• Ofir1

barn i "koppel", sele med lina

Som tvillingmamma kan jag verkligen se poängen. Däremot har vi inte haft något behov än, de får sitta i vagnen och trängas i stället.

• Ofir1
    ebben skrev 2009-08-05 13:48:26 följande:
    fast i vagnen i sele är ju en annan sak-vagnen är ju högre o barnet kan falla ner om den lutar sig! stor skillnad-i vagn har jag alltid haft fast mina.
    fast...det är faktiskt exakt samma sak. Jämför en meters fall mot en hårt trafikerad väg en meter till höger. Vad skulle du helst vilja att ditt barn hamnar i?
  • Ofir1
    ebben skrev 2009-08-05 13:53:03 följande:
    ofir1-nä,jag tycker inte det-över en så farlig gata får jag ta barnet i hand/armen. eller avstå att vara på såna gator. I vagn har ju många barnen väldigt,väldigt mycket-barn sobver i den o allt........
    Barn i singular alltså..

Det går inte att hålla kvar två små små tvååriga händer som drar åt olika håll och slänger sig ner mitt på vägen. Det går heller inte att lyfta upp två tvååringar samtidigt om de inte sammarbetar. För att lyfta upp den ena måste man t.ex. släppa den andra en halv sekund. Jag använder som sagt inte sele utan använder vagnen i stället men jag kan faktiskt inte se någon etisk skillnad på dessa två säkerhetsprylar.
  • Ofir1
    Lady Dahmer skrev 2009-08-05 22:21:40 följande:
    jag förstår tanken. (hund) -- men å andra sidan, är det inte MER kränkande (om man nu ska tala i sådana termer) för barnet att man håller det hårt i handen (när hon vill slita sig loss) eller att man till slut bär henne....?
    Håller med! När mina tvillingar (med ytte pytte små händer) drar åt olika håll är det bara att hålla i för glatta livet eftersom det skulle kunna sluta i katastrof om jag tappade dem. Jag kan tänka mig att det inte är alls bekvämt för dem. Har man två så går det inte att använa båda händerna för att fång upp utan då är det de grepp man har som man får lov att hålla.
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina