barn i "koppel", sele med lina
MetalNea skrev 2009-08-05 21:30:56 följande:
Jag förstår inte varför man skulle behöva det. Tycker det verkar vara en bättre lösning att lära barnen att inte springa omkring hur som helst i "farliga" miljöer. Som exempel kan jag ta min egen mamma (och hennes gamla kollegor) som arbetat som dagmamma. Hon hade vid ett tillfälle nio barn i olika åldrar på egen hand. Inte satt hon hemma på gården för det. Hon tog ut dom på promenader i olika miljöer och har då aldrig behövt ha koppel på ungarna. Tycker faktiskt det ser hemskt illa ut och att det tyder på lathet hos föräldrarna!!Visst är trafikvett A och O. Det tycker jag är förälderns skyldighet att lära ut. Men en t.ex tvååring eller treåring kan ofta vara lite disträ, speciellt när det är mycket att titta på. Bor man t.ex i stadsmiljö så kan det rent av bli farligt.
Och jo, då kan man ju hålla handen. Men barn vill utforska. De vill inte alltid hålla handen. Och har man då en unge som gärna glömmer bort sig lite i trafiken, och som inte vill hålla handen så är väl sele en fantastisk möjlighet?!
Tycker jag iallafall.