• Glamrockare

barn i "koppel", sele med lina

min äldsta son började gå när han var 10.5 månader o utan sele hade han fått sitta i vagn tills han blev typ 2.

hur fan kan man föredra att hindra ett barn som vill gå att gå säkert o istället tvinga dem att sitta i vagn. det är sjukt om ngt!!! 

Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • Glamrockare
    frux skrev 2009-08-06 15:19:00 följande:
    Är det stor skillnad att ha barnet i sele och ett koppel- mot att ha dem fastspända i vagnen??? Eller att hålla dem hårt i handen för att de inte ska smita?
    det undrar jag också....man har två val när man har små barn som går o gänra vill gå. sele eller sitta i vagnen under tvång o då med sele på så vad är skillnaden?

våran son ogillade sedan han kunde gå att åka vagn ja visst om han blev trött så trött att han stupade ja visst eller ville sova men inte annars.

konstigt med människor som har så mkt åsikter om saker o ting men inte har ngn bättre lösning på ett problem.
    Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • Glamrockare
    Scratchy skrev 2009-08-06 15:58:22 följande:
    Jo, men min poäng är (som tidigare) att ett barn naturligt sett inte är galet. Det kan bli det, absolut, men det är inget som händer av sig själv. Man kan uppfostra barnen från början, så slipper man problemen sen.
    galet men herre gud vad är det för barn du har sitter de fint på en stol eller på ett golv precis hela tiden, upptäcker inte de världen går springer omkring vill röra vid saker o förstår inte vad bilar, vatten osv är för ngt.

de kan springa rakt ut i en gata på ett navs eller ramla i vattnet ifrån en brygga vad som, jag har varit med om det förstnämnda o jag kan lova dig att det inte är särskilt trevligt varken för mig som förälder eller den stackars bilförare som tur är kommer en bra bit ifrån o hinner se allt i god tid.
  • Glamrockare

schratchy:

*gap skrattar* uppfostra, ursäkta mig men har du barn över huvudtaget? för det är oftast barnlösa personer som säger så nämligen. Tror du verkligen att bara du uppfostrar o att vi andra skiter i den biten.

Min son som var den som sprang ut i en trafikerad gata var 2 år när han gjorde det o det var en lek för honom jag försökte locka o pocka o bara gå emot honom men han bara rusade, hur mkt jag en bad eller blev arg eller bara pratade i normal ton med honom fortsatte han springa o bara skrattade.

förstår du hur farligt o hemskt det är att uppleva?

vad då uppfostra tror du jag lärt honom att göra så eller att jag inte försökt lära honom att han inte får springa iväg eller att bilar är farliga o gud vet allt. Vad i helsike tror du att man gjort?`

men som ngn annan sa barn är impulsiva de vill upptäcka o de lyssnar inte alltid för de förstår inte bättre, de agerar för att de lever i nuet o i en mkt skyddad miljö där aldrig ngt ont händer o vad är ont, vad är döden osv.

• Glamrockare
    amomentlikethis skrev 2009-08-06 18:15:23 följande:
    Ser vettigt ut tycker jag. En förälder som gör det som är bäst för sitt barn Själv så ska sonen min få börja ha sele på sig när vi är ute och han inte åker vagn längre. Han brukar rata vagnen lite mer nu, så det dröjer nog inte länge till innan jag beställer hem en sådan.Tilläggas ska väl att min son har autism och det är för hans egna säkerhets skull jag sätter på honom en sele. Han är i sin egna värld, ser inte bilar, hör inte vad man säger, är extremt rymningsbenägen m.m. så för hans skull så ska han ha en sele på sig.Så får han gå och lillasyster åka vagn själv
    kan säga de behöver inte vara autistiska för att vara rymningsbenägna, helt upptagna med sitt för att märka av trafik osv.

min son fram tills för bara ngn månad sedan var rymningbenägen o helt orädd.
  • Glamrockare
    Glamrockare skrev 2009-08-06 18:23:00 följande:
    kan säga de behöver inte vara autistiska för att vara rymningsbenägna, helt upptagna med sitt för att märka av trafik osv. min son fram tills för bara ngn månad sedan var rymningbenägen o helt orädd.
    vad jag menar med det var att jag förstår att man vill ha sele o ännu mera så ifall barnet har en sjukdom som gör det ännu svårare för dem att förstå faror.
  • Glamrockare

En annan sak som vi har också som vi använder är ett avståndslarm kaaaanon bra i folk massor. det kan man ställa in på 3-50 m.

• Glamrockare
    Anna81 skrev 2009-08-07 09:43:34 följande:
    har bara läst ts.. men jag tycker att det är helt sjukt. >Förstår inte varför man vill ha sitt barn i koppel som en hund.
    så vad föreslår du att man gör? snälla säg mig ett barn som uppenbarligen är för liten för att inse faror som kan gå vad gör man?

har dem i vagn o förbjuder dem ifrån att delta i världen o gå, min son gick ifrån 10,5 månad o hatade vagnen efter det att han kunde gå.

snälla du som verkar sitta inne med alla svaren eftersom det ser så jävligt ut o jag behandlar mina barn som hundar vad skall jag göra!!
  • Glamrockare
    KottensPappa skrev 2009-08-07 09:56:19 följande:
    Eller: Varför skulle man vilja ha sitt barn ständigt sittande i vagnen som en apa i en bur när de egentligen vill rör på sig? 9 av 10 som förfasas över detta verkar inte tänka längre än näsan räcker...
    WORD!!!
  • Glamrockare
    ragatan skrev 2009-08-07 10:30:47 följande:
    Är det bara antingen eller? Barn med sele/koppel får röra på sej, hela tiden. Barn utan sele/koppel sitter stilla i vagnen, hela tiden, alltjämt.Det finns säkert barn som för sin egen skull behöver sele/koppel i vissa situationer. Eller föräldrar som pg av olika orsaker behöver använda sele/koppel på sina barn, ex synnedsättning osv.Men det stora flertalet barn dör inte av att sitta i vagnen under tiden man uträttar ärenden i tätbefolkade städer, går efter högt trafikerade gator eller efter farliga stigar. De allra flesta barn har (förhoppningvis) tillfälle och möjlighet att röra sej fritt utomhus tillsammans med vuxna/under uppsikt av vuxna tillräckligt många timmar för att överleva en stund i vagn. Och hur långt orkar ett barn som behöver använda vagn gå? Mina barn slutade helt med vagn strax före de var 4 år och då klarade de av att gå på stan några timmar, samt att hålla mej eller sin pappa i handen utan att sticka iväg. Men före det fick de sitta i vagnen om vi måste ner på stan.Varför är de så hemskt att lära barn att hålla koll på sina föräldrar och att inte springa bort? Det är väl som att lära barn att äta med bestick, uträtta behov på toaletten, sova i sin säng, visa hänsyn och ta ansvar?
    Varför är det så hemskt att lära barn att hålla koll på sina föräldera o att inte springa bort?

skojar du med mig nu!!! snälla säg att du driver med mig!!! tror du verkligen att du är den ända som försöker lära dina barn detta *skrattar så jag får ont i magen*

Ifrån det att min son var ca 2 år 3-4 månader alltså sedan juli/augsti förra året har han varit i värsta trots åldern (nu använde vi inte ngn sele på honom just då men hade behövt) vi tjata o prata om att inte springa bort/iväg varje dag flera ggr om dagen både innan trotet börja o efter o under men det är inte förens nu för ca 1-2 månader sedan som trotsen börja släppa som han faktiskt lyssnar.

Barn är barn, förstår du inte det, vad då farligt, vad då bli påkörd av en bil jaha gör det ont som när jag slår knät för att man försöker rellatera det till ngt för att säga du dör betyder jack shit!!!!

min son har sprungit ut 2 ggr i sitt liv i en trafikerad gata första gången det hände, var i början av trotsåldern o den andra nu i april då hans bror precis fötts. Förstår du hur det känns när man försöker gå ut med sina barn o gör allt i sin makt för att de skall ha det bra o kunna gå själva o få leka o de bara hux flux får för sig ngt. Nu var ingen av gatorna värsta lederna utan strax utan för vårat område men där kör  både bilar, bussar o lastbilar med jämna mellanrum.

