• beadis

Är ni föräldrar oroliga hur det blir när era barn blir tonåringar?

Jag är en mamma till tre barn, den äldsta är "bara" 7år än så länge, men kan inte sluta att oroa mig REDAN hur det kommer att bli när han växer upp och blir tonåring, all denna grupptryck...att man ska testa alkohol m.m

Hur tänker ni kring det?
    och ni som har tonåringar ni får gärna komma med era tips och ideer, hur ni gjort med detta kring alkoholen, tillåter ni att era tonåringar smakar, vad har ni för regler, är det nolltolerans?
    Kan man stoppa HELT ens tonåring att prova på alkohol, och hur gör man det?

Från en orolig mamma

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-03 21:26
    satt och tittade på denna dokumentären nyss och blev VÄLDIGT oroad av utvecklingen när det gäller våra ungas tankesätt kring alkohol

svtplay.se/v/1599505/dokument_inifran/ror_inte_min_sup_

• Svar på tråden Är ni föräldrar oroliga hur det blir när era barn blir tonåringar?
  • beadis
    Sennaboo skrev 2009-08-04 13:23:23 följande:
    Jag oroar mig inte. Tror att öppen kommunikation och tillit åt båda hållen ska hjälpa oss på vägen. För mig är nolltolerans med alkohol bara ett sätt att utsätta sina barn för hembränt och annan langning.
    så vad menar du, har du ingen nolltolerans mot alkohol?
  • beadis
    kråkanbråkan skrev 2009-08-04 15:02:33 följande:
    ja är övertydag om att min ditter kommer att bli helt vild... tyvärr... både ja och hennes far var helt galna i våra tonår.. vet inte om de är ärftlgt men ja är beredd! :0)
    på vilket sätt är du beredd, har du en plan? hur ser den ut?
    intressant och läsa, man kanske får sig tankeställare eller bra tips
  • carita1974
    snart3barnsmamma skrev 2009-08-04 17:51:48 följande:
    ja, när det gäller skolvärlden är man orolig för en hel del saker, mobbning, att de ska ha svårt för att lära sig osvVår äldsta ska börja ettan nu om 2v, så kommer ju läxor in i bilden, då får man se hur lätt/svårt de kommer att ha för lärande.
    Jo men precis...sen har han adhd...//C
  • beadis
    carita1974 skrev 2009-08-04 18:04:42 följande:
    mm...vår son har oxå lite tendenser till ADHD, vet inte om det är så, för han har inte diagnosen, men han har svårt för koncentration och kan gå upp helt i sig själv och bli extremt vild.
  • Majsan70
    carita1974 skrev 2009-08-04 18:04:42 följande:
    Då kan jag säga att min son har multipel NPF diagnos o det går förvånansvärt bra trots detta.
  • carita1974
    snart3barnsmamma skrev 2009-08-04 18:12:27 följande:
    mm...vår son har oxå lite tendenser till ADHD, vet inte om det är så, för han har inte diagnosen, men han har svårt för koncentration och kan gå upp helt i sig själv och bli extremt vild.
    ok..skönt med fler föräldrar som kämpar med det...
  • carita1974
    Majsan70 skrev 2009-08-04 18:14:05 följande:
    Då kan jag säga att min son har multipel NPF diagnos o det går förvånansvärt bra trots detta.
    Åå...vad tröstande det där lät ....det där behövde jag nog höra tror jag...har inte nån direkt att ventlera detta med så det är klart att man funderar liksom..
  • beadis
    carita1974 skrev 2009-08-04 18:33:58 följande:
    ok..skönt med fler föräldrar som kämpar med det...
    ja visst är det skönt på ngt konstigt sätt att se andra oxå ha jobbigt, man känner sig inte ensam då
  • carita1974
    snart3barnsmamma skrev 2009-08-04 18:37:32 följande:
    ja visst är det skönt på ngt konstigt sätt att se andra oxå ha jobbigt, man känner sig inte ensam då
    Nej men precis...sen känner jag heller inte många som har 3 barn heller...verkar inte vara så vanligt?....ingen av mina vänner har det..dom flesta har typ 2....och lite skillnad är det ju att ha 3...
  • beadis
    carita1974 skrev 2009-08-04 18:38:47 följande:
    Nej men precis...sen känner jag heller inte många som har 3 barn heller...verkar inte vara så vanligt?....ingen av mina vänner har det..dom flesta har typ 2....och lite skillnad är det ju att ha 3...
    jag tycker det är som natt och dag att ha två, och sen få ett till...känner mig lurad, för en del sa till oss att den tredje hänger liksom bara med, ingen större skillnad, men jag kan lugnt påstå att så var inte fallet här, det är JÄTTE skillnad, vet ifs inte om det har med åldern på barnen att göra, mellanbarnet var inte ens 2år när lillen kom.
Svar på tråden Är ni föräldrar oroliga hur det blir när era barn blir tonåringar?