• Luddvar

barn i "koppel", sele med lina

Jag har alltid föredragit att lära mina barn vart de får springa och vart man måste gå. Inga problem med nån av mina fyra. Jag skulle aldrig satt ett koppel på dem och jag tycker det ser slappt ut de få gånger jag sett föräldrar som har det. Men då kan ju föräldrarna slappna av och prata ostört i sin mobil och ändå ha koll på ungen . Fiffigt...?

Barn ska inte få göra allt de vill, vissa saker är de för små för och att låta en unge gå på bryggan i sele skulle jag aldrig göra. Mina barn får gå på bryggan i MITT sällskap och OM de håller mig i handen alternativt går försiktigt. Annars har de inte på bryggor att göra. Vissa är då för rädda att ta konflikter och att säga nej..

• Luddvar
    Ailie skrev 2009-08-08 12:52:13 följande:
    Jag har ett koppel till barn, sele å allt.. men jag har inte behövt använda det. Men om man skulle ha ett barn som VÄGRAR sitta i vagn, och bara tokspringer och sele funkar bra om h*n går bredvid vagnen så är detta en enorm säkerhet tycker jag. (Tex vid mycket trafik och folkmassor) Speciellt om man har ett till barn som sitter i vagnen (spädbarn exempel) Jag kan förstå att vissa behöver detta hjälpmedel, och om barnet är nöjd, varför inte!! Folk som tycker detta är en idiot grej har och vet inte hur en vardag kan se ut för någon annan. TÄNK innan ni talar. Tala är silver, tänka är guld!
    Alla som inte använder sele har INTE lugna, snälla barn som inte vill springa hit och dit men i stället för att slappa med en sele kanske man kan visa sina barn hur det ska gå till och om barnen är så små att de rusar blint och inte ens kanske förstår att trafik är farligt kanske de ska sitta i vagn.
    Jag har haft syskonvagn och om den lite äldre inte gått bredvid min vagn utan försökt rusa iväg har jag satt barnet i vagnen TROTS protester. Det tar inte så många gånger innan de fattar att de måste gå lugnt bredvid vagnen om de vill gå..
  • Luddvar

Sara K skrev 2009-08-08 13:30:49 följande:

Fast det kan ju faktiskt vara så att man själv tycker det är trevligt att gå på bryggan i en hamn, TROTS att barnet inte har den förmågan ännu att lyssna alt. gå försiktigt/hålla handen. Som vuxen människa väljer jag ibland att göra saker som jag tycker är mysigt, och om då selen är ett bra hjälpmedel för att jag ska kunna uppleva en lugn och bekväm stund, med säkra barn, så är det ett bra alternativ tycker jag (eller borde jag stannat hemma?). Skönt att du aldrig haft problem med dina 4 underverk. Bara att gratulera.
    Mina fyra små underverk. Oj då.
    Jag tror förstås att det är många fler än jag som lyckats klara sina busiga barn utan att koppla dem.

Du var alldeles ensam vid bryggan, bara du och barnen? Ingen annan vuxen som kunde hållt i handen eller burit? Du gör som du vill men jag tycker ändå att det ser slappt ut med koppel på barn. OCH jag har till och med rätt att tycka det.
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina