• Sennaboo

barn i "koppel", sele med lina

Jag har bara sett det en gång och det såg roligt ut. Skulle inte ha mina barn i koppel, även om de är smitare. Väljer hellre att ha koll på dem och undviker platser där jag inte skulle känna att jag har koll.

• Sennaboo
    Timba skrev 2009-08-09 20:25:35 följande:
    Du har ett extremt fogligt barn inse det. Min son har bränt sig på grillen såpass att det blev en brännskada och han förstår fortfarande inte att man inte ska gå till grillen och röra när den är på, hanvill ändå dit och peta.
    Jag är inte emot sele. Skulle som sagt inte själv använda en, men andra får gärna. Men undrar varför man har sele? Att barn går fram och känner på grillen är väl inget konstigt. De har väl en inbygd nyfikenhet. Har man selen för att slippa ständig koll? Binder man fast dem i något eller går man med dem hela tiden?
  • Sennaboo
    hannaliza skrev 2009-08-10 13:01:38 följande:
    Exemplet med grillen var nog ett svar till en person som hävdade att barn lär sig undvika saker om de får prova själva vad som är farligt (bränna sig, falla mm). Hos min son styr ochså impulserna i betydligt högre grad än erfarenheten.De flesta som använder sele gör det i situationer där det skulle vara farligt att barnet springer iväg - tex i trafik eller i stora folksamlingar. Naturligtvis går man med, och naturligtvis använder man den bara när den behövs. Koll har man i precis samma utsträckning som om man vore utan sele.Min son (och många andra barn) får tex lätt pigluxatur - armbågen går ur led - och det kan därför vara dumt att gå och hålla honom i handen. Springer han iväg och man måste hålla i så att det rycker till i armen är det akuten nästa och VÄLDIG smärta.
    Ok, då förstår jag. Jag såg en bild av en unge som var fastbunden i sitt koppel runt en stolpe och inte nådde fram till grillen
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina