen. Man kan även ha ok relation med barnens vänners föräldrar. Det behöver inte vara mer än att man ringer och dubbelkollar om de ska sova över hos någon. I en del klasser gör föräldrarna gemensamma "kontrakt" tex vilka tider barnen ska vara hemma på vardagar och helger...
    men när de springer ute och festar då? som i dokumentären, det är nog inget ovanligt beteende, ni får kolla dokumentären som jag länkade om..den var informerande
  • korven72
    snart3barnsmamma skrev 2009-08-03 22:06:07 följande:
    svart tulpan skrev 2009-08-03 21:56:06 följande: men när de springer ute och festar då? som i dokumentären, det är nog inget ovanligt beteende, ni får kolla dokumentären som jag länkade om..den var informerande
    Man behöver inte vänta sig det värsta =)

Som jag skrivit tidigare, har du en god relation med dina barn så har du lite koll på vilka gäng de umgås i, du kan öppna upp ditt hem för filmkvällar osv så du får en relation till ungdomarna.

Det är du som vuxen som bestämmer vad ditt barn får göra. Bedömmer du att en fest är olämplig för ditt barn så måste du ju lita på dig själv. Oavsett om ditt barn blir argt och säger att alla andra får gå. (för det får dom inte)
  • Majsan70

Nej jag har inte varit särskilt orolig. Har nu två tonåringar och än så länge har min strategi lyckats. De är skötsamma och vi har ett öppet förhållande där vi pratar om allt. Inga förbud och så heller.

Har en 6 åring oxå och tack vare att det gått så bra för mina nuvarande tonåringar så är jag inte orolig för hennes tonårstid heller.

Svar på tråden Är ni föräldrar oroliga hur det blir när era barn blir tonåringar?