När han börja gå vid 10.5 tror du verkligen då att en knapp 1 åring fattar fara vatten, bilar, höjder o gud vet allt tror du verkligen det?

om det handla om att barn bara skall få gå när man är i skogen eller i en lekpark så hade min son aldrig fått gått mellan 1 års ålder o nu i princip o han älskar o gå.

O du undrar också ett barn som måste sitta i vagn hur långt orkar de gå, ja min son gick en naturrunda med oss förra sommaren strax över 2 år var han då o gick 6 av 8 km helt själv. Idag som 3 åring kan vi gå ut o gå i skog o mark i flera timmar utan några som helst problem. Han har bara åkt vagn sedan han var 2 år för att vi har tvingat honom vid ngr enstaka tillfällen han vill o kan gå själv o om vi verklgien inte måste (vilket vi inte måste längre) så sätte vi honom inte i  vagn.
  • Glamrockare
    emajk skrev 2009-08-07 12:19:53 följande:
    Och jag förstår inte varför man ska ha hund i koppel Funkar ju bra utan när man lägger manken till, men just det, det ska man ju inte behöva göra. Samma gäller min dotter, har inte behövt sele på henne och hon har förstått allvaret i min ton när jag begränsat hennes ev. farliga eskapad. Lägg manken till och slipp sele. Det är verklig frihet.
    o du menar att det bara är du som lagt manken till?
  • Glamrockare
    Epona skrev 2009-08-07 13:00:13 följande:
    Jag har velat haft en sele på min son från det att han fyllde 1 år. Nu är han 3 år och jag skulle fortfarande behöva sele. Anledningen till att jag inte köpt nån är just för alla spydiga kommentarer man skulle får. När vi är ute så måste vi hålla handen hela tiden för skulle vi släppa så är risken stor att han drar iväg.
    jag rekomenderar avståndslarm det ser ingen o ger en viss säkerhet iaf kanske inte runt trafik men bland mkt folk.
  • Glamrockare
    emajk skrev 2009-08-08 09:39:47 följande:
    Har kanske stor manke men på många inlägg tycks sele är enda alternativet till att sitta i vagn. Sele borde vara sista utväg.
    oh varför skall det vara en sista utväg? vad är det för fel elller skadligt med sele? nämligen absolut ingenting
  • Glamrockare
    emajk skrev 2009-08-08 15:30:32 följande:
    Det är attityden som bekväm förälder med förevändning att man vill ha säkra barn utan någon som helst självkritik som jag vänder mig emot. Jag har förklarat exempel på när det är bra att vara utan sele men i och med att ni enbart ser livet utifrån era ögon som föräldrar ser ni inte värdet av att försöka lösa saken utan hjälpmedel i första hand.
    jag fårgar fortfarande vad problemet med sele är o varför det bara skall vara i värsta fall grej?

är det ända sättet att lösa som du ser det ev. problem på ditt sätt. personligen ser jag ingen anledning att ödsla en massa tid varje gång med en 1.5 åring istället för att ha roligt.

Ex. nej gör inte så, spring inte där, akta dig, så får du inte göra, gå här, gå inte där, akta bilarna, akta vattnet.

man som förälder säger nej, gör inte så, akta det, gå inte där osv alldelles för mkt. Selen är ett hjälpmedel för barn att de skall slippa överdrivet mkt tjat o domdering och sedan när barnet är såpass stort att man kan tala med dem MER kan man göra det.

Sedan ja givetvis kan man skjuta in vilket de flesta gör medans selen är på att " ja du greta där är vatten o där kan man inte bara gå raktut".

