• Lady Dahmer

barn i "koppel", sele med lina

MetalNea skrev 2009-08-05 21:30:56 följande:
    Jag förstår inte varför man skulle behöva det. Tycker det verkar vara en bättre lösning att lära barnen att inte springa omkring hur som helst i "farliga" miljöer. Som exempel kan jag ta min egen mamma (och hennes gamla kollegor) som arbetat som dagmamma. Hon hade vid ett tillfälle nio barn i olika åldrar på egen hand. Inte satt hon hemma på gården för det. Hon tog ut dom på promenader i olika miljöer och har då aldrig behövt ha koppel på ungarna. Tycker faktiskt det ser hemskt illa ut och att det tyder på lathet hos föräldrarna!!
    det är skillnad på äldre barn och små barn och det är skillnad på föräldrar och pedagoger. Ungar lyder som bekant dagisfröken bättre än mamma.

Visst är trafikvett A och O. Det tycker jag är förälderns skyldighet att lära ut. Men en t.ex tvååring eller treåring kan ofta vara lite disträ, speciellt när det är mycket att titta på. Bor man t.ex i stadsmiljö så kan det rent av bli farligt.

Och jo, då kan man ju hålla handen. Men barn vill utforska. De vill inte alltid hålla handen. Och har man då en unge som gärna glömmer bort sig lite i trafiken, och som inte vill hålla handen så är väl sele en fantastisk möjlighet?!

Tycker jag iallafall.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Lady Dahmer
    olympia71 skrev 2009-08-05 22:11:13 följande:
    personligen hade jag blivit förbannad om mina barns pedagoger hade en pedagog på nio barn och gått ut i trafiken.
    verkligen! Vilket vansinne!

Vi var 4 pedagoger på 18 barn i 3-4årsåldern. De var dessutom stenhårt tränade i trafikvett.
    En person på nio? Herregisses! Som värst kan jag tänka mig 5 barn själv. (en i varsin hand, tre som håller handen och går framför mig) Men då blir det stressigt.
  • Lady Dahmer
    nollåtta skrev 2009-08-05 22:19:31 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-08-05 22:04:10 följande: Sant. Jag bor precis vid en av Stockholms mest trafikerade gator, det är ett himla sjå att få dottern still när vi ska gå över, jag är livrädd att hon ska slita sig och bli överkörd. Det slutar oftast med att jag får bära henne istället. Men ändå, det tar mot att köpa en sele, känns bara... fel. Som om hon vore en hund eller nåt.
    jag förstår tanken. (hund) -- men å andra sidan, är det inte MER kränkande (om man nu ska tala i sådana termer) för barnet att man håller det hårt i handen (när hon vill slita sig loss) eller att man till slut bär henne....? (bara en tanke)

Min unge är ju bara 15 månader så jag har ingen erfarenhet av just det här. Inom förskolan har vi ju inga koppel, men å andra sidan så är det en enorm skillnad på mamma och en pedagog. (ungar tenderar att vara mer lydiga med oss fröknar)
  • Lady Dahmer
    nollåtta skrev 2009-08-05 22:30:35 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-08-05 22:21:40 följande: Hehe, ja på förskolan går dom på utflykter och alla barnen är så fina och lugna och vi ba "eh okej, vår lilla orkan också?" Jag brukar försöka förklara för henne att " bilarna är hårda och det gör ont och bli träffad, man måste gå försiktigt och titta ordenligt och hålla mamma i handen" och det är spännande en stund men sen så ser hon något kul och då vill hon inte längre. Oftast stannar hon mitt på övergångsstället och vill vinka åt bilarna, och jag får panik och ser hur den gröna gubben börjar blinka och då slänger jag upp henne i famnen istället. Shit, vi kanske borde flytta. Jag kommer aldrig våga låta henne gå ensam här.
    jo, vi planerar att flytta ifrån den här hålan (sthlm) så snart vi kan. Vi älskar att bo här, men nu när man har barn så har perspektivet ändrats.
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina