• Leontine

barn i "koppel", sele med lina

Ja jag använder sele. Inte för att jag är lat men för att jag inte har fler armar än två. Har det i barnstolen och i barnvagnen.  Och i vagnen så sitter den på från det vi sätter i henne där tills vi tar ur henne. Bättre att hon sitter fast och inte skadas än att hon ramlar ur. Jag skulle inte förlåta mig själv. Har en 3½ åring som går bredvid eller sitter i kärra oselad. Hon hoppar ur o i kärran eller far iväg ibland och då e det tryggt  o veta att den lilla sitter kvar. Jag får lägga min energi till att lära den stora trafikvett och vattenvett o annat vett.
    Det är en utopi att barnen bara gör som man säger. Visst vore det härligt men så e det inte. O det är väldigt lätt med första barnet att vara med hela tiden och se till att det inte utsätts för fara. Men har man fler så kan man inte dela på sig. 

Baserar min åsikt på 4 barn mellan 9 månader och 24 år plus barnbarn. De stora har oxå haft sele på sig och har vuxit upp till förnuftiga individer som har starkt självförtroende. Tror inte selen påverkar barnet alls. Klart barnet blir grinig när det inte får göra som det vill. Men jag blir grinig när chefen inte ger mig ledigt när jag vill. Så e livet.

Om du ser ut som på ditt passfoto, då behöver du ut och resa.
  • Leontine
    Black roses skrev 2009-08-09 21:59:18 följande:
    Nej jag har lite svårt att tro att små barn ska känna sig kränkta.. Då tror jag mer att det är något vi vuxna projicerar på barnet.. Ja jag är trött nu, så jag ber på förhand om ursäkt om jag verkar lite off här.. MEN vad jag menar är att små barn reagerar inte med en så självklar känsla som kränkning ändå är.. De reagerar med ilska, glädje o liknande enkla känslor.. Arga kan de bli, men det är inte samma som kränkt... Där har vi vuxna en viktig roll, för om vi går fram med negativa vibbar, då snappar barnen upp dem.. Detta försvårar ju bara för oss själva..
    Klok som en bok!!
    Om du ser ut som på ditt passfoto, då behöver du ut och resa.
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina