• Erika Ö

barn i "koppel", sele med lina

puss skrev 2009-08-06 15:07:14 följande:
    och vad fan är det för dag? enåttåndelsdagen?
    Åhh herregud!! Var det så svårt att förstå att det var 18-årsdagen som menades?

Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden men jag röstade iaf på alt. 1... jag tycker det ser helt galet ut när folk är ute och går med sina barn i selen. Det värsta jag sett är när vi stog på en parkering och en förälder lyfter ut sitt barn på gräsmattan brevid (barnet har sele på sig) barnet får gå omkring lite på gräsmattan sen lyfter föräldern in barnet i bilen igen... precis som att rasta hunden! det är iofs den enda gången jag sett någon ha sele på sitt barn och fick verkligen ingen bra syn på det hela! Det är ett barn ingen hund!

Men vi tycker alla olika och det är säkert praktiskt med ett sele men hur långt bort kan barnet gå egentligen? Hur lång är "linan"? Risken med ett sele är att föräldern vänder sig om och barnet kan skada sig på "linan". Jag skulle hur som helst inte lämna mitt barn utan uppsikt och varför behöver man då ett sele? Det är ju inte så att man inte hinner ikapp en 2 åring..?
  • Erika Ö
    puss skrev 2009-08-06 15:19:06 följande:
    ditt barn, ok ingen match när man har bara ett. och att det värsta du har sett är en unge på en gräsmatta är ju, ja enbart märkligt.och man har inte taggtråd som lina. verkar som om du inte riktigt är med  i hissen här.
    haha ja inte var det problem med att ett barn var på en gräsmatta... du kanske inte kan läsa ordentligt vad man skriver? Om barnet hade vart på gräsmattan utan "koppel" så hade jag inte reagerat.. men nu var det precis som om pappan löft ut sin hund och rastade den.. och på en helt öppen gräsmatta... wow jobbigt att springa ikapp barnet om det skulle springa åt nåt håll.. han hade dessutom bara ETT barn! Varför har man sele i en sån situation undrar jag?

Ja det var ju inte direkt att jag menade att den är vass... stryprisken då? det rekonenderas tom att napphållaren inte får vara för lång för att barnet kan dra det runt halsen... vad är då inte ett koppel!? Dom kan lätt dra det runt halsen och snubbla och strypas!

Jag sa också att alla får göra precis som dom vill men jag tycker iaf att det ser sjukt ut..
  • Erika Ö
    puss skrev 2009-08-06 15:25:58 följande:
    jaha du undrar det. det kanske finns nån anledning du inte känner till?? och stryprisk haha, fet chans. låter oerhört korkat.
    Ja det kan säkerligen finnas anledningar som man inte känner till.. det finns det med det mesta! Man kan aldrig veta vad en okänd människa lever för liv.. men jag måste fortfarande så säga att det ser sjukt ut. Jag sa bara min åsikt och behöver inga mothugg på det tack!

Ja men kan man vända huvudet bort och dom hinner springa iväg när dom är lösa så kan dom likaväl dra kopplet runt halsen när dom leker och snubbla och strypa sig.. det finns risker med allt här i livet.
  • Erika Ö
    Black roses skrev 2009-08-06 15:34:32 följande:
    Ursäkta mig, men vet du hur lång tid det tar att strypa en människa?? O när du vet det, skulle du låta barnet hänga så länge i änden på selen/kopplet??
    Nej jag har aldrig vart med när någon stryps så jag vet inte det... men hur som helst så kan barnet fastna i kopplet och skada sig! Leker era barn med cykelhjälm på också?

Det jag menar är som "Scratchy" skriver att det kan medföra vissa risker. Det är som med allt.. man får välja mellan saker hela tiden.. saker kan ta bort risker men också skapa nya risker!

Jag tycker tråden har spårat ur lite.. det är otroliga påhopp överallt! Varför kan bara inte folk få tycka som dom vill!?
  • Erika Ö
    Ess skrev 2009-08-06 15:34:51 följande:
    Nä det har du rätt i, bäst att kolla om BB har öppet så jag kan lämna tillbaks dem.
    hahahaha ja det finns många "moralföräldrar" som säger till punkt och pricka hur det ska vara annars är man inte värd att ha barn tydligen...
  • Erika Ö

Hadlade inte tråden om hur det ser ut med sele/koppel??? Det kanske är praktiskt för vissa men JAG tycker personligen att det ser helt fel ut!

Vissa solhattar ser ju otroligt fula ut men dom är fortfarande praktiska... jag trodde tråden handlade om hur det ser ut inte vad selet/kopplet är bra för?

• Erika Ö

Alternativen man hade att välja på var:

ser fel ut!! psykomorsa!

ser vettigt ut, men jag vill inte ha det

ser vettigt ut, jag vill ha det

Alla alternativ börjar med "ser" vilket jag iaf tolkade som vad man anser det ser ut med koppel. Man kanske hade kunnat formulera det hela lite annorlunda om man nu vill ha reda på vad folk tycker det är för praktiskt med koppel..

som sagt så är koppel på barn inte något som jag ser värst positivt på i dagens läge men vem vet jag kanske tycker det är en otroligt sak senare i livet. Och då får det faktiskt se helt galet ut! Huvudsaken är väl att man trivs med de val man själv gör!

• Erika Ö
    Bobbenn skrev 2009-08-06 17:45:20 följande:
    www.barntrygghet.se/visa_produkt.asp?t=2%2Din...
    Jag hade faktiskt inte en aning om att det fanns såna selen! Jag tror att jag har fått en negativ bild av selen/koppel pga den pappan jag såg med sitt barn. Han hade mer som en linan av nåt slag och det såg bara allmänt konstigt och fel ut! Dom där selena var ju riktigt gulligt! Tack för den länken =) Självklart skulle jag ha läst på mer innan jag uttalade mig men jag gick på den uppfattning som jag fått av det lilla jag sett.

Det där är inte heller något "koppel" det är ju faktiskt svansen man håller i ;)

Däremot kan jag stå fast vid att det känns lite fel med koppel på barn men jag fick absolut en bättre syn iaf =)
  • Erika Ö

Får jag bara fråga en sak till er som använder selen med lång lina.. om ni går på stan och barnet springer iväg, fäller ni inte folk med linan? Den måste ju trassla in sig överallt? Jag skulle helst inte vilja gå på stan med ett barn som far runt med en lång lina som folk fastnar i.. hur gör ni då?

Jag är helt ny på denna fronten och är gärna öppen för att lära mig mer om sele/koppel trots att jag har en rätt negativ syn på att ha barn i koppel.

Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina