Suzisuze skrev 2009-08-06 20:25:12 följande:
Jag ser sällan barn i koppel. tur är väl det....Förskolor i Malmö ( vill inte generalisera, men har sett åtminstone 50 tal olika ) , som är sveriges 3 e största stad, de använder inte sele. Och då är det 3 -4 vuxna på 10 barn....eller fler.Hur funkar det då?!Min dotter var vild...med betoning på VILD. Gick när hon var 9 månader och med en stor gata/huvudled som granne gäller det att vänja barnet vid att hålla handen när man går. De får gärna gapa, skrika, gråta- men de lär sig. Och då behöver man inte hålla i handen så att det gör ont! Sele är för vovvar , tycker jag.ps- Och vilken bra motion att jaga sitt barn, om det så behövs, bara nyttigt ps 2- Statistiskt sett blir nog 1 barn på 1000000 överkörda pga " icke sele bärande".
Min mellan dotter lyckade med ett av sina berömda försvinna trick även på dagis och gissa tre gånger om dom var oroliga när dom inte hittade henne på en stund.
Hålla handen trots protest är säkert jättebra om man bara har ett barn och inte flera för man måste hålla dem också under uppsikt vilket inte funkar så bra när en kräver allt.
ps1- Nej det är inte varken roligt eller nyttigt när en bara drar iväg och man står med två andra barn som man inte bara kan släppa.
ps2- Nej jag vill inte att min dotter ska bli just den på 1000000 som blir överkörd.
Har du en aning om hur hemskt det är när man inte kan se sitt barn och man ska börja leta, var börjar man...........
Jag hittade min dotter UTANFÖR ikea en gång och då var vi ändå två vuxna som hjälptes åt att hålla koll på henne men hon lyckades ändå försvinna, så vissa barn behöver både sele och vimpel på huvudet.