MetalNea skrev 2009-08-05 21:30:56 följande:
Jag förstår inte varför man skulle behöva det. Tycker det verkar vara en bättre lösning att lära barnen att inte springa omkring hur som helst i "farliga" miljöer. Som exempel kan jag ta min egen mamma (och hennes gamla kollegor) som arbetat som dagmamma. Hon hade vid ett tillfälle nio barn i olika åldrar på egen hand. Inte satt hon hemma på gården för det. Hon tog ut dom på promenader i olika miljöer och har då aldrig behövt ha koppel på ungarna. Tycker faktiskt det ser hemskt illa ut och att det tyder på lathet hos föräldrarna!!
Det handlar nog inte om lathet, ärligt talat. En aktiv ett och ett halvt-åring behöver få röra på sig. I mitt fall innebär det att jag ALDRIG kan sitta ner i till exempel en park, utan måste jaga efter. Han vägrar sitta still, det finns så mycket spännande att utforska ju! Jag kan ju inte gärna brotta ner honom på picnic-filten om han inte vill vara där, eller hur? Och inte ska han behöva sitta i sin vagn hela tiden heller. Då hade en sele underlättat mycket både för mig och för honom.
Jag jobbar som förskollärare, och det finns inte en chans i världen att jag skulle ha gått ut med ett gäng ett-två åringar i trafiken utan att de satt i vagn! Vilken tur att det inte hände någon olycka med din mammas dagbarn!