Har du överhuvudtaget sett ett barn? De är mjuka. Att ramla med en snara om halsen ger skador som inte kan jämföras med att man stryper lite försiktigt.Och om vi nu tänker oss detta scenariot. Barnet springer mot en trottoarkant och det finns mycket bilar på vägen. Barnet har fått selen om halsen. Är det bara att släppa då eller? Eller dra till och skada nacken på barnet?Hade nog varit bättre att ha uppfostrat sitt barn till att inte springa åt det hållet...
Det här är jättekonstigt att läsa. Selen består av en ryggsäck. Ryggsäckar sitter inte runt halsen. Man spänner fast den runt magen och över axlarna. Det går inte att få den runt halsen. Man hakar i en meter "koppel" i ryggsäcken på barnets rygg. Föräldern är hela tiden nära barnet, så nära att man snabbt kan lyfta upp barnet, om t.ex. en hund skulle komma springande. Jag såg att du skrev om farliga hundar som kunde komma emellan barn och förälder. Poängen med selen är att barn och förälder hela tiden är nära varandra och att barnet ändå kan röra sig fritt och aktivt.
Jag använder inte min sele så ofta då vi mest rör oss i så trygga miljöer och mitt barn håller sig i närheten av mig (och jag tycker det ser fånigt ut med sele). Men när vi har promenerat i trafiken så håller jag ettåringen i handen och har dessutom på honom selen. Det är en extra säkerhetsåtgärd.
Hemmagjorda selar kanske ser annorlunda ut, men jag beskriver den sele jag har köpt i handeln.