ragatan skrev 2009-08-07 10:30:47 följande:
Är det bara antingen eller? Barn med sele/koppel får röra på sej, hela tiden. Barn utan sele/koppel sitter stilla i vagnen, hela tiden, alltjämt. Det finns säkert barn som för sin egen skull behöver sele/koppel i vissa situationer. Eller föräldrar som pg av olika orsaker behöver använda sele/koppel på sina barn, ex synnedsättning osv. Men det stora flertalet barn dör inte av att sitta i vagnen under tiden man uträttar ärenden i tätbefolkade städer, går efter högt trafikerade gator eller efter farliga stigar. De allra flesta barn har (förhoppningvis) tillfälle och möjlighet att röra sej fritt utomhus tillsammans med vuxna/under uppsikt av vuxna tillräckligt många timmar för att överleva en stund i vagn. Och hur långt orkar ett barn som behöver använda vagn gå? Mina barn slutade helt med vagn strax före de var 4 år och då klarade de av att gå på stan några timmar, samt att hålla mej eller sin pappa i handen utan att sticka iväg. Men före det fick de sitta i vagnen om vi måste ner på stan. Varför är de så hemskt att lära barn att hålla koll på sina föräldrar och att inte springa bort? Det är väl som att lära barn att äta med bestick, uträtta behov på toaletten, sova i sin säng, visa hänsyn och ta ansvar?
Jag tror att det inte handlar så mycket om att barn far illa av att sitta i vagn som det handlar om att vissa barn avskyr att sitta i vagn när de börjat gå. Nyhetens behag att kunna röra sig. Och vill man då ha ett barn som står som en sprättbåge i selen i vagnen och vrålar för att det inte vill sitta där? Då kan ju sele vara ett bra alternativ i folksamlingar eller andra riskabla omgivningar. En del barn går ju redan innan de fyllt ett och då är det svårt att lära dem att de måste hålla handen och akta sig för bilar.
Jag hade ingen sele på min dotter när hon var liten. Men så satt hon oftast ganska snällt i vagnen. Vilket var tur eftersom jag har kronisk foglossning och så pass ont i ländryggen att jag inte klarar av att bära några längre sträckor. Får jag fler barn kommer nog en sele att inhandlas. Inte för att ha jämt, men för att det kan vara bra ibland.