Man skall akta sig för det du gör att sätta sina egna metoder på pedistal o tro att det bara finns ett rätt sätt att göra saker på.

Jag föredrar mina barn levande o ev i sele 2 månader längre en döda o springandes som dammtussar i vinden.
  • Glamrockare
    emajk skrev 2009-08-09 08:16:13 följande:
    Du har inte lyssnat något och har inte förstått något av det jag skrivit, därför skriver du åter dessa anledningar. "Ex. nej gör inte så, spring inte där, akta dig, så får du inte göra, gå här, gå inte där, akta bilarna, akta vattnet. man som förälder säger nej, gör inte så, akta det, gå inte där osv alldelles för mkt. Selen är ett hjälpmedel för barn att de skall slippa överdrivet mkt tjat o domdering och sedan när barnet är såpass stort att man kan tala med dem MER kan man göra det."Jag har skrivit att när man låter barn tex falla över kanten på bryggan och hålla i handen, låta barnet falla ur matvagnen och ta emot, låta barnet nudda det som är varmt så ger man barnet en chans att lära sig att det är farligt och obehagligt och man behöver sen inte säga flera gånger. Jag har extra noga förklarat att det är just därför barnet vet att den info du ger kommer stämma snarare än att säga en massa nej som barnet ska testa. Det blir en bonuseffekt och man har ett barn som börjar lyssna på sina sinnen. Det kan också ske med sele men jag tycker oftast att det är onödigt och mest bekvämt för föräldern. Förstår du bättre nu?
    så jag skall lägga sonens hand på en varm platta, slänga honom i sjön o kasta honom framför en bil o sedan behövs inte diskusionen mer menar du?

nä det behövs den verkligen inte för antingen är han död eller så har soc tagit honom ifrån mig.
  • Glamrockare
    Black roses skrev 2009-08-09 10:43:49 följande:
    Vet du.. Du slog just huvudet på spiken...
    I have my moments!
  • Glamrockare
    emajk skrev 2009-08-09 11:29:50 följande:
    Stackars era barn med den mycket underliga uppfattningen vad omvärlden meddelar er.
    stackars dina barn som blir slängda i vattnet, får handen lagd på heta föremål....kasta för guds skull inte sten när du sitter i glashus.

o igen hur kommer det sig att ditt sätt är det ända rätta?
  • Glamrockare
    MassiiMotoo skrev 2009-08-09 11:38:37 följande:
    Jag tycker det ser fel ut. Men om andra vill använda det, fine. Jag skulle inte kunna använda ett koppel på mitt barn nej
    koppel??? vem använder det till barn eller hundar nu för tiden....det heter SELE o som sagt inte ens hundar har halsband o koppel längre utan SELE.

barn har SELE inget annat, precis som de har hjälm, säkerhetsbälte i bil o gud vet allt.
  • Glamrockare
    emajk skrev 2009-08-09 11:52:00 följande:
    Det är en hel del andra ställen som folk vill använda den om du bara läser i forumet.
    och? what is the fucking problem om man har den när man är i mat affären, eller om man går bredvid en högtrafikerad gata.

om man använder den i lekparken och och och undrar jag?
  • Glamrockare
    emajk skrev 2009-08-09 12:09:20 följande:
    Varför ska man ha en säkerhetsattiralj på ett barn om det inte är nödvändigt. Den säkerheten utmanar inte föräldraskapet för att förbättra relationen till sitt barn att lösa saker själv utan sele.
    men det är ju det jag säger uppenbarligen har den föräldern bestämt att det är tvunget i den situationen eller hur?

du avgör väll inte hur mitt eller andra barns behov styrs eller vad som behövs för att de skall vara säkra eller lära sig saker eller utmanas till att lära sig saker.

Du kan ju inte gå runt o kalla folk för lata o oengagerade bara för att de sköter sina barn på sitt sätt o lär dem på sitt sätt, du vet ju inte vad de baserar sina beslut på eller varför.

Utan du ser ngt som DU inte gillar o idiotförklarar varenda jävel på kuppen!
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina