barn i "koppel", sele med lina
Tidigare har jag tyckt att det sett lite illa ut. Men efter att ha funderat lite så är det väl egentligen inte sämre än att tvinga ett barn att sitta i vagn? Att spänna fast ett protesterande barn i en sele i vagnen ser inte heller bra ut eller? Vi var på Liseberg i veckan med våra barn, 2,4 och 6 år gamla. Tvååringen är helt sjövild och var således tvungen att sitta i vagnen mest hela dagen för att inte springa iväg. Om man håller honom i handen så får man hålla jättehårt för att han inte ska slita sig loss och håller man för hårt så biter han så att man släpper. Det känns inte bra att hålla ett barn stenhårt i handen heller för den delen. Då slog det mig att en sån där ryggsäck med svans inte hade varit fel för då hade han kunnat gå omkring och jag kunde hållt honom i alla fall, utan att slita i armen. Han hade fått röra på sig, trots alla tusen människor. Han hade kunnat gå själv i köerna. Testade det flera gånger men eftersom han är liten och jag stor hade jag ingen chans att hänga med honom när han klättrade ut genom staketet.
Vi kanske i stället skulle låtit bli att åka till Liseberg eftersom det inte är det optimala för en tvååring med stort rörelsebehov, men samtidigt så är det mycket uppskattad av våra stora barn (som nästan alltid får anpassa sina aktiviteter efter lillebror). Hade jag tänkt efter innan så hade jag nog köpt en såndär apa...