ragatan skrev 2009-08-07 10:30:47 följande:
Är det bara antingen eller? Barn med sele/koppel får röra på sej, hela tiden. Barn utan sele/koppel sitter stilla i vagnen, hela tiden, alltjämt.Det finns säkert barn som för sin egen skull behöver sele/koppel i vissa situationer. Eller föräldrar som pg av olika orsaker behöver använda sele/koppel på sina barn, ex synnedsättning osv.Men det stora flertalet barn dör inte av att sitta i vagnen under tiden man uträttar ärenden i tätbefolkade städer, går efter högt trafikerade gator eller efter farliga stigar. De allra flesta barn har (förhoppningvis) tillfälle och möjlighet att röra sej fritt utomhus tillsammans med vuxna/under uppsikt av vuxna tillräckligt många timmar för att överleva en stund i vagn. Och hur långt orkar ett barn som behöver använda vagn gå? Mina barn slutade helt med vagn strax före de var 4 år och då klarade de av att gå på stan några timmar, samt att hålla mej eller sin pappa i handen utan att sticka iväg. Men före det fick de sitta i vagnen om vi måste ner på stan.Varför är de så hemskt att lära barn att hålla koll på sina föräldrar och att inte springa bort? Det är väl som att lära barn att äta med bestick, uträtta behov på toaletten, sova i sin säng, visa hänsyn och ta ansvar?
Varför är det så hemskt att lära barn att hålla koll på sina föräldera o att inte springa bort?
skojar du med mig nu!!! snälla säg att du driver med mig!!! tror du verkligen att du är den ända som försöker lära dina barn detta *skrattar så jag får ont i magen*
Ifrån det att min son var ca 2 år 3-4 månader alltså sedan juli/augsti förra året har han varit i värsta trots åldern (nu använde vi inte ngn sele på honom just då men hade behövt) vi tjata o prata om att inte springa bort/iväg varje dag flera ggr om dagen både innan trotet börja o efter o under men det är inte förens nu för ca 1-2 månader sedan som trotsen börja släppa som han faktiskt lyssnar.
Barn är barn, förstår du inte det, vad då farligt, vad då bli påkörd av en bil jaha gör det ont som när jag slår knät för att man försöker rellatera det till ngt för att säga du dör betyder jack shit!!!!
min son har sprungit ut 2 ggr i sitt liv i en trafikerad gata första gången det hände, var i början av trotsåldern o den andra nu i april då hans bror precis fötts. Förstår du hur det känns när man försöker gå ut med sina barn o gör allt i sin makt för att de skall ha det bra o kunna gå själva o få leka o de bara hux flux får för sig ngt. Nu var ingen av gatorna värsta lederna utan strax utan för vårat område men där kör både bilar, bussar o lastbilar med jämna mellanrum.
När han börja gå vid 10.5 tror du verkligen då att en knapp 1 åring fattar fara vatten, bilar, höjder o gud vet allt tror du verkligen det?
om det handla om att barn bara skall få gå när man är i skogen eller i en lekpark så hade min son aldrig fått gått mellan 1 års ålder o nu i princip o han älskar o gå.
O du undrar också ett barn som måste sitta i vagn hur långt orkar de gå, ja min son gick en naturrunda med oss förra sommaren strax över 2 år var han då o gick 6 av 8 km helt själv. Idag som 3 åring kan vi gå ut o gå i skog o mark i flera timmar utan några som helst problem. Han har bara åkt vagn sedan han var 2 år för att vi har tvingat honom vid ngr enstaka tillfällen han vill o kan gå själv o om vi verklgien inte måste (vilket vi inte måste längre) så sätte vi honom inte i vagn.