• Kyanita

barn i "koppel", sele med lina

ebben skrev 2009-08-05 13:48:26 följande:
    fast i vagnen i sele är ju en annan sak-vagnen är ju högre o barnet kan falla ner om den lutar sig! stor skillnad-i vagn har jag alltid haft fast mina.
    Men skillnaden är väl att om barnet trillar ur vagnen överlever det i de flesta fall och om barnet springer ut framför en bil så är risken stor att barnet inte överlever.
  • Kyanita
    Jagbyttenick skrev 2009-08-05 13:48:22 följande:
    Min son vägrar ju hålla handen och lägger sig platt på marken om jag försöker tvinga honom att hålla i mig. Då måste jag bära honom medans han sprattlar och vill ner, med sele måste det gå mycket lugnare eftersom han då får vara självständig som han ju så gärna vill! Jag har dessutom ryggproblem och kan inte bära och gå snett hur mycket som helst. Och som sagt tycker jag synd om honom om jag ska tvinga honom sitta i barnvagn överallt.
    Min är likadan!
  • Kyanita

Vi spänner fast våra barn överallt tex bilbarnstolen, barnvagnen, cykelsitsen, matstolen men om barnet har sele på sig så är det kränkande? Förstår inte skillnaden faktiskt. Kränkande är det att tvinga mitt barn att sitta i barnvagnen FASTSPÄND för att han springer iväg hela tiden annars!

• Kyanita
    puss skrev 2009-08-05 13:56:16 följande:
     skillnaden är ju hårfin.
    Hårfin på vilket sätt?
  • Kyanita
    puss skrev 2009-08-05 14:00:17 följande:
    överlever hit och dit, påkörd hit och dit. bla bla. vissa är inte så noga med sånt.
    Kanske inte men jag är. Därför spänner jag fast min vilding i vagnen och sätter på hans "goda" (grod- sele) när vi går.
  • Kyanita
    Kyanita skrev 2009-08-05 14:03:19 följande:
    Kanske inte men jag är. Därför spänner jag fast min vilding i vagnen och sätter på hans "goda" (grod- sele) när vi går.
    Ska tillägga att han älskar sin "goda". Jag slipper knäcka ryggen och försöka få han till att gå då han vägrar hålla handen!
  • Kyanita
    Milkina cerka skrev 2009-08-05 14:03:47 följande:
    Mitt äldsta barn trillade ur vagnen o. skadade sina tänder(så att de var bruna tills hon fick de permanenta) efter det spänner man fast dem i vagnen trots att de förmodligen inte har försökt ställa sig upp.Mitt användande av sele i farliga situationer(kunde skada sig pga väg/bilar/ vatten, komma bort bland folk) är en konsekvens av att jag lärde mig att vara försiktigare tack vare min tidigare erfarenhet.
    Precis!
  • Kyanita
    tomtemor skrev 2009-08-05 21:33:08 följande:
    Vet någon var man kan få tag på en sådandär "maskerad" sele som flera skrivit om? En sådan som ser ut som en rygsäck, alltså?Fast jag hade nog behövt mer som en löplina eller så till min son... Han blir vansinnig när man håller fast honom :)Det hade väl varit fint? :D
    Jag beställde min killes "goda" (groda) här men finns flera olika söta att välja mellan. www.angholmen.com/
    Den är skitbra, han HATAR att hålla handen men vill så gärna gå. Han är bara 16 månader så det där med trafikvett har inte ens börjat gå in! Med selen kan vi gå korta rundor till tex affären UTAN att jag ska behöva jaga, slita och knäcka ryggen på en unge som sticker eller bara gallskriker för han inte vill hålla handen!
  • Kyanita

Trollet Ludenben skrev 2009-08-05 21:59:30 följande:

tänk är mitt bästa ord till dig... ja, tänk... använd de små grå!!Min son, svår ADHD och en autismdiagnos?? Det syns inte på utsidan så ser du oss ute kan du inte veta att han har det. Hans svårigheter ligger i att han är svårt styrd av sina impulser och har agressioner utan dess like. Han har svårt att samspela och svårt att lyssna och ta till sig information och sen behålla det in i nästa situation. Han rusar impulsivt rätt ut i gatan utan att se sig för. Vi tränar gatan hela tiden men han är funktionshindrad så det är inte bara att lära och sen kan han det. År av träning och medicinering ligger till grunden för hans framgångar. Han är rymningsbenägen och totalt distanslös. Begreppet känd och okänd människa finns inte, han förljer med vem som helst. Vi har fått ringa polisen så de har fått gå ut med helikopter och leta efter honom när han slitit sig från oss.Vet du hur ett koppel hade kunnat bespara oss alla risker han tagit?? Vi har haft änglavakt flera gånger, han hade kunnat vara död nu.Så om du tycker att det är bättre att lära barnen farlig miljö i stället för att vara en lat förälder så är du välkommen hit. Efter det skulle du nog skriva inlägg här av annan nivå för detta var helt förkastligt. Fast vissa är väl mer tänkande än andra antar jag...Men när du ser en förälder med ett barn i sele ute nästa gång så tänk på att den föräldern kanske inte är lat, barnet kanske är FUNKTIONSHINDRAD... eller så kan man behöva sele av någon annan anledning.Föresten, min son är 7 år och skulle behöva detta på honom men han är för stor för att de ska passa.
    Åh vad jag känner igen det på mellankillen! Tyvärr var jag så rädd för vad andra tyckte och tänkte när han var mindre så jag vågade inte. Nu skiter jag i vad andra tycker så lilleman har en sele!
  • Kyanita
    Jagbyttenick skrev 2009-08-05 23:16:35 följande:
    Sjukt söt, men vill inte barnet hellre leka med den än ha den på ryggen?
    Han leker med den också men han har de på ryggen utan protester för han vet att då slipper han hålla handen. Nu när jag tar fram den så tar han sina skor, han vet att vi ska ut och gå då. Jag brukar stoppa in något i den som han gillar (tex banan) som han får när vi är framme. Det är populärt!
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina