Inlägg från: amomentlikethis |Visa alla inlägg
  • amomentlikethis

barn i "koppel", sele med lina

Ser vettigt ut tycker jag. En förälder som gör det som är bäst för sitt barn

Själv så ska sonen min få börja ha sele på sig när vi är ute och han inte åker vagn längre. Han brukar rata vagnen lite mer nu, så det dröjer nog inte länge till innan jag beställer hem en sådan.

Tilläggas ska väl att min son har autism och det är för hans egna säkerhets skull jag sätter på honom en sele. Han är i sin egna värld, ser inte bilar, hör inte vad man säger, är extremt rymningsbenägen m.m. så för hans skull så ska han ha en sele på sig.
    Så får han gå och lillasyster åka vagn själv

• amomentlikethis
    Glamrockare skrev 2009-08-06 18:23:00 följande:
    kan säga de behöver inte vara autistiska för att vara rymningsbenägna, helt upptagna med sitt för att märka av trafik osv. min son fram tills för bara ngn månad sedan var rymningbenägen o helt orädd.
    klart dom inte behöver, men det är så mycket mer som kommer med autismen som inte kommer med ett normalstrt barn. Ditt barn kan säkert sitt namn och lussnar efter det, eller? det gör inte mitt barn. han kommer _aldrig_ när man ropar på honom, för han är i sin egna värld. I dagsläget är han som rainman om du sett den filmen.
  • amomentlikethis
    Glamrockare skrev 2009-08-06 18:23:59 följande:
    vad jag menar med det var att jag förstår att man vill ha sele o ännu mera så ifall barnet har en sjukdom som gör det ännu svårare för dem att förstå faror.
    Självklart har alla rätt att ha sitt barn i sele, även om barnet är normalatört för som du skrev så finns det barn som kan behöva det ändå även om barnet inte har ett funktionshinder.
  • amomentlikethis

fam kaos skrev 2009-08-06 19:53:46 följande:

Fast även autism kan variera stort. Jag känner en nioårig tjej med högfungerande Asperger som är betydligt lugnare och enklare än vad många jämnåriga "normala" barn är. Föräldrar till barn med autism har det inte automatiskt jobbigare med sina barn än vad föräldrar till "normala" barn har.
    jo, faktiskt så har vi det mer eller mindre, annars skulle det knappast kallas funktionshinder. nu finns det ju olika sorters diagnoser inom autism men den 9-åriga tjejen har är ju den milda formen. autism är bra mycket värre än asperger-enligt mig.
    exempelvis så gissar jag att tjejen lyssnar till sitt namn, kan prata och man kan föra en dialog med henne även om den kan se annorlunda ut. Inget av detta kan jag göra med mitt barn. han förstår inte sitt namn, fattar inte när jag säger att maten är klar m.m. Han är uppe i det blå _hela_ tiden.
    Kommer det fortsätta som det är idag så hamnar han med _stor_ sannolikhet på ett boende sen när han är gammal nog för det. Så visst fan är det jobbigare än att ha ett normalstört barn. Självklart finns det de normalstörda som är mer krävande dom med. Men nu var det min son jag pratade om och han ÄR väldigt krävande vad det gäller uppsikt, mycket mer än vad hans normalstörda kusin behöver som är i samma ålder.
  • amomentlikethis

fam kaos skrev 2009-08-07 18:14:43 följande:

Fast nu pratar jag om rent generellt, inte dig personligen. Aspergers är en form av autism så hon har Autism precis som ditt barn.Man kan som jag skrev inte säga att föräldrar till barn med Autism AUTOMATISKT har det jobbigare än föräldrar till "normalstörda" barn för det stämmer inte i alla fall.Min son utreds även han för någon form av Autism och det de är inne på är Infantil Autism som är en något ovanlig och väldigt krävande form av Autism, men jag skulle ändå inte våga mig på att säga att vi har det jobbigare med honom än ALLA andra föräldrar till "vanliga" barn har det med sina.
    jag vet vad infantil autism är, precis samma som min son är under utredning för.
  • amomentlikethis

fam kaos skrev 2009-08-08 12:11:59 följande:

Du ser, alla upplever det olika. Jag vet många vars barn benämns som normala som har det mycket jobbigare med sina barn när det komemr till en del saker.För Autism är långtifrån bara negativt, de barnen har även en del fördelar som inte "normala" barn har.Det skulle enbart kännas jobbigare, iallafall för mig, om jag gick och intalade mig att jag hade det värst och jobbigast i hela världen.
    precis, alla upplever det olika, för jag upplever det inte alls som dig vad det gäller autismen.
    I min vardag är det skitjobbigt med hans autism medans du upplever att i din vardag är det inte det. Men som sagt så är vi alla olika och tur är väl det
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina